Tânărul regizor Alexandru Weinberger-Bara şi-a propus, pentru prima sa montare în România, o piesă scrisă la finalul secolului XIX, o provocare doar pentru vremurile de acum, când totul e permis şi posibil, un imens scandal la data primei premiere a scriiturii. Este vorba de piesa „Domnişoara Iulia” de August Strindberg, prima premieră a stagiunii 2018-2019 a Teatrului „Regina Maria”, care s-a jucat duminică, la Sala Arcadia.
Anda Tămășanu joacă cu pasiune o Domnişoară Iulia provocatoare, fără inhibiţii, dar incapabilă să iubească, crescută într-o familie trecută prin drame profunde, într-o aristocraţie decadentă. Este povestea unei fete de conte, ce-şi consumă moftul de o noapte cu tânărul lacheu, trecând de la femeia dominatoare, învăţată de mama sa să urască bărbaţii, la femeia singură ce întrevede singura scăpare în fuga alături de servitorul cucerit de farmecele ei. Doar că momentul de pasiune consumat în noaptea de Sânziene este pentru Jean doar o cale de a ajunge „pe prima creangă” a scării sociale din pomul visului său, singurul lui scop fiind de a-şi deschide o afacere cu banii Domnişoarei Iulia. Obsedat de ea din tinereţe, el ştie că niciodată Iulia nu îl va putea iubi. El este un om oarecare (slogan inscripţionat şi pe tricoul purtat de actorul Sorin Ionescu), departe de teritoriul „vulturilor şi al şoimilor”. Sfidător în faţa femeii cucerite cu uşurinţă, dar în acelaşi timp umil, fără a putea depăşi vreodată condiţia de servitor copleşit de respectul şi teama faţă de contele stăpân, Jean rămâne la lustruitul ghetelor, aşa cum a fost învăţat, chiar şi atunci când focul de armă pune capăt vieţii tinerei Iulia, cea care nu poate să iubească, nu se poate elibera şi nici nu ştie cum să iasă din ruşinea capcanei în care a căzut. Neperturbată, neatinsă de întâmplările din noaptea în care se deschid porţile cerului, este Kristin, logodnica lui Jean, rol jucat de actriţa Lucia Rogoz. Kristin este opusul Domnişoarei Iulia, pioasă, dedicată bucătăriei în care îşi duce viaţa, iertătoare de orice greşeală în numele Domnului, căci „cei din urmă vor fi cei dintâi”.
Alexandru Weinberger-Bara, atent la fiecare detaliu, creşte gradual tensiunea sexuală dintre Jean şi Iulia, într-un dans erotic ascuns de muzica şi întunericul unui chef de servitori. Toate gesturile provocatoare, toată pasiunea de moment se consumă în noapte. Bucătăria în care se desfăşoară povestea lor, în viziunea scenografei Vioarei Bara, devine spaţiul unui joc în alb şi negru cu efect de domino, în care singurul „fir roşu” este telefonul la care va suna contele. Spre dimineaţă totul se dărâmă, se reaşează. Orice soluţie pare imposibilă, niciunul neputând trece peste demonii care-i devoră încet.
Timpurile, tabieturile s-au schimbat de la momentul scrierii acestei piese. Dar am rămas constrânşi de alte norme şi convenţii, care la rândul lor pot fi răsturnate cu aceeaşi violenţă de aceleaşi instincte şi emoţii. Dacă aţi ratat premiera, următoarele reprezentații vor avea loc în 18 octombrie, 10, 29 noiembrie și 9 decembrie, de la ora 19:00, la Sala Arcadia.
Citiți principiile noastre de moderare aici!