Ungurii vor să facă din Debrețin cel mai mare centru regional din partea de est a Ungariei, și nu numai. În acet sens, potrivit Agenției Maghiare de Presă MTI, Guvernul maghiar a aprobat planul de dezvoltare al oraşului Debrețin până în anul 2030.
„Scopul acestui plan este ridicarea oraşului la rang de centru regional al părţii estice a Ungariei”, a declarat László Palkovics, ministrul Inovaţiei şi Tehnologiilor.
Programul Debrețin 2030
În acest sens, până în anul 2030 vor fi făcute investiții de aproximativ 600 miliarde forinţi (1,74 miliarde euro). Programul se sprijină pe cinci piloni: economia, transporturile, educaţia, cultura şi dezvoltarea urbanistică. Potrivit lui László Palkovics, un obiectiv important al programului este ca „Debrețin să devină în curând nu doar un punct de reper pentru regiunea estică a ţării, ci şi pentru ţările vecine”.
Ministrul a evidenţiat din Programul Debrețin 2030 extinderea aeroportului internaţional din localitate, continuarea şoselei circulare estice care ocoleşte oraşul şi mutarea Muzeului Ştiinţelor Naturii în acest oraş, de la Budapesta.
Prezentarea lui László Palkovics a relevat cele trei cicluri ale proiectului. Primul este prevăzut pentru perioada 2021-2023, în care se va acorda un sprijin bugetar de 50 miliarde forinţi (145 de milioane euro) pentru dezvoltarea infrastructurii orăşeneşti şi a celei universitare.
Ministrul Inovaţiei şi Tehnologiilor a declarat agenţiei ungare de presă MTI că bugetul global de 600 miliarde de forinți al Programului Debrețin 2030 include elemente care au fost deja anunţate în prealabil: dezvoltarea infrastructurii legate de zona industrială nord-vestică, o sumă de peste 130 miliarde forinţi (385,7 milioane euro) şi cele 35 miliarde de forinţi (101,5 milioane euro) destinate dezvoltării învăţământului.
Pe lângă sprijinul acordat din buget, programul va utiliza şi resurse ale bugetului local, fonduri de coeziune şi surse financiare de pe piaţă, a adăugat ministrul. Primarul oraşului Debrețin, László Papp, punctat câteva dintre proiectele far ale programului: construirea noului Muzeu al Ştiinţelor Naturii şi a unei noi săli de concerte, înfiinţarea unei noi linii de tramvai, ocrotirea şi renovarea calitativă a pădurilor şi zonelor verzi, dezvoltările bazate pe energiile regenerabile şi programul Civaqua, care va dirija apa râului Tisa, prin Canalul Principal Estic, până pe teritoriul oraşului Debrecen.
Trimite articolul
X“DIVIDE ET IMPERA”
Degeaba mă….. , unguru îi ungur.
Civilizați, corecți.
De aia au fost iubiți și de împărăteasa Sisi, de pe vremea Imperiului Austro – Ungar.
Noi românii tot cu fofârlica, cu șmenu umblăm.
Vrajba dintre români și unguri e o manipulare jegoasă a politicienilor.
Exact cum e în America între albi și negri.
“DIVIDE ET IMPERA” a zis un împărat Roman.
Adică : dezbină și stăpânește.
-
👍👍👍
-
👍🏻👍🏻👍🏻
-
-
Cine-i albul ?!?
-
E galopantă îndobitocirea. Iar
De tu nu știi ce-or făcut ungurii, horty, cândva, că spui așa, mai meri în ip și trăznea, “la muzee”.
-
Parca voluntarii lui Maniu erau sfinti coborati din rai ??? 19 Octombrie 1944 iti spune ceva patrihotule ???
-
Bine, Clujul si Timisoara sunt regiuni economice mult mai puternice, pot sa investeasca ungurii cat vor in Debretin ca nu pot sa le ajunga(asta avand in vedere ca isi dorec ca Debretin sa fie un reper pentru “tarile vecine”).
1,74 miliarde de euro in 10 ani nu pare o suma mare. Nu cred ca este mai mare decat bugetul total de investitii al orasului Oradea pe urmatorii 10 ani.
-
Ce mai, oradea e peste tot, londra new york sunt sate comparativ. E cel mai extraordinar, iar zeus e magic!
-
Victor,
E conectat Clujul sau Timișoara la o retea de autostrăzi europene?
Nu.
Are Clujul sau Timișoara o rețea modernă de cai ferate?
Nu.
Are Clujul sau Timișoara un aeroport internațional la nivel de Debrecin?
Nu.
Are Timișoara o centură.
E jenant, dar nu are.
Mergi în Timișoara și vezi ce boscheți și ce gropi și indicatoare jerpelite au.
Așa ceva nu vezi la Debrecin…-
:)))) cat tembelism…Nici nu stii unde sunt TM sau Cj pe harta si te afli in treaba sa comentezi. Debrecen este sub Cluj si TM din TOATE punctele de vedere. La multe capitole, este chiar si sub Oradea. Auzi, compara el/ea aerop. din Cj care are 3 mil de pasageri/an sau Tm cu peste 1 mil/an, cu tentativa aia de aerop. din Debrecen. Asta spune multe despre cunostintele tale.Cat despre puterea economica a CJ sau TM vs Debrecen, nici nu mai vb… Propaganda ungureasca ieftina, fara suparare.
-
:))) dute ba cu orasele tale de rahat auzi ma clujul si timisoara peste debretin :))) mai ales tombefonul decoradea :))) ma apuca rasul.
-
@Daniel…about Debrecen,mai scoate-ți nasul din Oradea,la propriu.
-
-
Aeroportul din Debretin este o glumă proastă pe lângă cel de la Timișoara, ca să nu zic de cel de la Cluj. Si Timișoara este conectată la sistemul de autostrăzi european, în curând va fi si Oradea. Apropo de aeroportul din Debretin, Wizz Air va renunța la unul dintre cele 2 avioane bazate la Debretin. Oricum Debretin e cam o glumă proastă de oraș. Oricum partea cu devierea Tisei prin Debretin mi se pare cea mai gogonata. Acest plan e o vrajeala!
-
A si era sa uit, Aeroportul din Debretin e cel mai ordinar aeroport în care am fost, zici ca e o autogara.
-
Lol Da ma clujul si timisoaea e curat parca e un tomberon vai de capul tau apropo unde a deschis BMW fabrica la cluj sau la timisoara nu mai tin minte? A stai acuma mam uitat sigur la debretin ce sa cauta Nemti in mizeria asta de Tara siz roomania.
-
Daca Aeroportul Debretin arata ca o autogara umila ta persoana ce cauta acolo, autobuzul de Nojorid,
-
Pai nu ai fost la otopeni? Spun sincer e varza pt un aeroport international la toate punctele nu e intaplator ca aia de la Budapesta de ex e peste el cu múlt!
-
Poate esti tanar si n-ai apucat : acolo era un mare aeroport militar sovietic ! L-au “civilizat” si ungurii cum au putut .
-
-
-
Clujul este la 3 ore de granita iar Timisoara este fix la ganita, majoritatea productiei din cele doua judete se duce la export in Europa de Vest.
Cele doua avantaje care Debretinul nu le are:
Primul este populatia mult mai mare la nivel de oras si judet. Debretinul este un oras de nivelul Oradiei desi este al doilea ca marime din Ungaria deci paleste in compariatie cu Timisoara sau Cluj.
Al doiea este faptul ca Timisoara si Cluj sunt doua dintre cele mai mari centre universitare de la noi din tara si acest aspect a cantarit si cantereste foarte mult cand vine vorba de investiile straine, forta de munca calificata.La nivel de aeroport Clujul este peste Debretin iar Timisoara cel putin la acelasi nivel daca nu peste.
Timisoara are o bucata de centura in nord si acum se incep lucratile la o centura ocolitoare in sud. In mod real nici Debretin nu are centura ocolitoare, doar un inel in interiorul orasului. Oradea este mult peste ambele la acest aspect dar asta nu inseamna ca Timisoara nu este mult peste Oradea la modul general.
Gropi si borcheti am vazut si la Debretin, in special cum intri in oras din directia Oradea.
-
Bai baiatule lasa aberatiile clujul si mai ales timisoara nu a fost sí nici nu va fi nici de aproape asa dezvoltat cu e debretinul nicidata si daca unguri stau 10 Ani din clipa asta si nu fac nimic.
-
Vezi ca BMW încă nici nu au început lucrările la fabrica, le-au amânat si e posibil chiar sa le anuleze… Deci las-o mai moale cu Debretinul tau… iar referitor la aeroport, e cel mai varza aeroport in care am calcat, asta ti-o spun sigur.
-
Poate daca vorbesti de orasul Debretin dintr-o lume paralela.
-
Esti beteag rau, aviatorule! :)))
-
-
-
TM este conectata la autostrazi, are aeroport peste Debrecen si este conectata la reteaua de cai ferate…din cate stiu eu+ Openville e ceva din alta lume.Si de Cluj nici nu mai vorbesc…
-
-
Bolojane, tu ești?
Vezi că ne cad în cap balcoanele de la clădirile istorice, iar mașinile le pierdem prin șanțuri.
Dar plătim taxe ca boii…Iar bugetul ăla de care zici, nu e pentru noi, pentru hoți.
-
Foarte bine, sa ma cauti dupa ce ti-a cazut in cap balconul.
-
Ce fraieri…
Turismul nu apare nicaieri…
O sa ii batem la turism.
Mai ales acum in vremuri de covid.
Debretin nu concureaza cu Timisoara sau Cluj. Sa fie clar. Debretinul concureaza cu Oradea si orasele din jur din Romania si nu numai. Dar deja diferenta este atat de mare, incat Oradea nu are nici o sansa sa revina pe locul I. Nu este o mare problema, se poate trai si pe locul II. Sa nu ne panicam, sa vedem de ale noastre si sa incercam sa dezvoltam colaborari reciproc avantajoase cu cine se poate. Atat.
-
Locul 1 la ce, ca nu imi dau seama?
Orasele de referinta din zona de Vest a Romaniei sunt oricum Timisoara si Cluj.
Oradea nu se dueleaza cu nimeni, doar isi umeaza propria cale a dezvoltarii. Daca Debretin doreste sa devin un punct de reper in zona (si pentru Oradeni de exemplu) trebuie sa fie peste Cluj si in momentul de fata nu ii vad la nimic peste Cluj: educatie, turism, urmanism, cultura, economie etc.-
E peste cluj la orce lasa patriotizmul asta ieftin astai adevarul az autostrazi infrastruktura de toate női nu avem nimic sí asa va fi si peste 10-20-30 de Ani!
-
OK, posteaza niste link-uri sa vedem exact cum este peste Cluj la orice. Hai ca sunt curios.
Si autostrada este si la Cluj in caz ca nu ai aflat.-
Adevărat. La Cluj este autostradă,vine de nicăieri și merge spre nicăieri,asemănător cu pistele de biciclete din Oradea.
-
Deocamdata se poate spune ca leaga Cluj de Turda(desi atostrada ajunge pana dupa Aiud).
Pana la finalul acestui an trebuie sa fie date in folosinta tronsonul Sebes-Turda si Lotul 3 Lugoj – Deva. Astfel autostrada la finalul anului va lega Cluj-Sibiu-Nadlac. Nu este ceva neglijabil.
Planul Debretin este pe 10 ani pana la urma, eu sunt increzator ca in acest timp romanii recupereaza mai mult la autostrazi fata de Debretin decat recupereaza ungurii la oricare alt capitol fata de Cluj.
-
-
-
I am depasit…….
@ grigorovici urecheatul Debretin este oras,Oradea a devenit sub indrumarea marelui P. Bolojan un santier cu lucrari nefinalizate,calitate precara scumpe,impozite,utilatati,servicii cele mai scumpe din Romania.
Sunteti rai. Doresc sa devina principalul oras din Crisana (Bihor, Arad, Hajdu-Bihar) adica sa intreaca Oradea. Cu aeroportul cred .ca e clar, dar .ca populatie cred .ca trebuie sa creasca destul de mult.
Cam asta e Oradea, Timișoara sau Cluj :
Însetat, românul s-a dus la lac să bea apă.
Din apă s-a uitat la el trecutul pe care nicio apă nu-l lasă-n urmă.
Îngrozit, românul a vrut să fugă, dar cineva îi furase calul
:))) dc ar fi sa adun toate declarațiile despre planurile mărețe al partidului fidesz Ungaria ar depăși Singapore. Oricum câteva lucruri sigur se vor materializa dc va mai sta fidesz 10 ani la guvernare ca aici e miza, una electorala.Investitia BMW spre exemplu probabil va fi anulata, aeroportul dc Oradea se mișcă ceva fără pasagerii din Ro va fi mort oricât de mare se va face și asa mai departe. Eu greu în ziua de azi sa spui ce va fi peste 10 ani mai ales ca economia Ungariei e dependenta mult mai mult de industria auto ca cea din Ro spre exemplu, industrie lovita greu acum deci bani de aruncat cu lopata nu vor fi.Cu un alt primar în viitor (la Debrecen) orașul Debrecen și Oradea pot chiar forma un pol împreună cel puțin turistic dar poate și economic care sa concureze cot la cot cu TM sau Cj. Singure sunt totuși mici deocamdată sa emită pretenții de lider în regiune.
-
e acru strugurele Robert ? 🙂 stai relaxat ca la fabrica BMW se lucreaza in draci si peste 2 ani e gata. Avea bunicul o vorba , daca nu stii ceva mai bine taci…
-
Jancsi Nu se lucreaza absolut nimic la nici o fabrica. Au anunțat si oficial ca aceasta investitie a fost amânată fără să mai dea un termen de începere a lucrărilor.
-
m…da , probabil ai vazut asa la stirile de la Realitatea TV (secuTV) 🙂
-
-
Almodozol jancsikam! Ep hogy tudom!
-
-
Deocamdată ei sunt cu muuuuuult în fața noastră! Tu vezi ce prostii scrii?
Ma uit la comentarii, toti vorbiti de Cluj, de Timisoara vs Debrecen… Alooo suntem in Oradea oras la cativa kilometrii de Debrecen care este un oras de talia Oradiei… Nu faceti comparatii cu Clujul sau Timisoara, noi Oradenii nu vom castiga niciodata din asta ! Ei se descurca, Debrecen va fi si mai dezvoltat fiindca EI SE OCUPA DE PROBLEMELE LOR SI NU DE PROBLEMELE ALTORA cum facem noi !!! Si nu in ultimul rand ar fi benefic sa terminam cu acest sport national de a cauta vinovati si de a invinui altii in loc de a ne recunoaste greselile !!! Pana cautam vinovati nu vom invata nimic din greselile noastre !!!
-
Si Oradea se ocupa de problemele sale, faptul ca niste cetateni isi irosesc timpul pe online nu are nici o relevanta pentru oras.
Daca se mentine ritmul de dezvoltare din prezent al orasului Oradea nu vad cum poate Debretin sa ajunga “mult mai dezvoltat”.-
poi asa ca nici ei nu stau pe loc pana sa-i ajungem …
-
PIB-ul Ungariei e cam cu o treime mai mare decat al Romaniei iar Debrecen-ul e al doilea oras in Ungaria ca marime/dezvoltare dupa Budapesta, in vreme ce Oradea e usor peste Vaslui sau Zalau. Asa ca degeaba incercam sa necomparam sau batem cu Debrecen-ul.. in actualele conditii: no chance!
-
In capul tau poate ca este cu o treime mai mare, in realitate PIB-ul Romaniei este cu 41% mai mare decat cel al Ungariei.
Pai da, ai doilea oras ca marime din Ungaria este abia la nivelul Oradiei(care este in primele 10 de la noi din tara), stam bine fata de ei.-
Pe cap de locuitor, HU are PIB mai mare. Si, ceea ce e mai tragic ptr RO, HU are balanta comerciala mult mai sanatoasa, si trenduri de investitii /buget mai orientate spre dezvoltare. Timisoara si Clujul sunt foarte mari, dar cu anumite limitari. In Cluj, nu prea poti avea productie mare din, iar in Timisoara, domina productia care si industria. Insa, Romania are o valoare adaugata mica la exporturi, adica se produc multe cabluri si masini mai low cost. Versus Audi, Daimler in HU
-