Recent, studentul la Oxford cu origini în Beiuș, Tamio Vesa Nakajima, explica faptul că olimpiadele și concursurile internaționale la care a fost premiat au fost ca niște trambuline spre ceea ce este el azi. El susține chiar că fără a participa la olimpiadele de informatică, probabil nu ar fi ajuns niciodată la Oxford, în elita mondială a informaticienilor.
[eadvert]
Pe lângă pledoarie, profesorul de matematică Florin Nicoară, directorul CN „Emanuil Gojdu”, vine cu soluții concrete pentru organizarea olimpiadelor. Profesorul spune că olimpiadele ar putea fi organizate pe platforma SIIIR, „gestionată de minister. Olimpiadele sunt tot sub umbrela ministerului. Cred ca s-ar putea încerca organizarea lor online, pe această platformă”, e varianta pentru care ar opta dascălul orădean.
La ce sunt de folos olimpiadele? Răspunde tot profesorul de matematică Florin Nicoară. Pe înțelesul tuturor: „Mișcare fizică (adică sport) face fiecare ființă umană, începând de la naștere (unii chiar mai repede). Cât este copil, aleargă prin casă, prin curte, pe uliță… Când ajunge adult, merge pe jos, mută mobila, dă cu sapa… De ce este nevoie de olimpiade? Nadia Comăneci este un exemplu relevant de răspuns la această întrebare. Exact așa este și la olimpiada de informatică, de exemplu. Sigur că evolutia profesională a unui olimpic la informatică nu este așa de mediatizată, deoarece procentul celor care înțeleg ce face acel informatician este foarte redus, dar impactul muncii lui în viața noastră este vizibil. Sunt foarte multe persoane pe care participarea la olimpiadă le-a transformat în vectori pe domeniul respectiv”.
Ce ar putea sta în fața onorării unei astfel de cereri? Probabil, comoditatea, lipsa de implicare. „Știu că este bătaie de cap, muncă multă. Oare merită? Sunt copiii țării. Merită! Să nu uităm că dezvoltarea societății are ca sursă aceste minți. Se poate și fără olimpiadă? Da! Dar de ce să le tăiem aripioarele acestor tineri? Cum ar fi fost fotbalul nostru, dacă lui Hagi nu i s-ar fi deschis o cale? Pentru mulți dintre copiii cu potențial ridicat pe o anumită direcție, olimpiada este șansa, poate singura în anumite cazuri, să-și deschidă petalele”, argumentează profesorul Nicoară. Dascălul orădean spune că ministerul are cu siguranță resursele necesare pentru a pune la punct platforma, astfel încât să poată fi parcurse toate etapele olimpiadelor școlare. Florin Nicoară spune că succesul olimpiadelor depinde și de „seriozitatea/corectitudinea profesorilor, pentru ca doar copii cu potențial foarte ridicat în domeniu să treacă de etapa pe școală. Nu este obligat nimeni să participe, nu trebuie să fie participanți din toate școlile, iar cei care participă trebuie să o facă din pasiune pentru acel domeniu. Etapa locală trebuie să fie o sită atât de fină, încât firul de aur să nu treacă decât dacă ochiul sitei detectează 24 de karate. Ochiurile acestei site nu pot fi decât profesori care merită acest statut. Elevii sunt deja în SIIIR. Acolo se pune o structură în care se poate adăuga un număr de itemi, care permite răspunsuri, care afișează rezultate și care permite organizatorului să efectueze calificări la etapa următoare. Chiar dacă este un an de probă, merită să încercăm. Probabil că suntem neînsemnați, dar ce ar însemna prezentul în acești ani, fără noi?”, e pledoaria directorului CN „Emanuil Gojdu”.
Pe lângă argumentele profesorului, discuțiile generate de anunțul că în acest an olimpiadele nu se organizează, l-au stârnit pe beiușeanul de succes trecut prin sita multor concursuri similare. Acesta a dorit să explice că participarea la aceste concursuri are și rolul de a simți apartenența și susținerea unui grup care împărtășește aceeași pasiune cu tine. Iar satisfacerea acestui sentiment e poate mai necesară ca niciodată, chiar dacă interacțiunea fizică nu va fi posibilă.
Iată cum descrie Tamio Vesa Nakajima una dintre aceste experiențe: „Într-a XI-a mă calific prima dată la lotul național de informatică. Regretul meu principal de până acum în viață e că nu m-am calificat mai din timp și că nu m-am distrat mai mult la loturi. Mi se pare o experiență genială să stai așa, cu alți oameni super pasionați de info și să te distrezi cu ei. Eu din Beiuș voiam să am senzația asta de foarte mult timp și cred că de asta am devenit așa de pasionat de competiții. Atunci am simțit că sunt parte dintr-o comunitate pasionată de ceva, lucru care îmi lipsea acasă”.
Reacțiile vehemente al profesorilor și elevilor din școlile care fac performanță vine după ce inițial, ministrul Anisie a afirmat, pe 23 octombrie, că în ceea ce privește olimpiadele, „în cadrul Ministerului Educației se face o analiză. Există colegi profesori care consideră că este necesar să realizăm și activitățile acestea în sistem online, dacă nu putem să le organizăm ca până acum, însă sunt și colegi care spun că ar trebui să le anulăm. E o discuție în cadrul MEC pe această temă”. Câteva zile mai târziu, pe 2 noiembrie, secretarul de stat responsabil cu învățământul preuniversitar, Luminița Barcari, omul care parcă e desemnat să comunice știrile rele în Educație, anunța că: „În anul școlar 2020-2021, competițiile școlare extrașcolare, așa-numitele olimpiade, se vor suspenda”. Două zile mai târziu, Luminița Barcari demisiona din Ministerul Educației, pentru a candida la parlamentare. Fostul secretar de stat e autoarea unui alt enunț scandalos, venit ca o concluzie după Evaluarea Națională: „Un copil care învață la școală, nu neapărat cu meditații, ar fi putut să ia 5-6 la Evaluarea Națională”.
Trimite articolul
X„Mișcare fizică (adică sport) face fiecare ființă umană, începând de la naștere (unii chiar mai repede).
citat din raspunsul geniului, adica cei care se nasc prematur inseamana ca fac miscare fizica (sport)?, serios geniule? bine te-o fatat mata, de asta numai faci sport