Reducerile mari de preț, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât și pentru operatorii economici.
[eadvert]
Pentru a beneficia de aceste reduceri și a le fi respectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenționează să le achiziționeze și să acorde atenție tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de prețuri, cum este Black Friday.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) face o serie de recomandări la achiziția unor produse sau servicii de Black Friday.
Protectorii Consumatorilor recomandă verificarea prețurilor prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs, practică ce a dus la îmbunătățirea constantă a modalităților de prezentare a prețurilor și reducerilor de către magazinele electronice.
Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de Black Friday, trebuie citite cu atenție caracteristicile produsului și verificat dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor consumatorului.
Cumpărături în siguranță
Cumpărăturile din perioada Black Friday pot fi făcute în deplină siguranță dacă se întocmește o listă cu produsele pe care se dorește a fi cumpărate și cu prețurile actuale ale acestora. Astfel, consumatorul va fi informat cu privire la reducerile de preturi. Trebuie verificat stocul existent și verificat prețul afișat și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA). De asemenea, trebuie verificat dacă prețul include și costul de livrare.
În cazul în care comanda se face online, trebuie verificat, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când a fost ales produsul.
Pentru eventualele nelămuriri, trebuie contactat comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului.
Obligațiile comerciantului
Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii, oferind mai multe: datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc); caracteristicile esențiale ale produsului; prețul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalitățile de plată și de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului; durata minima a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
funcționalitatea, compatibilitatea și interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conținutului digital și a serviciilor digitale; existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.
„Recomandăm consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. Acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele şi să garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziţionat efectiv produsul”, recomandă Paul Anghel, directorul general al ANPC.
În plus, pentru contractele încheiate pe piețele online consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piață online este obligat să informeze într-o secțiune specifică a interfeței online, care este direct și ușor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, dacă partea terță care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoană juridică şi ȋn cazul ȋn care nu este un comerciant – persoană juridică ci o persoană fizică care vinde, să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislatia în materie de protecție a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat.
La furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, furnizorul de piață online este obligat să specifice ȋn mod clar într-o secțiune specifică a interfeței de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.
Pentru siguranta contului, când se dorește să se achizitioneze online cu plata prin card bancar, trebuie căutat „https” în adresa URL și o pictogramă de lacăt în bara de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu se transmite niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă se primește orice corespondență care pare a fi de la comerciant, prin care se solicită acest lucru.
Ghid de Black Friday
ANPC, prin intermediul Centrului European al Consumatorilor Romania – ECC Romania a realizat un ghid pentru consumatorii care vor să achiziționeze produse în perioada marilor reduceri de prețuri de Black Friday. În cadrul Ghidului sunt oferite informații despre preț, despre contract și garanții. JB-D.B.
Atenție la cumpărăturile de Black Friday!
Citiți principiile noastre de moderare aici!