„Odată cu intrarea în vigoare a Legii prevenirii, va intra în vigoare (la 17.01.2018) amendamentul propus de mine la această lege, amendament prin care toate organele de control sunt obligate să facă mențiune expresă în Procesul-verbal de control despre toate sfaturile și orientările pe care le-au oferit în cadrul acțiunii. Scopul acestui amendament este unificarea practicii, transparentizarea acțiunilor de control, profesionalizarea organelor de control ale statului și protejarea mediului privat de abuzurile sau de neprofesionalismul funcționarilor publici”, scrie Dehelean, care subliniază și munca deputatului de București, orădeanul de origine Cristian Seidler.
„Amendamentul aparține aceleiași categorii cu cel propus de deputatul USR Cristian Seidler la Legea salarizării unitare, în sensul publicării semestriale a tuturor salariilor din sectorul public, mergând înspre o mai mare transparență a administrației publice”, scrie Dehelean, care arată și motivele pentru care USR s-a opus, totuși, adoptării acestei legi.
„Deși a pornit de la o idee bună și care putea să aducă clare beneficii mediului privat, acest proiect a fost deturnat în binecunoscutul stil PSD spre beneficiul activului și al clientelei de partid.
Chiar dacă s-au opus formei finale propuse spre adoptare, parlamentarii USR au participat activ la dezbaterea acestei legi, propunând numeroase amendamente, din care multe au fost admise”, se exprimă deputatul de Opoziție.
FACT BOX – Obiecțiile USR la Legea prevenției
Criticile punctuale ale USR la adresa formei adoptate și rațiunile pentru care am votat împotriva sunt următoarele:
1. Această lege nu se va aplica numai mediului privat, ci și instituțiilor centrale sau locale ale statului. Adică și primăriile sau diversele instituții vor beneficia de o amânare a sancțiunilor pe care le-ar merita pentru nerespectarea legii. Consider că statul, cu o administrație greoaie, neprofesionistă și în care deciziile se iau de multe ori în funcție de hatârul funcționarilor, nu ar trebui sa beneficieze de clemență vizavi de regulile pe care el însuși le stabilește. În niciun caz cei care vor avea de câștigat nu vor fi cetățenii.
2. Această lege se va aplica și în cazul în care fapta care constituie contravenție se va săvârși dintr-odată, fără să se întindă în timp, deși natura proiectului propus ne ducea cu gândul exact la acest tip de fapte. Scopul urmărit de proiect era tocmai conformarea voluntară la reguli și sancționarea doar după o prealabilă avertizare. Or, în cazul în care contravenția este săvârșită dintr-odată, aplicarea legii va duce doar la nepedepsire, fără un scop ulterior de intrare în legalitate.
3. Lista de contravenții cărora să li se aplice prevederile acestei legi care a fost propusă de Guvern cuprindea o serie de fapte pentru care USR nu consideră că ar fi oportună aplicarea niciunei forme de clemență în materia reconstituirii proprietăților, a braconajului, a protecției împotriva cutremurelor, a contravențiilor silvice (defrișări, marcaje, transport), a protecției mediului etc. Mai mult, în cadrul procedurii parlamentare, proiectul inițial a fost amendat în sensul în care stabilirea contravențiilor care să facă obiectul legii prevenirii se va face prin Hotărâre de Guvern. USR consideră că lista contravențiilor trebuia sa fie stabilită prin procedură parlamentară, transparent și cu dezbatere publică, în așa fel încât să se asigure că este respectat și urmărit scopul declarat , iar nu interesele private, de moment, ale unora sau ale altora dintre baronii PSD, ALDE sau UDMR.
4. Nu în ultimul rând, USR a votat împotrivă întrucât toate obligațiile impuse autorităților de control ale statului prin legea prevenirii sunt lipsite de sancțiuni, or o obligație lipsită de sancțiune nu are sens. Autoritățile statului vor putea manifesta clemență față de diverși contravenienți (persoane fizice sau juridice) fără posibilitatea sancționării lor atunci când această clemență va fi oferită dincolo de limitele legii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!