În cadrul proiectului „Participare activă și deplină pentru educație de calitate în comunitățile interetnice rurale”, Fundația Ruhama în parteneriat cu Școala Gimnazială „Alexandru Roman” din Aușeu și Liceul Teoretic „Gabriel Țepelea” din Borod, au mobilizat și au utilizat participarea locuitorilor din comunitățile Luncșoara și Borod pentru a se asocia și lucra împreună, acționând colectiv în vederea reducerii discrepanțelor de acces la educație ale copiilor romi față de copiii români.
Educaţi pe bani europeni
Proiectul celor de la Ruhama este finanţat prin granturile SEE, 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România, în valoare de 74.970 Euro. Dezbaterea a avut loc vineri, 5 februarie, iar la ea participat peste 50 de părinți romi, cadre didactice, consilieri locali şi reprezentanți ai Primăriilor celor două comune implicate în proiect (Aușeu și Borod), alături de directorii din școlile localităților învecinate, reprezentantul Inspectoratului Școlar Judeșean și echipa Fundației Ruhama. S-au prezentat rezultatele programelor de intervenție socio-educaționale și s-a discutat despre posibilitatea atragerii și gestionării de fonduri nerambursabile care să permită extinderea programelor de intervenție a căror impact este confirmat de specialiștii locali.
Elevii rromi integraţi
”Vom continua să tranferăm modele integrate de intervenție învățate de echipa organizației noastre, spre alte localități, spre alți copii și părinți, spre alte autorități locale, împreună cu școlile locale, pentru a susține investiția în copiii din comunitățile rome, copii aflați în risc de părăsire timpurie a școlii” a precizat Daniela Tütös, coordonator programe educaționale în cadrul Fundației Ruhama. Făcând referire la dezbatere Aurica Manci Capriș, directorul şcolii din Borod a spus că „importanța educației este necontestată, are rol de a crește o comunitate cât mai sănătoasă din punct de vedere social oferind copilului de orice etnie acces nelimitat în descoperirea propriei vieți. Rolul nostru al tuturor este de a influența deciziile politice locale de interes public, întrucât bunăstarea unei comunități depinde de implicarea noastră a tuturor”.
La rândul său Adrian Botici, directorul Școlii Gimnaziale „Alexandru Roman” din Aușeu a ţinut să sublinieze faptul că „suntem mândri de rezultatele muncii noastre. Avem părinți implicați activ în structurile consultative ale școlii, avem copii premianți proveniți din comunitatea romă, au crescut semnificativ rezultatele școlare ale copiilor din comunitatea de romi și suntem mândri că romi, români, slovaci și maghiari din Luncșoara ducem mai departe tradițiile frumoase ale comunității noastre și promovăm un model frumos de conviețuire”.
Nevoia de măsuri
Confom celor de la Fundaţia Ruhama, din luna mai 2014 și până în prezent, în comunitățile Luncșoara și Borod, s-au implementat măsuri concrete care au vizat creșterea accesului la o educație de calitate a copiilor proveniți din mediile cele mai vulnerabile. Din datele Fundaţiei reiese că cele două localităţi au fost selecționate întrucât nevoia de inițiative și intervenție era mare în zonă, iar gradul de implicare a cetățenilor în viața comunității era relativ redus.
Citiți principiile noastre de moderare aici!