Acum bihoreanca gestionează cu succes startup-ul său Plantevia Sanastore, dar până a să ajungă să demareze afacerea a avut parte de mai multe provocări.
„La scurt timp după terminarea facultății, deși mă angajasem și aveam un loc de muncă care îmi plăcea, am decis să-mi dau demisia și să încep o activitate pe cont propriu. Era prin 2007, aveam 25 de ani și nu știam nimic despre antreprenoriat. Dar, mi-am spus că sunt suficient de tânără să-mi permit să eșuez.
[eadvert]
Și, da! Am eșuat. Am visat mare, așa cum se spune în antreprenoriat să import produse de îngrjire a părului din Belgia și să fac distribuție în România. Mi-am făcut chiar și un plan de afacere cu care m-am prezentat la un investitor. Un prieten de familie, amuzat dar și surprins de planurile mele, mi-a împrumutat o mică sumă de bani pentru a mă încuraja.
Totuși, lipsa experienței, a resurselor și a unui mentor și-au spus cuvântul și am decis să renunț la această activitate deși aveam clienți și produsele mele au fost apreciate. Și-am ajuns într-un impas. Nu mă atrăgea ideea de a mă reangaja. Începuse să-mi placă să știu că mâine depinde de mine. Și în 2009 m-am întors acasă la părinți și am deschis în Marghita un magazin naturist”, ne-a povestit Camelia Ghiulai.
Nu este ușor să fii antreprenor
Mintea deschisă de a accepta provocările de mâine și de a se ridica pentru a-și atinge obiectivele fără să renunțe, indiferent cât de grea este căzătura, a făcut ca azi povestea Cameliei să fie un exemplu pentru cei care vor să meargă pe acest drum.
„Primii ani au fost foarte dificili. Credeam că este suficient să îmi cunosc activitatea și să îmi placă ce fac. Am încetat să mai visez mare și nu mai îmi doream decât un mic venit la finalul lunii din care să mă întrețin. Totuși, ceva nu se lega. Simțeam că oricât mă străduiesc ceva îmi scapă printre degete. Am înțeles că nu este suficient să cunosc doar domeniul de activitate, ci trebuie să învăț și cum să administrez ceea ce fac. Și-am început să caut informație. La vremea aceea însă, erau puține cărți și resurse despre antreprenoriat.
Neavând cine să mă ghideze, am citit ad-hoc tot felul de cărți. Deși mi-era ușor să înțeleg, mult timp mi-a fost neclar cum să pun acele informații în practică. Și-am început să caut cursuri și programe despre antreprenoriat pentru că simțea nevoia ca cineva să-mi clarifice și să-mi ofere feed-back. Unul dintre primele cursuri care m-a ajutat foarte mult, a fost un curs de educație financiară. În urma acestuia, atât situația mea financiară personală cât și cea a firmei a început să fie mult mai stabilă și să se îmbunătățească simțitor.
Apoi au urmat multe altele. Fiecare m-a ajutat într-un mod sau altul. Cel mai bun lucru însă, au fost oamenii din zona de business pe care i-am cunoscut. În urma discuțiilor cu aceștia și a lucrurilor învățate de la ei, am decis să aplic pentru finanțare pentru a-mi reseta afacerea așa cum ar fi trebuit să o fac de la bun început”, își amintește Camelia.
Banii înapoi
În urma unui concurs de planuri de afaceri în programul Start-up Plus tânăra marghiteancă a obținut în 2019 o finanțare nerambursabilă în valoare de 40.000 de euro.
„M-am ocupat singură atât de documentație cât și de implementarea ei. Nu a fost deloc ușor. E o birocrație excesivă dar am învățat mai multe lucruri decât dintr-o facultate de business. În urma acestei experiențe am înțeles cât de important e să ai situația contabilă foarte bine organizată, să planifici și să stabilești obiective.
Deși au fost multe provocări, implementarea s-a finalizat cu succes. Investițiile făcute au îmbunătățit mult activitatea și condițiile de lucru. Ajunsă în acest punct, a visa mare și a lucra la afacere au început să aibă sens. Prin urmare, în 2021 am obținut o nouă finanțare nerambursabilă în urma unui concurs de planuri de afaceri în programul Start-up Social în valoarea de 84.000 de euro. Cu această finanțare intenționam să dezvolt și să îmbunătățesc domeniul meu de activitate cu ajutorul digitalizării și inteligenței artificiale.
În ciuda faptului că am discutat cu mulți oameni și am făcut un studiu temeinic de piață, au fost lucruri care mi-au fost neclare și nu am ajuns la rezultatul dorit. Deși am înființat noua firma, am semnat contractul de finanțare, am închiriat spațiul, am obținut autorizațiile de funcționare și am făcut angajările, după aproximativ un an de la începerea proiectului, în momentul în care mi-au fost virați banii în contul de management al grantului, mi-am luat câteva zile în care să-mi reevaluez planul, obiectivele și riscurile. Puteam începe implementarea planului de afaceri aprobat oricând, fără probleme. Și totuși, ceva îmi era în continuare neclar.
În prima linie de finanțare obținută am înțeles că rostul acestor finanțări este să creezi valoare în comunitățile unde îți desfășori activitatea. Și mi-am reevaluat planul și m-am întrebat dacă acesta va crea valoare pentru piață. Planul era corect și ar fi dus la dezvoltarea activității și crearea unor noi locuri de muncă, dar nu ar fi creat valoare pentru segmentul de clienți vizat. Ar fi fost încă o afacere xerox pentru nișa ei de activitate. Exact lucrul pe care nu mi-l doream.
Concluzia a fost extrem de frustrantă cu atât mai mult cu cât nu reușeam să înțeleg unde am greșit. Oricât de tentantă era suma din cont și în ciuda faptului că am știut că în viitor va fi dificil să obțin o nouă linie de finanțare nerambursabilă datorită codului CAEN al afacerii mele care nu este considerat a fi prioritar pentru dezvoltare, am decis să mă opresc, să returnez banii și să reziliez contractul”, rememorează antreprenoarea bihoreancă.
De la capăt
Și totuși Camelia nu a renunțat. A continuat să lucreze și să caute alte proiecte. În toamna anului 2022 a urmat un accelerator care vizează transformarea modelelor clasice de business în modele de business sustenabile în București. În cadrul acestui accelerator pe lângă activitățile din bootcamp cu echipa de proiect, a avut și sesiuni de Personal Advisory Board cu mentori din diferite segmente de business și aici, spune ea a înțeles unde a greșit.
„Credeam că pentru a-mi implementa proiectul, e suficient să am planul de afaceri făcut, resursele financiare și echipa internă. Asta te ajută să dezvolți activitatea, e adevărat, dar nu te ajută să creezi valoare. Pentru a crea valoarea e nevoie să lucrezi cu o echipă de specialiști și consultanți cu multă experiență în zonele în care te interesează. Nu ai cum să construiești ceva sustenabil în timp singur. Antreprenoriatul este un sport de echipă. Și asta este cel mai greu de făcut.
E dificil să formezi o echipă externă de consultanți și mentori. Aceștia au timp limitat și serviciile lor costă mult. Costurile sunt justificate în raport cu experiența pe care o au, dar valoarea pe care o oferă dezvoltării unui plan este incontestabilă. Activitățile din accelerator m-au ajutat să înțeleg unde am greșit în cel de-al doilea proiect. Greșeala a fost că nu am căutat specialiști în IT și eHealth împreună cu care să dezvolt strategia de transformare digitală și ulterior să scriu planul de afaceri.
La acel moment nici nu știam ce înseamnă transformare digitală. Am înțeles mai târziu când am aplicat la proiectul derulat de Transilvania IT Cluster Cluj care oferă beneficiarilor selectați servicii gratuite de audit și de mentorat pentru a-și dezvolta strategia de transformare digitală a afacerilor lor. Proiectul este în curs de desfășurare și potențialul planului și lucrurile pe care le am de dezvoltat sunt mult mai complexe decât credeam inițial și se vor întinde pe o durată mult mai mare de timp.
Până în acest punct știam că cel mai greu pentru un mic antreprenor este să obțină finanțare pentru implementarea proiectului vizat. Acum văd diferit. Cel mai greu pentru un mic antreprenor este să ajungă la specialiști. Odată formată echipa externă, resursele de finanțare sunt mult mai ușor de găsit. Proiectele cu finanțare nerambursabilă sunt un foarte bun start și sunt ideale pentru a învăța să lucrezi disciplinat și să utilizezi resursele disponibile în mod responsabil”, ne-a spus marghiteanca.
Recomandări
Tânăra, care acum se poate mândri cu o afacere profitabilă, la recomandă începătorilor care doresc să pornească o mică afacere să acceseze liniile pentru start-up-uri. Dar acestea nu sunt suficiente pentru a crea cu adevărat valoare pentru consumatori. Pentru asta, e nevoie să lucrezi cu consultanți specializați în dezvoltarea afacerilor, instrumente de finanțare, IT, financiar, juridic, HR, branding, sustenabilitate, etc.
Aceștia pot fi găsiți căutând și aplicând la incubatoare și acceleratoare de afaceri. În cadrul acestora, antreprenorii începători beneficiază de servicii gratuite de mentorat unde diverși specialiști cu experiență în dezvoltarea afacerilor te ghidează cum să-ți dezvolți idea în mod structurat și etapizat. Tot în cadrul acestora există posibilitatea de a susține pitch-uri în fața unor reprezentanți ai unor fonduri de venture sau business angels pentru a obține resursele financiare de investiție.
„Atât finanțările nerambursabile, cât și celelalte instrumente de finanțare a unei afaceri ca de exemplu investițiile fondurilor de venture, business angels, platformele de crowdfunding, creditele bancare, etc., au avantaje și dezavantaje. Pentru o dezvoltare sănătoasă, o afacere are nevoie de instrumente diverse de finanțare a ei.
Pentru a alege care este cea mai bună variantă, în funcție de obiectivele urmărite și în funcție de etapa de dezvoltare, antreprenorul are nevoie de echipa externă de consultanți. Pentru a ajunge la aceștia, e nevoie să te faci cunoscut și să vorbești în mediile de afaceri despre ideile și planurile tale. Recomand celor care doresc să pornească o afacere să participe la cât mai multe evenimente de afaceri și să aplice la diverse proiecte și programe pentru antreprenori”, transmite Camelia Ghiulai.
Citiți principiile noastre de moderare aici!