Experienţa iernii trecute, când inclusiv centrul oraşului a paralizat sub zăpadă vreme de câteva zile, pare să fie utilă edililor. Executivul a trecut prin Consiliul local un nou regulament de intervenţie împotriva efectelor iernii, care impune RER-ului, ca noutăţi, un ritm de acţiune mult mai vioi, un perimetru de acţiune mult lărgit şi sancţiuni pentru nerespectarea programului. Cu creşterea pretenţiilor faţă de RER, executivul se aşteaptă şi la o creştere cu 20-30% a facturii anuale pentru deszăpezire.
Patru „Urgenţe”
Noul regulament împatre oraşul în patru „urgenţe” şi impune operatorului un stoc lunar minim de materiale antiderapante pe care trebuie să le depoziteze în spaţiile sale. Aşa numita „Ungenţă I” cuprinde arterele de intrare în oraş, bulevardele, staţiile şi rutele OTL, poduri, giraţii, treceri de pietoni şi accese ale instituţiilor publice. „Sunt prinse aici 148 de străzi, pe care operatorul este obligat să le cureţe de zăpadă în maxim două ore de la primirea ordinului din partea Primăriei şi apoi să repete acţiunea la fiecare trei ore”, spune Mircea Stejeran, şef Serviciu Lucrări şi Servicii Publice din Primărie.
„Urgenţa II” se referă la accesele în cartiere şi trebuie acoperită de serviciul de deszăpezire în cel mult patru ore de la primirea dispoziţiei Primăriei, cu repetare la cinci ore. „Urgenţa III” cuprinde alte străzi secundare din Oradea, asfaltate sau doar betonate, pe care se află locuinţe particulare sau îşi au sediul agenţi comerciali. „În caz de ninsoare, aceasta trebuie parcursă în cel de 12 ore de la primirea ordinului de intrare cu utilajele şi materialele antiderapante, cu repetare a traseelor la fiecare opt ore, precizează Stejeran citând din materialul aprobat de Consiliul local.
Una dintre premierele introduse de acest regulament se referă la spaţiul acoperit de aşa numita „Urgenţă IV” – străzile nemodernizate din Oradea, unde se află sedii de firme sau locuinţe particulare. Acestea trebuie parcurse prima dată în 12 ore de la căderea zăpezii şi curăţate la fiecare 24 de ore.
Dotare
„Programule etapizează intervenţia dar impune, tot ca noutate, şi obligaţia de a căra, în caz de nevoie, 1.500 de tone de zăpadă pe zi. Poate că utilajele necesare pentru asta nu trebuie în fiecare an, dar operatorul trebuie să fie pregătit în cazul unei ierni ca şi cea trecută”, spune Stejeran.
Programul astfel întocmit cuprinde şi dotarea necesară, pe care conducerea Direcţiei Tehnice a Primăriei trebuie să o vadă funcţională până-n ultima zi a acestei luni. Faţă de anul trecut, RER-ul şi-a completat baza auto cu vreo zece utilaje în plus, majoritatea necesare pentru transportul zăpezii.
Sancţiunile introduse de regulament sunt de 0,5% din factura emisă de RER în caz că Primăria găseşte necurăţat până la 5% din suprafaţa de deszăpezit comandată de executiv. Penalităţi de 1% din factură se aplică pentru executarea unui procent mai mic de 95% din suprafeţele planificate.
Cantităţi obligatorii
În depozitele operatorului, la fiecare început de lună de iarnă, ar trebui să existe:
-500 tone de sare
-300 tone de nisip
-100 tone soluţie de clorură de calciu
Citiți principiile noastre de moderare aici!