Din această vară, aproximativ 120.000 de familii orădene vor participa la proiectul pilot al Primăriei, RER şi EcoBihor pentru reducerea cantităţii de gunoiu nereciclat depus pe haldă. Asociaţiile au fost asele astfel încât să fie pe un traseu al RER care deserveşte numai blocuri. Nereducerea cantităţilor de deşeu nereciclabil vine la pachet cu taxe usturătoare aplicate administraţiilor publice de Fondul de Mediu. Anul trecut, pentru că nu şi-a atins ţinta de reciclare impusă, Oradea a plătit 300.000. Anul acesta taxa este de 500.000 lei, dacă nu se atinge procentul de 35% de gunoi reciclat iar pentru 2019, pragul este de 45%.
Soluţia degradabilă
Soluţia rapidă pentru creşterea gradului de deşeu recicşat propusă de municipalitate şi operatorii de specialitate este depunerea gunoiului pe trei fracţii – acum, deşeurile se depun pe fracţie uscată şi fracţie umedă.
A treia fracţie ar fi dedcată deşeurilor biodegradabile – resturi alimentare plus proasoape de hârtie folosite.
În funcţie de cât sunt de „pure”, aceste deşeuri sunt considerate selectate, câtă vreme din ele se poate face compost.
Astfel, din iunie, în ţarcurile asociaţiilor urmează să mai apară un container, maro, pentru gunoiul biodegradabile.
De asemenea, fiecare apartament va primi un recipient separat pentru această fracţie, a anunţat viceprimarul Florin Birta, într-o conferinţă de presă alături de Palhegy Zoltan, directorul RER Vest şi Zoltan Pasztai, directorul EcoBihor.
Această fracţie se va ridica zilnic.
Concurs
Vreme de şase luni, cât va dura proiectul pilot, RER va cântări cantităţile ridicate de la asociaţii. La propunerea firmei de colectare, asociaţia cu cel mai mare procent de reciclate va fi scutită de plata taxei pentru ridicarea gunoiului, pentru un an.
Palhegy spune că RER va urmări cum se schimbă comportamentul beneficiarilor – „vrem să verificăm cum migrează cantităţile dinspre fracţia umedă sau uscată spre biodegradabilă”. Pe durata proiectului pilot se vor intensifica inspecţiile din partea Poliţiei locale, cu scopul de a reduce influenţele externe.
Birta a anunţat că „urmează întâlniri cu fiecare asociaţie, cu fiecare proprietar de apartament pemtru a le explica cum trebuie să procedeze”.
Costul proiectului este suportat de RER Vest – 65.000 lei respectiv Primărie, 142.000 lei.
Birta spune că valoarea recipienţilor distribuiţi familiilor, de câte 10 litri fiecare, va fi de 38 – 40.000 lei iar cel al pungilor care se distribuie familiilor, de 104.000 lei.
Un material cu acest proiect se va afla azi pe ordinea de zi a şedinţei de consiliu local.
Citiți principiile noastre de moderare aici!