Prezent în emisiunea „Direct în subiect”, difuzată de www.BIHON.ro, Gavrilă Ghilea (PNL) a făcut dezvăluiri-șoc: Cum, în timpul mandatului preşedintelui Kiss Alexandru (2004 – 2008), Consiliul Județean Bihor a refuzat investiția propusă de şeful MAI, Vasile Blaga, în 2005, la Aeroportul Oradea!
Ghilea a dat de înțeles destul de clar că, practic, prin decizia respectivă, urmată de tentativa tandemului Kiss – Filip, de a muta Aeroportul la nord de Oradea, de câștigat a avut doar Debreținul, iar Oradea a pierdut ani la rândul, până când s-a reușit, finalmente, modernizarea pistei și a terminalului, anul trecut. Atunci, între 2004 şi 2008, Ghilea era vicepreşedinte la CJ Bihor, iar la Debreţin încă nu aterizau curse aeriene internaţionale. Gavrilă Ghilea a subliniat că el, personal s-a opus ideii mutării Aeroportului de pe actualul amplasament.
„Regres important”, cu Kiss
Iată ce a dezvăluit Gavrilă Ghilea, întrebat fiind de realizatorul Călin Corpaş dacă exacerbarea discuţiei în cheie politică pe marginea subiectului Aeroport poate speria companiile aeriene interesate de Oradea: „Da, poate. Eu am trăit momente la CJ Bihor când s-a făcut regres important legat de Aeroport. Un regres important. Eu am trăit nişte întâmplări la CJ Bihor de care şi azi îmi aduc aminte cu multă durere. A fost oprit orice investitor la Aeroport. Nu s-a dorit să vină nimeni care să investească pe Aeroportul din Oradea! Îmi aduc aminte, prin 2005, când ministrul Administrației și Internelor era Vasile Blaga. A sunat la CJ Bihor și a întrebat: «Câți bani aveți nevoie pentru Aeroportul din Oradea?». Era Kiss, Seremi, eu și între timp a venit dl Filip. S-a făcut o estimare, s-a discutat o sumă, după care a venit cu propunea, dl Kiss sau careva dintre cei prezenți, cum că «domnule, ar trebui să facem un aeroport nou! Vindem terenul de la Aeroport și facem un aeroport nou nu ştiu unde, undeva pe la Diosig, pe la Roșiori».
Vizualizează discuția din emisiune, începând cu minutul 46 și 25 de secunde (46:25)
Pe mine personal nu m-a încântat deloc această idee. Am avut și câteva ieșiri în presă şi am spus – «domnule, s-ar putea să nu avem nici aeroport modernizat, nici aeroport nou», neadmiţând să primim suma de bani de la Bucureşti prin care să ne modernizăm aeroportul. Din păcate, s-a dovedit că am avut dreptate. Dar au fost multe iniţiative pentru a frâna Aeroportul Oradea. Cum vă puteţi închipui dvs că Debreţinul, după ce că atunci nu ateriza niciun avion acolo, astăzi este mult peste Oradea? Iar noi, aici, la Oradea, în loc să ne dăm mâna – oricum Consiliului Judeţean Bihor îi va fi foarte greu să susţină financiar tot ce există acolo – va putea să refuze o mână de ajutor primită de la Primăria Oradea. În timp ce aeroportul de la Debreţin are nu ştiu câte curse externe, iar noi ne chinuim să aducem o cursă externe”.
Întrebat dacă se poate spune că UDMR a frânat Aeroportul Oradea, pentru a avantaja Debreţinul, Ghilea a răspuns diplomat, conştient că oricând UDMR poate redeveni aliatul PNL: „E complicat. Nu e corect să spui că un partid a făcut asta, dar e clar că au fost oameni care puteau face mult mai mult pentru Aeroportul din Oradea şi nu au făcut-o”.
Vicepreşedintele de acum al CJ Bihor, Ioan Mang (PSD) refuză oferta primarului Bolojan pentru subvenţionarea viitoarelor zboruri inclusiv de către Primărie, pesedistul afirmând că CJ Bihor a scăzut deja la minimum taxele aeroportuare la Oradea şi, oricum, zborurile internaţionale sunt pe cale să vină la Oradea. Ghilea reacţionează astfel: „Dacă dl Mang are dreptate şi dl Mang sau altcineva de la Consiliul Judeţean va rezolva astfel încât de la toamnă să avem curse externe, nu mai zic nimic. Dar dacă nu, mă întreb cine răspunde, deoarece pentru ce s-a întâmplat de zece ani încoace văd că nu răspunde nimeni”.
Vede 100% merite PNL
Ajuns prim-vicepreşedinte coordonator în PNL Bihor, senatorul Ghilea crede că toate meritele pentru investiţiile mai recente aparţin sferei politice liberale: „Aeroportul Oradea, în starea în care este acum, a fost coordonat și investiția a fost realizată de către PNL. Iar dacă cineva are un merit important în sprijinirea investiției de la Aeroport, acela este secretarul de stat Marcel Boloș, care întâmplător a fost promovat la București de Bolojan, cu ani în urmă”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!