Inspectoratul Școlar Județean Bihor a făcut o analiză detaliată a rezultatelor elevilor din județul nostru la examenele naționale – Evaluarea Națională și Bacalaureat.
Inspectorul școlar general al județului Bihor, Horea Abrudan, a adus în discuție diferențele evidente dintre mediul rural și urban, precum și discrepanțele dintre notele obținute la Evaluarea Națională și mediile de absolvire ale elevilor, în special din mediul rural.
Una dintre cele mai îngrijorătoare statistici prezentate de Abrudan este rata scăzută de participare la Evaluarea Națională. Doar 89% dintre absolvenții de gimnaziu din județ au participat la examene, în condițiile în care învățământul este obligatoriu până la nivel liceal. Diferențele dintre mediul rural și urban sunt de asemenea semnificative: în mediul rural, doar 50,9% dintre elevi au promovat Evaluarea Națională, comparativ cu 83,51% în mediul urban.
Mediile de absolvire vs. notele la examene
Un aspect izbitor al analizei inspectorului școlar general a fost discrepanța dintre mediile de absolvire, respectiv notele la disciplinele de examen și cele obținute la Evaluarea Națională, diferențele fiind de cel puțin 2 puncte.
În școlile din mediul rural, mediile de absolvire sunt adesea mult mai mari decât notele obținute la examene, sugerând o îngăduință excesivă din partea profesorilor.
„În mediul rural, ponderea mare de medii la Evaluarea Națională se află în jurul mediilor de 3, 4 și 5, iar în urban la 7-8. Pe de altă parte, dacă ne uităm la mediile de absolvire a gimnaziului, mediile sunt de 7, 8 sau 9, atât în urban, cât și în rural”, a evidențiat Abrudan.
Spre exemplu, la examenul de limba română la școala din Cherechiu, toți elevii au obținut note cu cel puțin 2 puncte mai mici decât mediile lor gimnaziale. Situații similare au fost observate și la școlile din Roșiori, Sânnicolau de Munte, Lunca, Budureasa, Buduslău, Husasău de Tinca, Drăgești, Viișoara, Talpoș, Curtuișeni și altele.
În cazuri particulare, Abrudan a menționat un elev care, având media 9,62 la română în gimnaziu, a obținut doar 3,20 la Evaluarea Națională, iar un alt elev, cu media 7,25 la matematică, a luat nota 4,20 la examen.
„Este necesară o monitorizare mai strictă a cadrelor didactice din aceste școli. Directorii trebuie să-și asume responsabilitatea pentru aceste rezultate și să propună soluții pentru a asigura prezența și implicarea activă a elevilor în procesul educativ”, a subliniat Abrudan.
Școli cu probleme
Abrudan a oferit câteva exemple de școli cu performanțe slabe la Evaluarea Națională, evidențiind necesitatea unor măsuri urgente. Printre acestea se numără: Școala Gimnazială „Lucreția Suciu” Oradea, unde au fost 17 candidați înscriși, 8 absenți, 1 promovat; Școala „Toldy” Sânnicolau de Munte, cu 21 înscriși, 10 absenți și niciun promovat; Școala Gimnazială nr. 1 Budureasa, cu 8 înscriși, toți absenți; Școala nr. 1 Buduslău, cu 13 înscriși, 12 absenți, 1 promovat; Școala Gimnazială Cefa, cu 11 înscriși, toți prezenți, doar 4 promovați.
O altă problemă majoră este abandonul școlar, în special în rândul elevilor rromi. În anul școlar 2023-2024, 10% dintre elevii de etnie rromă din Bihor au abandonat școala, a spus Abrudan.
„Nu am putut controla câți au plecat în străinătate, dar în țară nu i-am identificat”, a menționat inspectorul șef.
Clasele simultane reprezintă de asemenea un obstacol semnificativ pentru performanța școlară. În satul Lunca, de exemplu, doar unul din cei patru absolvenți de gimnaziu a participat la Evaluare și nu a promovat.
„Cât de ușor ar fi ca acești copii să meargă să învețe în clase la Ștei. Poate s-ar desființa nivelul gimnazial la Lunca, dar le-ar fi mai bine elevilor”, este de părere Horea Abrudan.
Inspectorul școlar general a subliniat că directorii școlilor trebuie să-și asume responsabilitatea pentru rezultatele obținute și să vină cu soluții concrete pentru îmbunătățirea situației. De asemenea, a evidențiat importanța unei colaborări mai strânse între școli, autorități locale, părinți și ONG-uri, pentru a crește participarea la cursuri și nivelul educațional al elevilor.
Pentru a remedia aceste probleme, Abrudan a anunțat că va solicita explicații de la directorii școlilor cu rezultate slabe și va monitoriza mai atent activitatea cadrelor didactice.
„Le voi cere note explicative directorilor, să-mi spună ce măsuri au luat direct în relația cu părinții și autoritatea locală. Nu vreau să ajung la sancțiuni, dar trebuie să port discuții cu ei”, a spus Abrudan.
Trimite articolul
XDomnul director cred că trăiește cu mintea în comunism . Trebuie și dansul sa raporteze mai ‘ sus’ mărețe realizări? Bai, oamenii ăștia mai au minte? Ce ar vrea să facă profesorii , din rahat să facă bici? Cum ar vrea să motiveze profesorii să aibă copiii rezultate mai bune, când ei vin nemâncați, cu probleme enorme de acasa: părinți despărțiți, numărul acestora a crescut foarte mult, sunt foarte multi copii din familii monoparentale, copii cu probleme emoționale diverse, sau părinți care, dimpotrivă, ii cocoloșesc pe copii cu tablete, laptopuri,telefoane, doar sa scape de ei, cu părinți care lucrează toată ziua și uita de obligațiile lor părintești sau nu mai au puterea fizica… Nea inspector trăiește intr o lume idilica sau ii e frica de adevăr. Ce face guvernul să îmbunătățească viața familiilor și a copiilor, implicit?
Da, are dreptate atunci când spune că în unele școli copiii sunt trecuți din mila și se vad discrepanțe între mediile din școală și cele de la evaluarea națională, mai ales în școlile unde sunt multi elevi rromi. Iar pe de altă parte nu i convine un procent mai mic al participării elevilor la evaluări. Ipocrizia inșpectorilor de a da vina pe subordonați. D-nii inspectori au fost cumva somitati, că nu prea s-a auzit în târg de realizările dansilor. E simplu sa dai vina pe alții, mai ales că provii din rândurile lor. Rușine pt. demagogia de 2 lei.