Expoziţia „De la Est la Vest” a fost vernisată pentru prima dată la Roma, cu ocazia Zilei Naţionale a României şi a stat pe simezele galeriei Academiei Române de la Roma timp de o lună. Curatorul acestei expoziţii este Magda Cârneci, poet, critic şi istoric de artă. Magda Cârneci este doctorat în istoria artei la Ecole des Hautes Etudes din Paris (1997), a fost director al Institutului de Istoria Artei din București (1990-1992, președinte al AICA România (2000-2005), director al Institutului Cultural Român din Paris (2007-2010), în prezent fiind profesor asociat la Universitatea Națională de Arte București și redactor-șef al revistei ARTA.
Sâmbătă, 8 februarie, la Galeriile de artă – Reperaj. Cetate. a fost vernisată şi la Oradea această expoziţie, în prezenţa curatorului, despre care Vioara Bara, preşedinta Uniunii Artiştilor Plastici din România – filiala Oradea, spune că este o veche şi dragă prietenă a artiştilor orădeni.
În galerie expun 41 de artişti plastici, membri au UAPR Filiala Oradea, cu un portofoliu cu lucrări de pictură, grafică, textile, scuptură, ceramică și instalații. Artiști în expoziție sunt: Alexandru Ciobotariu, Agela Szabo, Corina Baciu, Dan Mircea, Dates Câmpeanu, Dorin Damaschin, Cosmin Durgheu, Costea Constantin, Darius Martin, Diana Bohnsteindt Gavrilaş, Denisa Romocea, Diana Suigan, Dorel Gaină, Erszebet Dobos, Gheongy Kerekes Ujvarossy, Horea Selegean, Florina Iepure, Ieronim Moruţ, Juhas Imre, Ioan Augustin Pop, Ioan Aurel Mureșan, Katalin Marton, Laszlo Ujvarossy, Marta Jakobovits, Marius Vesa, Mihaela Tătulescu, Miklos Onucsan Noemi Szep Janko, Nina Danci, Ovi Pascu, Remus Ilisie, Raluca Avramuţ Ferchi, Radu Târnovean, Rudolf Bone, Rodica Indig, Sandor Bartha, Tibi Fekete, Terez Matza, Teofil Ştiop, Teodora Bicescu, Tudor Frâncu, Vioara Bara, Zoltan Imre.
Din trei motive
Curatorul Magda Cârneci mărturiseşte că are trei motive pentru care se află în oraşul de pe Crişul Repede. Primul este că îi place Oradea, un oraş „mai frumos decât ştie lumea”, cu o deschidere europeană, un oraş în plină construcţie unde există o dorinţă de urbanitate de calitate. Al doilea motiv este UAPR filiala Oradea care i se pare că este în evoluţie şi merită încurajată, poate mai mult decât alte filiale. „Există aici expoziţii de calitate. Până acum, în afară de Bucureşti, în cadrul uniunii şi a vieţii artistice din România s-au remarcat Clujul, Timişoara, un pic Iaşul, dar cam atât. În ultima vreme începe să mişte Oradea. Şi cred că acest lucru se datorează în bună măsură prezenţei în capul filialei a acestei mici forţe a naturii, care este şi un fel de forţă a culturii, pentru că ea reuşeşte cumva să îşi infiltreze energia personală debordantă în activismul acesta cultural de calitate care îi implică şi pe ceilalţi. E nevoie de astfel de oameni în România, şi când îi avem trebuie folosiţi, protejaţi şi apreciaţi. Avem nevoie de asemenea şefi de filială în România ca să se întâmple lucruri. Şi pentru că se întâmplă lucruri aici, artiştii încep să evolueze şi să înflorească vizibil. Oradea avea o tradiţie în acest sens din anii ’80, cu acea generaţie pe care toată lumea o cunoaşte şi care avea câteva nume strălucite. Generaţie care acum este pe culmea gloriei culturale”, spune Magda Cârneci.
Experienţa Occidentului
Vioara Bara a amintit faptul că timp de 15 ani Oradea a rămas fără galerii de expunere, lucru care a influenţat foarte mult, mulţi dintre artişti plecând în alte oraşe din ţară sau chiar în străinătate. Aşa se explică faptul că o perioadă nu au fost vizibili. Când a ajuns preşedintă a flialei erau 30 de artişti activi, acum sunt 60 care expun, sunt activi, unii participând chiar şi la câte trei-patru expoziţii pe an.
Motiv pentru care Magda Cârneci a dezvăluit cel de al treilea motiv pentru care se află la Oradea: faptul că există aici artişti de calitate care trebuie încurajaţi, descoperiţi şi promovaţi. Şi acest lucru nu se poate face decât prin schimburi culturale, fie cu Bucureşti, fie cu restul lumii. „Deschiderea către restul lumii este foarte importantă. Am constatat cu uimire că destui artişti nu au încă experienţa Occidentului. Nu au călătorit suficient, nu au văzut suficiente lucrări, muzee, galerii pe cont propriu. Una este să vezi albume de artă, cataloage, alta este experienţa locului cultural occidental. Şi am impresia că şi din acest punct de vedere există o serie de iniţiative pe care le aveţi în vedere şi care încurajează mai ales tinerii artişi, dar şi cei de alte vârste cum sunt şi eu să aibă această priză la Occident pentru care se dezvoltă un dialog creativ de valoare”.
Din acest motiv a acceptat Magda Cârneci invitaţia Vioarei Bara de a se ocupa de această expoziţie colectivă pentru Academia Română din Roma. A făcut selecţia lucrărilor pe baza imaginilor trimise prin transfer şi i s-a părut că există o emulaţie aici, că are de unde alege, şi că poate închega o expoziţie suficient de reprezentativă „pentru spiritul scenei româneşti actuale într-o transpunere în Occident”. A remarcat că există suficientă energie vizuală, creativitate, diferenţă, contrast, dialog între lucrările prezente în expoziţie ca să creeze un discurs vizual expoziţional interesant. Iar vernisajul de la Roma a fost un succes, spune curatorul.
Aşa cum scria şi în catalogul expoziţiei, Magda Cârneci apreciază că numele dat expoziţiei, „De la Est la Vest”, are dublă semnificaţie: pe de o parte aceea de întoarcere la origini culturale îndepărtate din care ne tragem, iar pe de altă parte specificitatea pe care artiştii români o pot aduce în contextul vizualităţii europene, considerând în continuare că artiştii români au rolul lor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!