A început demontarea pasarelei metalice de la Gara Oradea. Accesul la această pasarelă e blocat de ceva vreme, prin ridicarea unor ziduri în faţa scărilor, pe ambele părţi. Construcţia aparţine CFR, fiind în administrarea Societăţii de Administrare a Activelor Feroviare (SAAF). Construită în 1870, doar circa o treime din materialul original mai este azi parte integrantă a pasarelei.
„Proprietarii – SAAF – spun că nu prezintă siguranţă în exploatare. Ni s-a transmis că e deteriorată şi şi-a depăşit termenul de garanţie. Însă nu am auzit de la nimeni să se fi făcut o expertiză”, declara recent Csomortanyi Istvan. Liderul Asociaţiei Tinerilor Maghiari din Ardeal organiza o dezbatere publică în luna septembrie, împotrivindu-se demolării pasarelei. Tot atunci, Csomortanyi afirma în faţa audienţei că adevăratul motiv pentru care autorităţile vor să demoleze pasarela e că aceasta ar încurca drumul expres pe care primarul Bolojan vrea să-l construiască în Oradea, între pasajul Theodor Neş, de peste calea ferată şi viitorul pod rutier de la Silvaş.
Pasarela şi Turnul Eiffel
Orădenii din spatele Gării sunt nemulţumiţi de demolarea pasarelei, chiar dacă Primăria a dat în folosinţă pasajul subteran, ce iese chiar în strada Teodoroiu. Riveranii spun că pasajul e insalubru şi populat de boschetari. De aceea, ar prefera să folosească tot pasarela, pe care nu o consideră periculoasă.
Horea Vuşcan s-a erijat, la rândul său, într-un susţinător al dorinţei oamenilor, luni emiţând un comunicat de presă, prin care înfierează demolarea pasarelei, pe care o aseamănă cu Turnul Eiffel, ca vechime şi structură. Chiar dacă o demolează CFR-ul, pentru Vuşcan şi riveranii din spatele Gării, principalul vinovat e primarul Ilie Bolojan. „La ce mai folosesc dezbaterile publice organizate de cetăţeni şi de Primăria Oradea dacă nimeni nu ţine cont de opinia oamenilor?”, întreabă Vuşcan, care vorbeşte în numele oamenilor ce vor ca pasarela să fie trecută acum în patrimoniul oraşului.
C.C.
Citiți principiile noastre de moderare aici!