S-a întâmplat miercuri seara, la Hotel Ramada, în cadrul conferinţei internaţionale „Profesorii secolului XXI”, parte integrantă a proiectului „De la fereastra noastră”, derulat între Şcoala Gimnazială „Oltea Doamna” Oradea şi o şcoală de top din New Delhi, Kilachi Hansraj Model School.
De la profesor la e-profesor
„Colaborarea cu școala din India este abia la început. Dorim să dezvoltăm acest schimb cultural, să îl ducem la un alt nivel, prin invitarea d-nei profesoare Rashmi Kathuria, pe perioada vacanței de vară din India (lunile mai-iunie la noi), în Oradea, pentru a ne iniția în metode moderne de predare a matematicii, la «Oltea Doamna» pentru ciclul primar și gimnazial și la Colegiul «Emanuil Gojdu» pentru ciclul liceal”, ne-a spus profesoara Mirela Tanc, de la SG „Oltea Doamna”, coordonator al proiectului.
„Un e-profesor este un profesor eficient, evoluând eficient, dotat cu instrumente și tehnici adecvate, un profesor care explorează, se bucură de învățare, care face plăcută activitatea de învățare, creează resurse care sunt ușor de înțeles și sunt interesante”, a explicat Rashmi Kathuria. „Elevii de azi sunt nativi digitali, iar noi, profesorii, avem nevoie să ne îmbunătățim abilitățile pentru a preda acestor nativi digitali. Pe măsură ce timpul trece trebuie să ne gândim la noi modalități de predare și învățare, pentru a pregăti elevii pentru nevoile viitoare, elevi care să dezvolte abilităţi de gândire de ordin superior. Orice subiect predat elevilor trebuie conectat la alte discipline, dar şi la viaţa de zi cu zi. Suntem capabili să facem toate acestea bine în școală? Da! Facem tot posibilul, fiindcă avem un scop: acela de a îmbunătăţi metodele de predare.
Obiectivele predării sunt dezvoltarea holistică, dezvoltarea și îmbunătățirea abilităților de viață, o gândire analitică, critică, un raționamentul logic, creativitatea, comunicarea, abilități de colaborare… Există un deficit de timp în școală și va fi întotdeauna, cu atât mai mult cu cât fiecare copil este unic şi sunt diverse tipuri de cursanţi. Putem să ne gândim la ceva pentru a rezolva această problemă? Da!! Există o posibilitate. Provocarea este aceea de a face educația accesibilă tuturor, și nu doar acelora cărora le place să înveţe. Tehnologia are un mare impact în ceea ce priveşte modalitățile de predare-învățare, permite crearea de resurse adecvate, pentru fiecare tip de elev”, precizează Rahmi Kathuria.
Mantra pentru profesori
Domnia-sa a explicat cum a procedat la Kulachi Hansraj Model School. Noile tehnologii ne-au eliberat din trecut și ne-au pus în mișcare, în călătoria noastră spre un viitor mai bun. Noi credem la KHMS în lupta pentru excelență. Profesorii școlii noastre sunt techno savvy și sunt instruiți cu privire la utilizarea surselor deschise, a Instrumentelor Google, iar părinții sunt co-parteneri cu dascălii în timpul călătoriei de predare-învățare. Vizualizarea conceptelor predate este importantă. De exemplu, pe bloguri încercăm să încărcăm explicații animate ale formulelor.
Un paralelogram este explicat prin plierea hârtiei. Avem concepte matematice explicate sub forma unei povestiri-fotografie, creată folosind imagini statice și adăugarea de voce. Învățarea într-un mediu de colaborare a schimbat atitudinea elevilor. Ei au început să discute, au încărcat propria lor muncă în rețea și au primit feedback-ul și reflecții de la alții. Elevii timizi au început să participe. Ca urmare a acestei experienţe, vă încurajez să folosiţi instrumentele web, să creați clase extinse, în care elevii pot lucra prin modalități noi și interesante, în colaborare, pentru a-şi dezvolta abilitățile secolului XXI. Matematica este un subiect frumos. Modul în care este predată și învățată o face dificilă sau plictisitoare… Mantra pentru profesorii secolului XXI: explorează, să învețe și share. Cerul este limita. Nu predaţi așa cum doriți, ci învățaţi modul în care elevii doresc să învețe!”, a spus Rashmi Kathuria. La conferinţă au participat oficialităţi de la Prefectură, Vasile Marcu – de la Inspectoratul Şcolar, respectiv Daciana Nica de la Asociaţia FEAD
„Mulțumim sponsorilor generoşi care ne-au fost alături, în special Cofetăriei Bacio Dolce, care ne-a «îndulcit momentul». «Oltea Doamna» a dovedit încă o dată că e o echipă minunată! Împreună putem!”, a fost concluzia profesoarei Mirela Tanc.
Întâlnire-surpriză
Participanţii la proiectul româno-indian au avut parte de surprize, atât în familiile care i-au găzduit cât şi în cadrul conferinţei. „La Ramada, d-na Ramona Bires le-a pregătit un scurt program artistic, d-na Gabriela Codorean le-a pregătit cântece în hindi, d-na Romelia Ciarnău le-a prezentat România – inedit: le-a oferit tricouri cu obiective turistice importante din Oradea şi din România, d-na Ilinca Tămăşan le-a prezentat Oradea prin posterele şi afișele create de elevii ei, doamnele Rodica Foltuț şi Elena Pavel i-au impresionat pe oaspeţi cu secvenţe de matematică interactivă, doamnele Doina Sabău şi Cristiana Vidican le-au pregătit un moment artistic cu imnurile celor două ţări, cu prezentarea semnificaţiei culorilor de pe cele două drapele, d-na Daniela Oros le-a oferit cadouri: harta ţării înflorată”, ne-a spus prof. Mirela Tanc. Întâlnirea cu dr. Goel Prashant, endocrinolog, indian la origine, a fost cu adevărat o surpriză.
Elevii din New Delhi au fost interesați de cât timp este în Oradea medicul, cum s-a adaptat, care sunt diferențele de cultură, dacă a găsit asemănări între români şi indieni. Domnul doctor le-a răspuns că locuiește în Oradea de 17 ani, că nu i-a fost ușoară adaptarea, i-a trebuit un an să învețe limba română, dar acum s-a obișnuit şi nu mai vrea să plece. Cele mai mari diferențe între români şi indieni sunt cele legate de hrană, de religie. „Asemănări sunt între oameni… Ambele popoare sunt caracterizate de ospitalitate”, a precizat dr. Goel Prashant.
Citiți principiile noastre de moderare aici!