În timp ce Consiliul Județean Bihor nu găsește încă răspunsuri la dilemele călătorilor bihoreni obișnuiți de decoleze de pe Aeroportul Oradea, iată că dincolo de graniță, la 80 de kilometri distanță, Debreținul își ranforsează profilul de aeroport dominant în zonă. Practic, în timp ce Oradea are șanse să devină invizibilă pe harta aeriană din această parte a țării, concurentul său direct, aeroportul din Debrețin, face pași uriași, beneficiind de baza aeriană pe care Wizz Air și-a fixat-o la 80 de kilometri de Oradea.
+7 în vecini
Din decembrie 2018, respectiv din aprilie 2019, șapte noi destinații își iau zborul de la Debrețin, cu Wizz Air, care și-a fixat o bază la Aeroportul Debrețin (Repülőtér – magh.).
Din 17 decembrie, debutează cursa din Debrețin spre aeroportul municipal din Barcelona – El Prat. La o zi după, va decola zborul spre Dortmund. Din 20 decembrie sunt programate zborurile spre alte două noi destinații: una spre Marea Britanie, către Doncaster/Sheffield, iar alta spre un aeroport din Franța, aflat între trei orașe, Basel (Elveția) – Mulhouse (Franța) – Freiburg (Germania).
De asemenea, de la anul, debutează de la Debrețin cursele regulate către Larnaca (Cipru), din 3 aprilie, Palma de Mallorca (Spania), din 7 aprilie, și către Malta, din 8 aprilie.
O altă veste bună pentru călătorii interesați să folosească aeroportul din Debrețin e că zborurile spre Paris Beauvais și Tel Aviv vor fi mai dese, de la două pe săptămână, la trei pe săptămână. Prețurile pornesc de la 2.990 de forinți, însă sunt puține curse care oferă bilete la acest preț de veritabil chilipir.
Există și o pierdere. Cursele către Malmö vor dispărea de la Debrețin, ultimul zbor fiind programat pentru 16 septembrie, astfel încât cei interesați să ajungă în Suedia sau în Danemarca vor trebui să-și reconfigureze traseul.
Este la fel de relevantă și prezența Lufthansa pe aeroportul din Debrețin, cu o legătură directă spre Munchen – acolo unde BMW are sediul central. Este cunoscut faptul că, recent, BMW a anunțat că va construi prima sa uzină în Europa, din ultimii douăzeci de ani, tocmai la Debrețin.
Nu doar Debreținul se dezvoltă. La această oră, de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj-Napoca se zboară către 41 de destinații externe, pe lângă destinațiile interne variate. Iar din primăvara anului viitor, la Cluj va apărea cursa Ryanair de Londra, cea pe care Oradea tocmai a pierdut-o la începutul acestei veri.
De asemenea, de la Timișoara se zboară spre 19 destinații externe, inclusiv cu Wizz Air. Astfel, dispariția Ryanair de la Timișoara nu va fi resimțită acut de Aeroportul Traian Vuia.
Clujul, mai atractiv
În schimb, conducerea Consiliului Județean Bihor a mizat totul pe Ryanair. Iar compania irlandeză ne-a cam tras țeapă, cum se spune în popor. În ciuda contractului pe cinci ani. În ciuda învoielilor de promovare publicitară a destinației Oradea, prin intermediul Ryanair. În ciuda cifrelor debordante oferite de președintele CJ, Pasztor, și de directorul Aeroportului, Pașc, care arătau că toate avioanele de Oradea se încărcau cu pasageri în proporție de peste 80% sau chiar 90%.
Ryanair a preferat să lase Oradea, unde se lăfăia fără concurență, pentru a lua în piept concurența de la Cluj-Napoca. Deh, Ryanair cunoaște mai bine cum se definesc motivele comerciale invocate, dar neexplicate, în nota de adio trimisă Oradiei.
Până la finalul lui octombrie, Ryanair mai zboară de la Oradea spre Barcelona Girona, Milano Bergamo și Memmingen. Și mai este și charterul de Antalya. După aceea, în ciuda investițiilor la Aeroport în noul terminal și în ciuda promisiunilor de la Blue Air, s-ar putea să se aștearnă din nou vântul, praful și pulberea prin terminalele vechi și noi de la Aeroportul Oradea.
Așteptăm, în continuare, răspunsuri de la Consiliul Județean în privința contactelor și a negocierilor purtate pentru ca operatorii aerieni să nu ocolească Aeroportul Internațional Oradea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!