Începând cu 1 Decembrie, cursa ce va ateriza seara la Oradea, din direcția București, nu se va întoarce imediat în Capitala României, ci va zbura mai departe spre Barcelona și, probabil, Roma. De asemenea, din vara lui 2019, Tarom va face concurență celor de la Blue Air pe relația Oradea – Constanța.
Prețurile ultra low-cost practicate de Ryanair sunt, însă, pe cale de dispariție. Pentru destinația din Italia, prețul unui bilet dus-întors oferit de Tarom va pleca de la 99 de euro, în timp ce pentru Spania prețul de referință va fi de 150 de euro pentru dus-întors.
Ce fac ceilalți
De la prezidiul Consiliului Județean Bihor, directorul general Tarom, Werner Wolff a ținut să facă o serie de considerații în privința modului în care o companie low-cost își construiește prețul biletului, în care nu intră bagajele, catering-ul la bord și diferite alte cheltuieli conexe cu transportul din aeroportul de destinație spre metropola de destinație. Mai mult, pentru operatorii de linie, costurile de aterizare pe aeroporturile principale, de oraș, sunt mult mai mari, iar mentenanța aeronavelor e la alt nivel, precizează șeful Tarom.
„Din această săptămână, o anumită companie low-cost va lua tarif și pentru bagaj de mână.
Toate companiile low-cost cu capital străin au livrat bagajul de cală, cât și cel de mână, la dimensiuni cât mai mici. Tarom se diferențiază inclusiv prin numărul de frecvențe oferite”, declară Wolff.
„La prețul de 10 – 20 de euro, biletul nu acoperă niciun cost de transport. Sunt, însă, companii care încearcă să scoată de pe piață companii consacrate. Dar condițiile de prelucrare a pasagerilor sunt diferite. Prețul de combustibil a crescut cu 30%, de anul trecut până anul acesta. Haideți să devenim realiști și să comparăm servicii cu servicii”, a adăugat Wolff, subliniind că, în ciuda concurenței feroce, Tarom va rezista oricăror oferte de preluare, din partea altor companii aeriene.
Wolff: Fiți patrioți!
Întrebat pentru ce perioadă se angajează Tarom să mențină cursele externe la Oradea, directorul Wolff a avut o atitudine tranșantă: „Nu știu. Mergem strict pe profitabilitate. Ar fi cazul să terminăm cu promisiunile. Haideți să facem business, pentru că Tarom trebuie să facă business, ca să supraviețuim. Suntem a cincea lună pe plus, haideți să mergem mai departe, dar nu cu costuri mari”, a precizat Wolff, făcând apel și la patriotismul românilor, pentru a zbura cu Tarom, în detrimentul altor companii.
În acest sens, a dat exemplul nemților, care preferă Lufthansa în fața altor companii străine, sau al turcilor, care preferă oricând Turkish Airlines, în fața unor concurenți străini.
Cu sau fără bagaj mare?
Tarom urmează să își aducă la zi soft-ul pentru ticketing-ul online, astfel încât să poată personaliza oferta, la fel cum o fac alte companii. Astfel, de la anul, directorul general Tarom își propune să poată oferi bilete cu sau fără bagaj de cală, cu sau fără catering.
„Din anii 90, Taromul nu și-a înnoit sistemul de soft. Vom fi în stare să oferim aceasta din martie – aprilie. Acum nu putem diferenția, softurile nu ne permit. În ultimii 25 de ani nu prea s-a investit. Sunt multe lucruri unde s-a rămas în urmă. Vom putea pune bilet fără bagaj, bilet cu bagaj, cu sau fără catering. Se vor putea nuanța din martie – aprilie 2019”, a răspuns directorul general Wolff întrebării JURNAL BIHOREAN & BIHON.
De asemenea, de-abia acum Tarom pune la dispoziția călătorilor o aplicație mobilă pe Android și IOS.
Întrebat de JURNAL BIHOREAN & BIHON dacă nu îi e frică să lanseze aceste destinații așa, din scurt, chiar la începutul iernii, la prețuri nu foarte mici, directorul Wolff s-a arătat tranșant: „Am văzut cifrele de îmbarcare – debarcare de la Oradea, inclusiv pe timp iarnă, și nu îmi e frică deloc”. Directorul general Tarom precizează că o cursă devine rentabilă la un grad de încărcare de 80% și că, în funcție de cerere, va putea trimite spre Oradea avioane de capacități diferite, Airbus sau Boeing, de la 120 la 189 de locuri.
Spre Europa și alte continente
Consiliul Județean Bihor și compania aeriană de stat Tarom intră într-un nou parteneriat, ce se vrea de folos traficului internațional de pe Aeroportul Oradea.
De la 1 Decembrie 2018, de două ori pe săptămână, Tarom va zbura de la Oradea direct spre Barcelona, unde va ateriza pe aeroportul El Prat, ce oferă excelente legături internaționale. De exemplu, spre Statele Unite. Tot de la 1 Decembrie, Tarom va oferi călătorilor din Oradea posibilitatea de a zbura direct spre Aeroportul Fiumicino din Roma. Sau, ca alternativă, Aeroportul Malpensa din Milano. Deși, probabil, va fi Roma, directorul general Tarom, Werner Wolff, își lasă o marjă de siguranță, precizând că anunțul final va fi făcut în două săptămâni, când vor fi puse în vânzare și biletele.
De altfel, Tarom estimează că profitabilitatea acestor curse va veni și prin fereastra deschisă către lume, prin conectarea mai departe, cu alte destinații intercontinentale, de pe El Prat, Fiumicino sau Malpensa.
Combi OMR – TSR, spre Frankfurt
Directorul Werner Wolff precizează că după ce Tarom își va înnoi flota de avioane, va putea oferi zboruri directe de la Oradea către destinații din Anglia și Germania. Și, desigur, o a doua destinație spre Italia.
Tarom își propune ca, din primăvara anului viitor, să ofere de la Oradea și Anglia, respectiv Germania, cu destinații precum Londra și Frankfurt. Însă doar dacă va reuși să facă achiziția de noi aeronave. Cu flota existentă azi, Tarom nu poate oferi destinațiile pomenite.
Pentru destinația Frankfurt, la care președintele CJ, Pasztor Sandor, ține foarte mult, se are în vedere un parteneriat între Aeroportul Oradea și cel din Timișoara, cu următoarea hartă de zbor, gândită pentru eficientizare: Timișoara – Frankfurt – Oradea – Frankfurt – Timișoara.
Însă pentru a putea oferi aceste noi destinații, Tarom trebuie să-și finalizeze procedura de achiziție pentru noi aeronave. Wolff: „Anul acesta sau începutul anului viitor. Nu ne putem mișca ca o companie privată, dar pașii din ultimul timp ne vor ajuta să fim foarte dinamici”.
Problema Londra
Atâta vreme cât a fost oferită de Ryanair, Londra (Stansted) a fost cea mai de succes destinație externă, de la Oradea, cu grade de ocupare ce au depășit 90%. Wolff precizează că Tarom face eforturi pentru a primi un slot pe London City Airport, un aeroport central din metropola britanică.
Însă președintele CJ Bihor, Pasztor, speră că, totuși, Blue Air va readuce destinația Londra de la Oradea, începând cu primăvara anului viitor. Cei de la Blue Air nu și-au respectat angajamentul asumat în luna mai, de a deschide zboruri externe de la Oradea.
Pasztor a explicat acest eșec prin faptul că Blue Air și-a schimbat echipa de conducere și prin modificarea strategiei de dezvoltare a celor de la Blue Air, concretizată prin achiziția Air Moldova.
Ambițiile lui Pasztor
„Concurența noastră este Debrețin, nu Timișoara și cu Clujul. Și cu Debreținul vom conlucra, dacă vom avea posibilitatea. Însă am investit mult în Aeroport și suntem în fază finală cu terminalul.
Primăria Oradea nu se poate implica în conducerea Aeroportului, dar vom conlucra în toate aspectele. Este interesul orașului să fie conectat către Europa”, a ținut să spună președintele Pasztor, adăugând că, azi, există mai multă cerere pentru zboruri decât pot oferi companiile aeriene. Și din acest motiv, faptul că Tarom a ales Oradea pentru a-și extinde aripile spre Europa și spre lume este evidențiat ca o adevărată realizare.
„Este o foame imensă pentru curse și nu reușește piața să acopere cerința, low-cost sau nu. Momentan trebuie stat la rând. Mulțumesc faptului că am ajuns să stăm pe rândul din față. Vom încerca să diversificăm. Vom vedea cum se comportă destinațiile noi. Vom face pași ca cele 4 – 5 destinații (aduse de Ryanair – n.red.) să revină și să oferim chiar mai multe”, a conchis președintele Pasztor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!