Când faptele lipsesc, abundă promisiunile. Așa se întâmplă cu proiectele de infrastructură ale guvernelor păstorite de liderul PSD, Liviu Dragnea. Bunăoară, după două contracte reziliate deja de guvernele precedente, cel cu Bechtel chiar de proaspătul condamnat penal Dan Șova, iată că guvernarea PSD în varianta Dragnea nu este în stare să dea un nou executant pentru tronsonul de autostradă Suplac – Borș. După ce în 2016 guvernul tehnocrat a reziliat contractul cu spanolii de la Corsan Corviam, abia la un an distanță a reușit guvernul PSD să lanseze o nouă achiziție publică, pentru desemnarea unui nou constructor.
Din august 2017 avem parte de amânări după amânări. Inițial, CNAIR trebuia să desemneze un câștigător în luna decembrie 2017, după care prefectul Ioan Mihaiu a declarat, optimist, că va fi desemnat un executant în luna martie 2018. Toate sunt termene depășite, ce dau de gândit. Semn că este foarte probabil ca Guvernul PSD să aibă alte priorități. Inclusiv de ordin financiar!
Guvernul PSD continuă să progreseze în ritm de melc la cel mai mare proiect de infrastructură din această parte a țării. Promisiuni sunt, dar autostrada Oradea – Cluj rămâne o fata morgana.
Guvernele lui Liviu Dragnea reușesc să lucreze doar în ritm de melc atunci când vine vorba despre realizarea autostrăzilor de care România are mare nevoie. De altfel, marea majoritate a termenelor asumate de Compania Națională de Infrastructură Rutieră (CNAIR) pentru autostrăzi sunt deja depășite, așa cum se poate constata pe www.cnadnr.ro.
În ceea ce privește Bihorul, situația este cu atât mai tristă cu cât autostrada începută în urmă cu 13 ani rămâne azi doar un șantier părăsit.
De la rezilierea contractelor cu Bechtel și Corsan Corviam, în 2013, respectiv în 2016, Compania Națională nu a reușit nici până azi să contracteze un alt executant. Mâine-poimâine se împlinește un an de la lansarea licitației, ce inițial ar fi trebuit să aibă un câștigător în decembrie 2017!
Prefectul Ioan Mihaiu și președintele PSD Bihor, Ioan Mang, s-au deplasat în această săptămână la București, unde au purtat discuții cu ministrul Transporturilor, băcăuanul Lucian Șova, și cu directorul Companiei Naționale, absolventul de Mecanică la Cluj, Narcis Neaga. Discuții după discuții, că de lucrări nici nu poate fi vorba!
Aceasta după ce la finalul lunii ianuarie, prefectul Mihaiu anunța că licitația la autostrada de Bihor a fost reluată și avansa un termen, de altfel, deja mult depășit: „În mai puţin de o lună, până în 16 martie, va fi declarat câştigătorul. Sperăm să fie o companie serioasă, să nu ne trezim iar cu contestaţii şi amânări pentru demararea lucrărilor”, declara prefectul în 31 ianuarie a.c. A rămas cu declarațiile, că despre pași concreți nu poate fi vorba, în condițiile în care guvernarea lui Dragnea are alte priorități.
În același timp, incompetența din cadrul CNAIR s-a cronicizat la cote alarmante, instabilitatea de la vârful instituției fiind un simptom cât se poate de evident. Celebrul Narcis Neaga, considerat vinovat pentru gravele probleme de pe tronsonul Sibiu – Orăștie, a revenit în luna mai la șefia CNAIR, înlocuindu-l pe Ioniță, care a stat director general doar 1 an și 4 luni…
Noi promisiuni
Acum, prefectul Mihaiu spune că din Capitală a primit noi promisiuni pentru autostradă, însă parcă îi e jenă și lui de situația existentă. Conform spuselor prefectului, CNAIR susține că până la finalul lunii iunie ar trebui să dea câștigătorul. Dar, mai apoi, avem posibile contestații…
„Autostrada este prinsă în Masterplanul de transport, și sper să avem noroc de un constructor serios. Sper să aflăm câștigătorul foarte curând”, spune Mihaiu. Tot prefectul afirmă că CNAIR pregătește lansarea licitației pentru tronsonul Suplac – Nădășelu (județul Cluj).
Deocamdată, rămân teorii, deoarece autostrada Oradea – Cluj rămâne în ceață, în condițiile în care statul maghiar va veni cu autostrada la granița de lângă Oradea în 2020. Dincolo de graniță, șantierul este în toi și vine spre granița cu România. De aici, din comuna Tămășeu ar urma să continue utopica autostradă pe teritoriul românesc.
Vin bani europeni pentru Tg. Mureș – Câmpia Turzii
Între timp, comisarul european Corina Crețu a anunțat luni că tronsonul de autostradă între Târgu Mureș și Câmpia Turzii va fi realizat pe fonduri comunitare. „Va face regiunea mai atractivă atât pentru investitori, cât și pentru turism şi va înlesni dezvoltarea economică, permițând locuitorilor să reducă timpul necesar deplasării între Târgu Mureș și Câmpia Turzii la mai puțin de oră”, a spus comisarul. Proiectul prevede construcţia a 51,8 km de autostradă, cu două benzi pe sens de circulație, între oraşele sus-amintite, precum şi a unei secțiuni de 4,7 km în apropierea oraşului Târgu Mureş. Secțiunea de autostradă va face parte din coridorul 9 – Rin-Dunăre – ce leagă Strasbourg de Constanța în cadrul rețelei de transport pan-european. Proiectul urmează a fi finalizat până în luna octombrie 2019, conform unui comunicat al Comisiei Europene.
„România beneficiază de o alocare de peste 22 miliarde de euro în cadrul politicii de coeziune pentru perioada 2014–2020. Proiectele de infrastructură mare din domeniul transportului urmează a beneficia de 5.1 miliarde de euro”, mai transmite Comisia Europeană.
Iată, așadar, că fonduri sunt pentru autostrăzi, însă ține doar de (in)competența Guvernului României să le transforme (sau nu) în proiecte concretizate. Mai cu seamă că este foarte probabil ca după exercițiul financiar curent, României să i se taie fondurile pentru proiecte de acest tip.
Citiți principiile noastre de moderare aici!