Andronescu spune că gestul său este determinat de un proiect de lege care îl are ca inițiator pe Szabo Odon și care prevede creșterea progresivă a duratei de învățământ obligatoriu până la 16 ani în 2030.
În acest context, în care învățământul de 12 clase ar deveni obligatoriu, ministrul spune că nu s-ar mai justifica fiind considerată „o evaluare intermediară”.
În prezent, învățământul obligatoriu începe la clasa pregătitoare și se încheie la clasa a X-a.
Discuția apare în spațiul public tocmai cu câteva zile înainte ca elevii de clasa a VIII-a să intre în procesul simulării Evaluării Naționale, fiind totodată primul an în care este susținută simularea acestui examen și de către copiii de clasa a VII-a. Proiectul de lege la care face trimitere ministrul a fost inițiat de un grup de 19 parlamentari UDMR, în frunte cu Szabo Odon, și șapte parlamentari PSD.
Documentul prevede creșterea duratei învățământului obligatoriu în felul următor: până în 2020 – grupa mare de la grădință și clasele a XI-a și a XII-a – 14 ani în total, până în 2023 – grupa mijlocie – 15 ani în total, până în 2030 – grupa mică – 16 ani de învățământ obligatoriu.
Proiectul de lege a fost adoptat deja de Senat (cameră decizională) anul trecut, pe 7 mai (cu 76 de voturi pentru și 27 împotrivă). Președintele României l-a contestat la Curtea Constituțională pe 7 iunie, pe motive de tehnică legislativă.
Judecătorii CCR au admis sesizarea și au declarat actul neconstituțional, pe motiv că fusese adoptat în aceeași zi cu alte două modificări ale aceleiași legi și că nu fuseseră corelate între ele aceste modificări (obiecții ridicate de Președintele României). Întoarsă automat la reexaminare în toamnă, legea a fost votată pe 12 decembrie de Cameră, iar pe 4 martie a ajuns pe ordinea de zi-vot final la Senat.
Ecaterina Andronescu a anunțat că modificarea duratei învățământului obligatoriu se va face printr-un proiect de lege care modifică Legea Educației, aflat chiar pe 6 martie la vot decisiv pe ordinea de zi a ședinței de plen a Senatului.
Conform edupedu.ro ministrul ar fi spus în Comisia pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale, din Camera Deputaților că: „Anul acesta va trebui să pregătim preluarea, la început de ciclu și la sfârșit de ciclu, în învățământul obligatoriu…. Pentru că acum evaluarea de la clasa a VIII-a este doar o evaluare pentru încheierea gimnaziului și repartizarea elevilor în școli profesionale, clasice sau duale, și respectiv în licee.
Clasa a VIII-a nu mai reprezintă sfârșitul învățământului obligatoriu, cum era în legea 84, de exemplu. Dacă învățământul devine obligatoriu pe 12 clase se justifică evaluări intermediare? Ca să întărim ritmul acesta al învățării continue, pentru că el este cel care dă și temeinicie învățării. Toate sunt care, fără îndoială, merită să le discutăm”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!