Discuţiile au fost conduse de Octavian Bara, dealer auto Oradea Dacia – Renault. Deşi au fost invitaţi să participe la masa rontundă, parlamentarii bihoreni au avut altceva mai bun de făcut. Mai puţin Lucia Varga – deputat PNL, respectiv Sonia Drăghici – deputat PSD. Din partea Primăriei Oradea a fost prezent viceprimarul Gheorghe Carp, iar din partea Prefecturi, prefectul Mircea Ghitea.
Discuţii
„Noi considerăm că merităm puţină atenţie din partea parlamentarilor bihoreni în aceste momente de criză”, a subliniat Octavian Bara. „Ne interesează viitorul angajaţilor noştri”, a adăugat acesta.
Bara a amintit apoi sprijinul pe care au început să-l acorde alte ţări pentru „rable”. „Germania acordă o primă de 2.500 de euro pentru o maşină veche. Austria a anunţat şi ea o astfel de măsură, acordând 1.500 de euro pentru o maşină uzată, iar Franţa 1.000 de euro. Numai la noi programul trebuia să înceapă la 1 ianuarie 2009, dar încă nu ştie nimeni nimic. Doar zvonuri”, a precizat Octavian Bara.
Acesta este de părere că taxa auto a bulversat România, începând cu luna iulie 2008, ajungând la noi în ţară „doar jafuri de maşini ce nu prezintă nici o siguranţă şi au un grad mare de poluare”. În 2008, potrivit statisticilor, în România s-au vândut 270.000 de maşini noi şi au fost importate 400.000 de maşini de ocazie. Statul român a fost prejudiciat de persoane fizice care au adus câte 20-30 de maşini şi nu au plătit nici o taxă. „Noi care am creat mii de locuri de muncă şi plătim taxe de sute de milioane de lei suntem lăsaţi de izbelişte”, declară Bara. Szekely Lajos de la Opel Vest a exemplificat cu firmele făcute pe numele unor boschetari. „Merge omul cu acte în regulă. Cumpără o maşină de dincolo şi nu plăteşte TVA. Când să plătească TVA, firma nu mai există”, spune reprezentantul Opel.
Radu Cărăban de la D&C a precizat că legile din românia au lacune ce au permis importul de maşini care în străinătate nu mai aveau dreptul să circule. „Afară se plăteşte impozit în funcţie de gradul de poluare al maşinii. Dacă maşina nu corespunde, nu mai circulă”, punctează Cărăban.
Măsuri
Dealerii auto Oradeasunt de părere că Guvernul ar trebui să ia trei măsuri pentru a sprijini piaţa auto. În primul rând programul „Rabla” ar trebui urgentat. Apoi acesta ar trebui extins şi la persoane juridice. Nu în ultimul rând – Guvernul, de comun acord cu BNR, să găsească o soluţie prin care să se deschidă finanţările.
Parlamentarii prezenţi au promis că doleanţele dealerilor vor ajunge pe masa Parlamentului.
Dan Birta
Citiți principiile noastre de moderare aici!