Sunt principalele măsuri fiscale propusE de noul ministrul al Finanțelor Publice, Dan Vîlceanu. Acestea au fost prezentate, marți, 24 august 2021, în cadrul unei conferințe de presă.
Rambursări de TVA
Una dintre măsurile propuse se referă la permanentizarea procedurii de rambursare a TVA cu control ulterior. Conform datelor prezentate de Dan Vîlceanu, în perioada 01.11.2019-31.07.2021 numărul solicitărilor de rambursare TVA analizate a fost de peste 179.000. Dintre acestea, peste 160.000 deconturi au fost soluționate cu control ulterior, ceea ce reprezintă un procent de 90% din totalul cererilor soluționate. Suma totală aferentă solicitărilor de rambursare TVA cu control ulterior a fost de 27 mld. lei, ceea ce reprezintă peste 83% din suma totală solicitată la rambursare. Consecințele pozitive ale acestei măsuri se reflectă și în evoluția evident descrescătoare a stocului de rambursări TVA. La data de 1 noiembrie 2019, numărul solicitărilor de rambursare TVA nesoluționate era de aproximativ 30.000 în sumă de 7,2 mld. lei, în timp ce, la data de 31 iulie 2021, se mai aflau în diferite stadii de soluționare doar 4.700 deconturi în sumă de 2,7 mld. Lei.
[eadvert]
Permanentizarea procedurii de eșalonare la plată în formă simplificată este o altă măsură propusă. Potivit lui Dan Vâlceanu, în prezent, un număr de 58.476 de contribuabili beneficiază de eșalonare la plată în formă simplificată pentru obligații în sumă de 12,7 miliarde de lei. Încasările realizate ca urmare a acordării eșalonărilor la plată în formă simplificată sunt în cuantum de 14,2 miliarde, rate eșalonate și obligațiile de bază.
Ministrul a discutat și despre crearea cadrului legal pentru corectarea erorilor în cazul în care un contribuabil de bună-credință achită obligațiile bugetare la un alt organ fiscal decât cel competent.
Altă măsură propusă se referă la extinderea măsurii privind anularea accesoriilor introdusă prin OUG 69/2020, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale cu modificări ulterioare pentru inspecțiile fiscale și verificările situațiilor fiscale personale efectuate în perioada 14 mai 2020 – 29 martie 2021. De la data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 69/2020 și până în prezent au beneficiat de această facilitate un număr de 71.800 contribuabili, care au achitat 56 mld. lei la bugetul general consolidat și care au beneficiat de anularea accesoriilor în sumă de 3 mld. lei. Ministrul s-a mai referit la deblocarea activității Comisiei fiscale centrale, ceea ce va conduce la identificarea soluțiilor optime în aplicarea unitară a prevederilor legislației fiscale, comisie din care fac parte salariați ai ANAF și MF care vor clarifica aspecte de dezbatere între cele două instituții.
Digitalizare
Potrivit ministrului Finanțelor, una dintre principalele măsuri privind digitalizarea administrației publice este obligativitatea înrolării autorităților publice, instituțiilor publice sau de interes public din administrația publică centrală și locală în sistemul informatic propriu al Ministerului Finanțelor și ANAF numit PatrimVen. Măsura ar urma să se aplice începând cu data de 1 martie 2022 și are ca scop accelerarea procesului de digitalizare a administrației publice, punând în prim plan deservirea cetățenilor.
De asemenea, vor fi obligate să se înroleze în sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanțelor – ANAF, respectiv Spațiul Privat Virtual, persoanele juridice, asocierile și alte entități fără personalitate juridică, precum și persoanele fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent. Înrolarea în SPV asigură o comunicare și un mod de lucru 24/24, 7 zile pe săptămână cu administrația fiscală și reprezintă o eficientizare clară a modului în care cetățeanul interacționează cu organul fiscal. Măsura urmează să se aplice începând cu data de 1 martie 2022.
Implementarea conceptului SAF-T, Standard Audit File for Tax – formă de control simplificată, schimb standard de date cu ANAF, prin care se eficientizează activitatea de control și se reduce costul conformării este o altă măsură propusă. De asemenea, se asigură transparență și creșterea gradului de încredere între organul fiscal și contribuabil.
Testarea voluntară a contribuabililor va fi demarată începând cu 1 septembrie 2021, iar sistemul va fi operațional pentru marii începând cu 1 ianuarie 2022.
Începând cu 1 septembrie 2021 se va implementa, în cadrul unui program pilot, ”E-factura – sistemul obligatoriu de facturare electronică”. Este vorba despre un sistem de facturare electronică ce va permite încărcarea, stocarea și descărcarea facturilor emise de contribuabili în relația cu autoritățile/instituțiile publice.
Trimite articolul
Xabia asteapta escrocii sa depuna acte false care sa nu fie verificate si sa primeasca ilegal tva.