Viceprimarul Mircea Mălan speră să schimbe legea ce vizează direct asociațiile de proprietari. Sunt douăzeci de propuneri pentru amendarea noului proiect de lege adoptat deja tacit de Senat, prima cameră sesizată. Aceasta au fost selectate de către Comisia mixtă constituită la nivel municipal din cele 129 de propuneri formulate în întâlnirile cu asociațiile, din 12 – 14 februarie. Acestea au fost deja trimise către Asociația Municipiilor din România căreia i se cere sprijinul în adoptarea acestor amendamente.
Principalele noutăți se referă la înstrăinarea apartamentelor de către proprietarii cu datorii uriașe către asociații. Comisia mixtă cere, însă, introducerea în lege a obligativității prezentării cazierului fiscal de către administratorii asociaților de proprietari – dacă aceștia sunt persoane juridice.
Până acum, un apartament se înstrăina, fie prin vânzare simplă, fie printr-o hotărâre judecătorească, fără ca asociația de proprietari să aibă posibilitatea de a recupera sumele pe care le datora vânzătorul asociației.
„Multe dintre apartamentele ale căror proprietari aveau datorii au fost înstrăinate către alte persoane, persoane care nu mai aveau obligația de a plăti datoria care i-a revenit fostului proprietar, iar sarcina acoperirii acestui prejudiciu rămânea pe umerii celorlalți proprietari, care practic au fost de buna credință. În acest proiect de lege se prevede că atât la vânzarea voluntară, cât și la vânzarea silită, operațiunea nu e valabilă dacă nu se face dovada achitării datoriilor către asociația de proprietari și către ceilalți furnizori de servicii”, explicat viceprimarul Mircea Mălan.
Datorii ce se cer notate
O altă reglementare binevenită este cea prin care administratorul sau președintele asociației de proprietari este obligat să solicite notarea în Cartea Funciară a debitelor care sunt mai mari de 3.000 de lei și mai vechi de 3 luni.
„Aici propunerea Comisiei mixte formată la nivelul municipiului Oradea a fost ca suma respectivă să fie de 2.000 de lei, tocmai pentru că odată notată în cartea funciară o astfel de datorie, ea devine opozabilă pentru oricine dorește să cumpere sau pentru oricine dorește încheierea unui alt tip raport juridic cu acel imobil. Este deci o protecție suplimentară”, a completat viceprimarul Mălan.
Alte amendamente formulate de Comisia mixtă privesc simplificarea constituirii adunării generale a asociației de proprietari.
Caziere cerute
O propunere importantă este și cea care privește adăugarea unei noi condiții pe care trebuie să o îndeplinească administratorul de bloc, respectiv aceea de a prezenta un certificat fiscal. În acest moment, atestatul pentru administratorul de bloc se va emite în baza următoarelor documente: certificatul de calificare profesională pentru ocupaţia de administrator de condominii; cazierul judiciar care să ateste că nu a suferit nicio condamnare, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru o infracţiune de natură economică-financiară și dovada poliţei de asigurare de răspundere civilă profesională. Această cerinţă este necesară întrucât există posibilitatea ca persoanele juridice care se atestă să înregistreze datorii fiscale.
„Acest proiect de lege schimbă destul de mult perspectiva asupra a ceea ce trebuie să se întâmple în cadrul asociațiilor de proprietari. El conține unele modificări care din punctul nostru de vedere sunt binevenite, dar conține și propuneri care ar îngreuna sau chiar ar face imposibilă funcționarea asociațiilor de proprietari, pentru că să nu uităm 2/3 din populația orașului locuiește la bloc”, a spus viceprimarul Mircea Mălan în deschiderea conferinței de presă.
Primăria Oradea susține că a trimis prin e-mail, la începutul acestei luni, proiectul de lege, așa cum a fost el adoptat de Senat, tuturor președinților și administratorilor celor 486 de asociații de proprietari din Oradea în vederea analizării.
Alte anvelopări la rând
Viceprimarul Mircea Mălan vorbește și despre intenția Primăriei Oradea de a depune o cerere de finanțare pentru reabilitarea termică a 46 de blocuri din municipiu. Acestea vor fi reabilitate pe fonduri europene, diferența fiind reprezentată de contribuția asociațiilor de proprietari – 25% – și de contribuția Municipiului Oradea.
Componența Comisiei mixte
Iată membrii Comisiei mixte, formată din 11 persoane: 9 reprezentanți ai mai multor asociații de proprietari din Oradea și 3 reprezentanți ai Primăriei Oradea.
Reprezentanții Primăriei Oradea sunt: viceprimarul Mircea Mălan, consilier Mariana Tiurbe – Biroul Asociații de proprietari și consilier Mirela Bugle – Biroul Asociații de proprietari.
Reprezentanții asociațiilor de proprietari, membri ai Comisiei mixte, sunt: Bealcovschi Mariana – președinte, Grosu Anamaria – administrator la mai multe asociații de proprietari, Șerban Angela – administrator, Ile Cristian – administrator la mai multe asociații de proprietari, Dan Șah Laurențiu – președinte, Julea Ramona – administrator la mai multe asociații, Abrahan Gelu – administrator și președinte și Daniela Sfârlea – administrator.
Citiți principiile noastre de moderare aici!