Majorarea taxelor și impozitelor locale doar cu rata inflației
Prezent la dezbatere, primarul Florin Birta a ținut să prezinte principalele obiective abute în vedere la stabilirea noilor taxe și impozite pentru 2025, predictibilitatea, asigurarea resurselor financiare de la bugetul local pentru cofinanțarea proiectelor cu fonduri europene, o mai bună colectare a sumelor datorate de contribuabili, susținerea mediului de afaceri, fiind doar câteva. Cu o zi înainte, primarul și conducerea Direcției Economice au avut o întâlnire cu reprezentanții mediului de afaceri din municipiu, ședință la care au participat doar trei patroni de firme dar discuțiile au durat aproape două ore.
Referitor la majorarea taxelor și impozitelor locale doar cu 10,4 la sută, rata inflației comunicată de Institutul Național de Statistică, primarul Florin Birta a afirmat că executivul a ales această cale deși sumele colectate în primele trei trimestre din 2024 au fost cu 37 de milioane de lei mai mici decât cele încasate în același interval din 2023. |Reducerea s-a datorat ordonanței de urgență adoptată de Guvern la începutul anului, care stabilea că din cota de 65 la sută din impozitul pe salarii ale angajaților, care se întoarce la bugetul local, a fost eliminat impozitul aplicat pensiilor, câștigurilor din jocurile de noroc și dividendelor.
Majorare anulată de bonificație
Prezentarea efectivă a unora din propunerile de taxe și impozite care se vor aplica anul viitor în Oradea a fost realizată de către directorul Direcției Economice din primărie, Eduard Florea. Prin intermediul unui document proiectat pe ecranul mare din sala Traian Moșoiu, directorul Florea a prezenta câteva exemple din creșterile concrete de impozite pe tipuri de locuințe, apartamente și case, sau autovehicole ce ar fi aplicate în 2025, dacă propunerile executivului vor trece de votul consilierilor locali.
Sunt și cîteva cazuri în care nu se vor înregistra creșteri, nivelul sumelor datorate bugetului local vor rămâne neschimbate și anume: impozitul pe spațiile comerciale proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădirile rezidențiale și nerezidențiale ce aparțin firmelor, precum și impozitul pe mijloacele de transport cu masa mai mare de 12 tone. Directorul Florea a ținut să precizeze că în foarte multe cazuri, majorarea impozitelor ar fi anulată de bonificația de 10 la sută care se acordă persoanelor fizice care își vor achita impozitele locale în sistem online până la 31 martie 2025, pentru persoanele juridice această reducere este de 8 la sută. Bonificația se acordă și celor care aleg să plătească la ghișeele primăriei, însă în acest caz este de 4 la sută. Nivelul impozitelor pe imobile și terenuri intravilane este diferențiat în funcție de zona în care se găsesc, Oradea fiind împărțită în 4 zone, care au fost stabilite pe baza a 17 creiterii.
Valoarea impozabilă a clădirii se reduce în funcţie de anul terminării acesteia, după cum urmează: cu 50%, pentru clădirea care are o vechime de peste 100 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinţă, cu 30%, pentu clădirea care are o vechime cuprinsă între 50 si 100 de ani, cu 10%, pentu clădirea care are o vechime cuprinsă între 30 si 50 de ani, inclusiv. Majorări de tarife se vor aplica și pentru serviciile oferite de către Administrația Domeniului Public, instituțiile care funcționează în Cetate și de către bazele sportive ce aparțin Clubului Sportiv Municipal.
Taxa pentru verificarea documentației tehnice în vederea emiterii Acordului Direcției Tehnice, solicitat prin Certificat de Urbanism în vederea obţinerii Autorizaţiei de construire pentru lucrări de extindere retele, reabilitare, modernizare, reparații rețele tehnico-edilitare va crește de la 575 lei/km la 635 lei/km. De anul viitor se va introduce o taxă de 30 de lei pentru înregistrarea contractelor de arendă/acte adiționale la contractul de arendare în registrul special al autorității locale. Impozitul pe clădiri se majorează cu 50 la sută în cazul nedeținerii unui contract de furnizare a serviciilor de canalizare menajeră, acolo unde există rețea publică, iar descărcarea apelor uzate este posibilă gravitational, fără realizarea unor investiții de către proprietar. Majorarea se aplică tuturor construcțiilor edificate identificate la numărul administrativ respectiv. Majorarea nu se va aplica persoanelor fizice și juridice care dețin stații de epurare avansată care respectă condițiile de descărcare a apelor epurate în mediul natural (dețin autorizație de mediu și autorizație de gospodărire a apelor).
Locuitorii de pe 30 de străzi vor plăti impozite mai mari
Nivelul impozitelor pe imobile și terenuri intravilane este diferențiat în funcție de zona în care se găsesc, Oradea fiind împărțită în 4 zone fiscale, care au sunt stabilite pe baza a 17 criterii, încadrarea se poate modifica anual sau la cerere. Impactul prin trecerea unei străzi dintr-o categorie fiscală inferioară într-una superioară se traduce prin creșterea impozitului pe clădiri cu 4 la sută iar impozitul pe terenuri va crește cu 30 la sută, raportat la vechea categorie. În această situație se găsesc 30 de străzi din cartierul Grigorescu (14), Oncea (5), Tineretului (5), Calea Aradului (3), Calea Borșului (3), zona Deal (2), Nufărul (2) și câte o stradă din Cantemir și Episcopia Bihor. Doar cinci străzi din Oradea vor trece de la o categorie superioară la una inferioară.
Șoferii de UBER și BOLT se plâng că sunt discriminați și hăituiți
După prezentarea principalelor modificări propuse pe zona de taxe și impozite locale, primarul Birta i-a invitat pe cei care au răspuns invitației să intervină pe marginea temelor dezbaterii. Două persoane, Ioana Cozma și Marian Vîrf, care sunt șoferi de transport UBER și BOLT, i-au atras atenția prima dată primarului că la Oradea nu s-ar aplica reducerii pentru mașinile hibride, care beneficiază de reducere de 100 la sută în Tmișoara. În replică, edilul a afirmat că posesorii de mașini hibride primesc o reducere de 50 la sută aplicată impozitului calculat pentru capacitate cilindrică a motorului termic, iar posesorii de mașini electrice nu plătesc impozit.
O altă cerință adresată primarului a vizat taxa anuală de 500 lei/mașină pe care șoferii de UBER și BOLT trebuie să o achite, în timp ce taximetriștii „clasici” plătesc doar 300 de lei. După ce au acuzat Primăria Oradea că ar fi sungura municipalitate aplică această taxă, cei doi i-au reproșat primarului că starea infrastructurii rutiere din oraș nu este satisfăcătoare și o taxă similară ar trebui să plătească și firmele de curierat sau altele care au multe mașini. Mai mult, Marian Vîrf i-a cerut primarului să îi atenționeze pe polițiștii locali care s-ar fi pus pe vânat șoferi de UBER și BOLT, în loc să se preocupe de bicicliști și trotinetiști, deveniți pericole publice de străziel din oraș și nu respectă regulile minime de circulație. La tirul de acuze și reproșuri, primarul Florin Birta a invocat faptul că în Oradea se circulă în multe zone mai bine cât în alți ani, unele zone fiind afectate de lucrările de investiții aflate în derulare, dar consideră că acuzația că infrastructura rutieră nu ar fi corespunzătoare este copilărească.
Noile taxe și impozite locale vor fi votate 28 noiembrie
După aproape o oră, dezbaterea s-a încheiat, însă municipalitatea a anunțat că până în 8 noiembrie se mai pot depune propuneri privind taxele și impozitele locale, trimise pe mail, fax sau la ghișeu, iar ulterior toate vor fi sintetizate și prezentate consilierilor locali în ședințele de comisii, ce vor preceda ședința ordinară a Consiliului local pentru aprobarea taxelor și impozitelor locale pentru anul 2025, programată pe 28 noiembrie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!