La maxim 16,5 milioane de euro este estimat costul terminalului intermodal pe care executivul local l-a anunțat în zona Gării CFR Episcopia Bihor. Banii ar urma să provină din fondurile europene distribuite prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), cu o cofinanțare de aproximativ 5%.
Prin POIM se vor finanța zece terminale intermodale, dintr toate orașele beneficiare, Oradea este prima cu documentația premergătoare gata, se laudă edilii.
Bimodal
”Acest terminal are rolul de crea posibilitatea ca TiR-urile care aduc containere cu mărfuri din Oradea de exemplu, să le transporte până în aceasta zonă, unde sunt mutate, cu macaralele de mare capacitate, pe garnituri de tren, unde vor putea porni spre destinațiile din exterior”, detaliază primarul Ilie Bolojan.
Sistemul fucționează și invers, pentru mărfurile care vin din Europa spre interiorul țării sau alte zări. ”Terminalul are rolul de a ajuta la dezvoltarea regiunii noastre”, insistă primarul.
Proiectul e situat între linia de cale ferată care se duce spre Ungaria, în zona Gării Episcopia Bihor și șoseaua Borșului. Zona afectată e situată în spatele fostei Vămi Oradea, unde e azi Direcția Antifraudă. E prevăzută construirea a trei linii de cale ferată pe care să se stocheze garniturile care așteaptă să fie încărcare sau descărcate, un aliniament de depozite pentru stocarea temporară a mărfurilor, macaralele de încărcare și descărcare.
O parte dintre terenuri sunt ale statului, motiv pentru care executivul a convenit un acord de colaborare cu instituțiile acestuia. ”Am convenit ca o parte din proprietățile statului român să le preluăm la municipiu iar o parte să le reabilităm și să le punem la dispoziție pentru birourile vamale.
Depozitul reabilitat și cele noi va fi folosit și ca spații pentru mărfurile confiscate. Astfel, și interesele statului și ale Oradiei ar fi respectate”, apreciază edilul.
Lucrările din terminal fac cam 10 milioane de euro, valoarea lor exactă va fi determinată prin proiectul tehnic al construcțiilor și căii ferate.
Drumuri de legătură
În proiect urmează să mai fie prinse și lucrări la infrastructura rutieră care să lege terminalul de obiectivele existente în zonă. Ridicarea drumului național pe un pasaj, după modelul celor de pe centură, ar urma să fie amenajat peste girația de la intrarea în Parcul Industrial de pe Borșului. ”Mașinile care trec spre și dinspre Ungaria ar trece pe pasaj iar TIRurile care intră în parcul industrial să nu blocheze traficul spre Borș și spre viitoarea autostradă. De la acest pasaj am face niște drumuri de trafic greu pe stânga și dreapta drumului care să ajungă până spre Borș, la intarea pe viitoarea centură. Asta ar fi undeva dincolo de Essers. Ar fi cam 3,5 km de drum”, spune Bolojan.
Pasajul e estimat la 3 milioane de euro iar cei 3,5 km de drum, la 1 milion de euro pe km.
Adjudecat
Realizarea documentației tehnice a fost licitată și atribuită asocierii de firme AquaCons, Abed Nego și Poliart. La licitație s-a prezentat acest unic ofertant iar suma la care s-a adjudecat e cu puțin sub cea estimată de executiv. ”Sunt puține companii autorizate să lucreze în proiectarea pe cale ferată”, este explicația Deliei Ungur, manager de proiect, pentru lipsa de interes a proiectanților în această primă licitație. Finanțarea pentru realizarea docuemntației, în valoare de 1,4 milioane de lei, a fost, de fapt, un decont al sumelor obținute în urma licitației.
Documentația ar urma să fie gata la iarnă, când ar trebui depusă și aplicația de finanțare a proiectului. ”Din discuțiile cu POIM am înțeles că vom putea depune imediat după deschiderea axei. Teoretic avem șanse foarte mari să finanțăm așa acest proiect, e după regula primul venit primul servit și noi suntem primul oraș cu documentația completă”, zice primarul.
Lucrările ar începe anul viitor iar termenul de implementanre e de maxim doi ani.
Electrificarea liniei, treaba Județului
Un atare proiect e de utilitate doar în perspectiva electrificării linei de cale ferată. Primarul Bolojan zice că acest obiectiv este prins în POIM cu termen până în 2022. ”Ar trebui ca cineva de la Județ să ia acest proiect în mână și să stea cu el la Ministerul Transportului. Dacă nu se întâmplă asta, având în vedere viteza din Ministerul Transporturilor, șansa e ca electrificarea liniei să fie fazată pe intervalul 2022 – 2025”, apreciază edilul.
Citiți principiile noastre de moderare aici!