15 cu excedent, 30 pe minus – aceasta este situaţia finanţării şcolilor orădene, raportată la alocările guvernamentale în funcţie de costul standard pe elev. Din 2012, de la introducerea costului standard pe ele, şi până acum, Primăria a alocat de la bugetul local banii necesari echilibrării, inclusiv luând sumele excedentare şi dându-le celor în deficit. De anul viitor, va continua alocarea de la bugetul local, dar va da autonomie maximă şcolilor în gestionarea sumelor, a anunţat primarul Ilie Bolojan. „Cei care vor fi pe plus vor rămâne cu banii economisiţi, şi sperăm că îi vor investi în şcoală. Cu asta sper că își vor lua soarta în mâini”, este opinia lui Eduard Florea, şeful Direcţiei Economice din Primărie.
În probă
Iniţiativa s-a constituit într-un proiect de hotărâre votat, ieri, în şedinţă extraordinară de consilierii locali.
O analiză a finanţării învăţământului în Oradea arată că alocările guvernamentale acoperă integral salariile cadrelor didactice şi că există deficienţe la cheltuielile de funcţionare şi de întreţinere a şcolilor, a spus primarul. „Ca să vă faceţi o imagine, la aproximativ 13 milioane de lei, cât reprezintă alocările de stat pentru aceste clădiri (ale şcolilor – n.r.), noi mai adăugam aproximativ 5 milioane de lei în 2012, când a început acest sistem cu acest cost strandard pe elev”, a exemplificat Bolojan. În prezent, prin monitorizări şi controale, s-a ajuns ca alocarea de la buget să scadă la 3 milioane de lei pe an. „Este maximum de eficientizare pe care o putem face noi, din Primărie. Economisirea poate merge mai bine doar prin gestionarea la faţa locului, cu administratori şi contabili proprii fiecărei şcoli”, e de părere Florea.
Pentru ultimele trei luni din acest an, în baza „datelor istorice” din anii trecuţi, şcolile vor primi alocări de la bugetul local, dar se vor ocupa în regie proprie de achitarea facturilor. „Va fi o perioadă de tranzit, de probă, până anul viitor, când se vor organiza singure”, spune directorul economic.
„Pentru cei care sunt pe minus suntem dispuși să dăm sumele pe care le dădeam şi până acum, în completare, dar după o verificare. Vrem să ne asigurăm nu doar că au acumulat minus, ci și că au făcut tot ce puteau pentru a recupera”, susţine directorul.
Acesta spune că directorii de şcoli au fost avertizaţi despre această evoluţie de la începutul anului şi că modificarea a devenit posibilă odată cu organizarea concursurilor pentru posturile de director. „În martie am semnat contractele de management administrativ-fiscal cu directorii care au participat la prima rundă a concursului, iar acum vom semna cu cei care au luat ultima rundă”, explică Florea baza legală a descentralizării şcolilor şi delegarea atribuţiilor către straff-ul acestora.
Presiune
Dincolo de tentativa de a face economii la bugetul local, delegarea răspunderii spre directorii de şcoli iscă întrebările „Ce se întâmplă cu şcolile care adună datorii? Nu este contractul de management un instrument de presiune politică din partea administraţiei liberale pe directorii nedoriţi?”. Florea spune că nu: „Când noi constatăm că nu se integrează în costul standard sau au arierate, singurul lucru pe care-l putem face este să anunţăm Inspectoratul General Şcolar, unica entitate care poate demite un director”.
El insistă că măsura este pur administrativă şi are unicul scop de a creşte gradul de economisire în administarea şcolilor. „Structurile din Primărie s-au subțiat serios pe partea de școli”, argumentează Florea. Acesta mai spune că, de anul viitor, Municipalitatea va anula costul minim de închiriere a spaţiilor şcolilor către terţi, din moment ce banii încasaţi de şcoli „le vor închiria cu libertate totală. Am promis că banii pe care-i iau din chirii îi întorc integral”, spune directorul.
Citiți principiile noastre de moderare aici!