Prezent la dezbatere, primarul Florin Birta a ținut să prezinte principalele obiective avute în vedere la stabilirea noilor taxe și impozite pentru 2025, predictibilitatea, asigurarea resurselor financiare de la bugetul local pentru cofinanțarea proiectelor cu fonduri europene, o mai bună colectare a sumelor datorate de contribuabili, susținerea mediului de afaceri, fiind doar câteva. Cu o zi înainte, primarul și conducerea Direcției Economice au avut o întâlnire cu reprezentanții mediului de afaceri din municipiu, ședință la care au participat doar trei patroni de firme dar discuțiile au durat aproape două ore.
Majorarea taxelor și impozitelor locale doar cu rata inflației
Prezent la dezbatere, primarul Florin Birta a ținut să prezinte principalele obiective avute în vedere la stabilirea noilor taxe și impozite pentru 2025, predictibilitatea, asigurarea resurselor financiare de la bugetul local pentru cofinanțarea proiectelor cu fonduri europene, o mai bună colectare a sumelor datorate de contribuabili, susținerea mediului de afaceri, fiind doar câteva. Cu o zi înainte, primarul și conducerea Direcției Economice au avut o întâlnire cu reprezentanții mediului de afaceri din municipiu, ședință la care au participat doar trei patroni de firme dar discuțiile au durat aproape două ore.
Referitor la majorarea taxelor și impozitelor locale doar cu 10,4 la sută, rata inflației comunicată de Institutul Național de Statistică, primarul Florin Birta a afirmat că executivul a ales această cale deși sumele colectate din impozitul pe salarii în primele trei trimestre din 2024 au fost cu 37 de milioane de lei mai mici decât cele încasate în același interval din 2023. |Reducerea s-a datorat ordonanței de urgență adoptată de Guvern la începutul anului, care stabilea că din cota de 65 la sută din impozitul pe salarii ale angajaților, care se întoarce la bugetul local, a fost eliminat impozitul aplicat pensiilor, câștigurilor din jocurile de noroc și dividendelor.
Majorare anulată de bonificație
Prezentarea efectivă a unora din propunerile de taxe și impozite care se vor aplica anul viitor în Oradea a fost realizată de către directorul Direcției Economice din primărie, Eduard Florea. Prin intermediul unui document proiectat pe ecranul mare din sala Traian Moșoiu, directorul Florea a prezenta câteva exemple din creșterile concrete de impozite pe tipuri de locuințe, apartamente și case, sau autovehicole ce ar fi aplicate în 2025, dacă propunerile executivului vor trece de votul consilierilor locali. Sunt și câteva cazuri în care nu se vor înregistra creșteri, nivelul sumelor datorate bugetului local vor rămâne neschimbate și anume: impozitul pe spațiile comerciale proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădirile rezidențiale și nerezidențiale ce aparțin firmelor, precum și impozitul pe mijloacele de transport cu masa mai mare de 12 tone. Directorul Florea a ținut să precizeze că în foarte multe cazuri, majorarea impozitelor ar fi anulată de bonificația de 10 la sută care se acordă persoanelor fizice care își vor achita impozitele locale în sistem online până la 31 martie 2025, pentru persoanele juridice această reducere este de 8 la sută. Bonificația se acordă și celor care aleg să plătească la ghișeele primăriei, însă în acest caz este de 4 la sută. Nivelul impozitelor pe imobile și terenuri intravilane este diferențiat în funcție de zona în care se găsesc, Oradea fiind împărțită în 4 zone, care au fost stabilite pe baza a 17 criterii. Valoarea impozabilă a clădirii se reduce în funcţie de anul terminării acesteia, după cum urmează: cu 50%, pentru clădirea care are o vechime de peste 100 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinţă, cu 30%, pentru clădirea care are o vechime cuprinsă între 50 si 100 de ani, cu 10%, pentru clădirea care are o vechime cuprinsă între 30 si 50 de ani, inclusiv. Majorări de tarife se vor aplica și pentru serviciile oferite de către Administrația Domeniului Public, instituțiile care funcționează în Cetate și de către bazele sportive ce aparțin Clubului Sportiv Municipal. Taxa pentru verificarea documentației tehnice în vederea emiterii Acordului Direcției Tehnice, solicitat prin Certificat de Urbanism în vederea obținerii autorizaţiei de construire pentru lucrări de extindere rețele, reabilitare, modernizare, reparații rețele tehnico- edilitare va crește de la 575 lei/km la 635 lei/km. De anul viitor se va introduce o taxă de 30 de lei pentru înregistrarea contractelor de arendă/acte adiționale la contractul de arendare în registrul special al autorității locale. Impozitul pe clădiri se majorează cu 50 la sută în cazul nedeținerii unui contract de furnizare a serviciilor de canalizare menajeră, acolo unde există rețea publică, iar descărcarea apelor uzate este posibilă gravitațional, fără realizarea unor investiții de către proprietar. Majorarea se aplică tuturor construcțiilor edificate identificate la numărul administrativ respectiv. Majorarea nu se va aplica persoanelor fizice și juridice care dețin stații de epurare avansată care respectă condițiile de descărcare a apelor epurate în mediul natural (dețin autorizație de mediu și autorizație de gospodărire a apelor).
Locuitorii de pe 30 de străzi vor plăti impozite mai mari
Nivelul impozitelor pe imobile și terenuri intravilane este diferențiat în funcție de zona în care se găsesc, Oradea fiind împărțită în 4 zone fiscale, care sunt stabilite pe baza a 17 criterii, încadrarea se poate modifica anual sau la cerere. Impactul prin trecerea unei străzi dintr-o categorie fiscală inferioară într-una superioară se traduce prin creșterea impozitului pe clădiri cu 4 la sută iar impozitul pe terenuri va crește cu 30 la sută, raportat la vechea categorie. În această situație se găsesc 30 de străzi din cartierul Grigorescu (14), Oncea (5), Tineretului (5), Calea Aradului (3), Calea Borșului (3), zona Deal (2), Nufărul (2) și câte o stradă din Cantemir și Episcopia Bihor. Doar cinci străzi din Oradea vor trece de la o categorie superioară la una inferioară.
Șoferii de UBER și BOLT se plâng că sunt discriminați și hăituiți
După prezentarea principalelor modificări propuse pe zona de taxe și impozite locale, primarul Birta i-a invitat pe cei care au răspuns invitației să intervină pe marginea temelor dezbaterii. Două persoane, Ioana Cozma și Marian Vîrf, care sunt șoferi de transport UBER și BOLT, i-au atras atenția prima dată primarului că la Oradea nu s-ar aplica reducerii pentru mașinile hibride, care beneficiază de reducere de 100 la sută în Timișoara. În replică, edilul a afirmat că posesorii de mașini hibride primesc o reducere de 50 la sută aplicată impozitului calculat pentru capacitate cilindrică a motorului termic, iar posesorii de mașini electrice nu plătesc impozit. O altă cerință adresată primarului a vizat taxa anuală de 500 lei/mașină pe care șoferii de UBER și BOLT trebuie să o achite, în timp ce taximetriștii „clasici” plătesc doar 300 de lei. După ce au acuzat Primăria Oradea că ar fi singura municipalitate care aplică această taxă, cei doi i-au reproșat primarului că starea infrastructurii rutiere din oraș nu este satisfăcătoare și o taxă similară ar trebui să plătească și firmele de curierat sau altele care au multe mașini. Mai mult, Marian Vîrf i-a cerut primarului să îi atenționeze pe polițiștii locali care s-ar fi pus pe vânat șoferi de UBER și BOLT, în loc să se preocupe de bicicliști și trotinetiști, deveniți pericole publice de străzile din oraș și nu respectă regulile minime de circulație. La tirul de acuze și reproșuri, primarul Florin Birta a invocat faptul că în Oradea se circulă în multe zone mai bine decât în alți ani, a recunoscut că în unele zone afectate de lucrările de investiții aflate în derulare mai sunt dificultăți în privința traficului, dar consideră că acuzația că infrastructura rutieră nu ar fi corespunzătoare este copilărească.
Noile taxe și impozite locale vor fi votate 28 noiembrie
După aproape o oră, dezbaterea s-a încheiat, însă municipalitatea a anunțat că până în 8 noiembrie se mai pot depune propuneri privind taxele și impozitele locale, trimise pe mail, fax sau la ghișeu, iar ulterior toate vor fi sintetizate și prezentate consilierilor locali în ședințele de comisii, ce vor preceda ședința ordinară a Consiliului local pentru aprobarea taxelor și impozitelor locale pentru anul 2025, programată pe 28 noiembrie.
Trimite articolul
XParca cei de la Bolt Uber spunesu ca ei nu fac taxi, acum se compara cu taximetristii. In Cluj ei dpuneau ca nu fac taxi, iar candxau facut benzile pt autobuse si taxi vroiau si ei pe ele ca fac si ei taxi. Cand e vorba sa plateasca atu ci ei nu fac taxi. Penibili
Bolt si Uber nu fac taxi, ei impart masina
-
Ăștia pentru bani o împart și pe măsa.
Bolt și Uber= muncă la negru,evaziune fiscală,încălcarea legilor,ȚEPUIREA CLUENȚILOR,aglomerarea traficului,etc.etc.
Ăștia îs mai răi ca taximetriști, opresc dintr-o dată în mijlocul drumului, fără o semnalizare, etc, și foarte periculoși.
-
Circula pe interzis pe sens unic, opresc pe bulevarde si blocheaza o banda cu toate ca e parcare, opresc absolut unde le tuna capul. Taximetristii sunt mici copii, dar cel mai grav e ca habar nu au de reguli de circulatie, vezi niste fete de 20 de ani ca habar nu au sa conduca, si mai transporta persoane, dar ele sunt iesite de la scoala de soferi.
BON FISCAL nu vezi de la ubăr și bolt nici cu slujbe !!! Se aude domnilor de la ANAF ? SE AUDE domnilor de la ITM ? Toată floarea poliției din ORADEA face ubăr și bolt , bineînțeles fără nici un fel de forme legale , iar ITM se face că nu vede !
-
Va place să vorbiți in necunoștință de cauză. In primul rand nici macar aplicația Bolt nu te lasa sa lucrezi daca nu ai totul in regulă, iar legat de ITM deja anul aceasta fiecare sofer a fost controlat!Iar legat de fiscalitate totul se înregistrează in aplicatie si se raportează la Anaf…
-
Bă te lasă ! O simplă declarație pe propria răspundere cu un număr fictiv de contract de muncă încărcată pe aplicația BOLT și re lasă să lucrezi aplicația !
-
Trebuie mers la “sursa” Uber si Bolt, nu salariatii sunt de vina ci mai marii acestor doua firme insa, toata lumea trece cu vederea acest fapt. Eu zic s-o lasam mai moale ca peste tot se face evaziune fiscala si la unii si la taximetristi.
Culmea nimeni nu comenteaza de marirea taxelor si impozitelor ceea ce inseamna ca oradenii o duc bine.
-
Noi vrem dezvoltare pasaje si poduri, eu platesc cat vrei taxe doar sa am dezvoltare, patronii si privatii fac evaziune. Primaria ar trebui sa preia toti privatii si toate afacerile sa faca autostrazi, pasaje si betoane, si sa demoleze tota casele din oras