Chestionat marti de jurnalişti, inspectorul general al ISJ Bihor, Daniel Negrean, s-a arătat mulţumit de rata de promovabilitate de 63,21%, care ar putea chiar creşte după soluţionarea celor peste 500 de contestaţii depuse (din care circa jumătate au fost depuse la limba şi literatura română).
„Sunt mulţumit de rezultatele obţinute de elevi, care plasează Bihorul undeva pe locul VII, oricum între primele zece judeţe ale ţării, dar şi de modul de organizare a examenului în judeţul nostru”, a răspuns Negrean.
Ca o motivaţie a rezultatelor, Negrean a invocat şi o „reţea şcolară flexibilă şi bine consolidată, cu unităţi reprezentative în Oradea şi celelalte municipii”.
Arătând că în alte judeţe s-au înfiinţat licee în majoritatea comunelor, Negrean a amintit că Bihorul are licee rurale doar în zona Şuncuiuş, Vadu Crişului şi Bratca.
Pe de altă parte, şeful ISJ Bihor a sugerat că rata de promovabilitate generală a judeţului a fost îmbunătăţită şi fiindcă mulţi liceeni nepregătiţi au preferat să nu se prezinte. În acest sens, Negrean a precizat că, din start, circa 600 de absolvenţi de liceu nu s-au înscris iar din cei 6.200 de candidaţi înscrişi, cam 400 nu s-au prezentat la probe. „E vorba de circa 1.000 de absolvenţi, dar nu doar din ultima promoţie ci şi de cei care nu au luat Bacalaureatul în anii precedenţi. Probabil că rezultatele la simularea din primăvară i-a determinat pe unii profesori să-i îndemne pe elevi să se prezinte doar când vor fi suficient de pregătiţi pentru a avea şanse de reuşită”, a continuat Negrean. În aceeaşi idee, inspectorul general a amintit că 21,04% din candidaţii înscrişi, adică 455 de elevi, au obţinut medii peste 5 dar sub 6, deci insuficient. „Cred că e dureros să obţii o medie de 5,98 şi să nu promovezi Bacalaureatul…”, a apreciat Negrean
Şi dascăli prea lejeri
Negrean a apreciat pozitiv organizarea, arătând că „rezultatele nu au răsturnat ierarhiile cunoscute dintre şcoli” ca dovadă că „s-au asigurat condiţii egale de examen”.
Recunoscând că Inspectoratul a primit semnale că la unele şcoli elevii copiază, Negrean a precizat că la acele şcoli a trimis comisii de monitorizare suplimentare. „În câteva situaţii s-a observat că după ce am întărit comisia de monitorizare la şcolile cu suspiciuni, la proba următoare notele au mai scăzut. Principala problemă o avem cu profesorii asistenţi care au mai îngăduit elevilor să vorbească între ei. Unele şcoli nu au suficiente săli de examen spaţioase iar în sălile mai mici candidaţii sunt mai apropiaţi şi mai tentaţi să comunice între ei. Din păcate, unii profesori asistenţi tolerează astfel de manifestări şi nu dau curs recomandărilor Inspectoratului. E greu să schimbi la unii dascăli mentalitatea «de a fi de ajutor», deşi misiunea noastră e să ajutăm tânăra generaţie şi prin organizarea de examene corecte”, a spus Daniel Negrean.
Salutând colaborarea cu Universitatea din Oradea pentru asigurarea preşedinţiilor comisiilor de examen, Negrean a dezvăluit că unii universitari s-au declarat la final nemulţumiţi de „profesorii asistenţi care nu îşi fac datoria corespunzător”, drept pentru care se vor mai gândi anul viitor dacă se vor mai implica în conducerea comisiilor la Bac.
„Preşedinţii de comisii de la Universitate sunt neimplicaţi şi pot lua calmi decizii în situaţii delicate. În alte judeţe nu s-au prezentat mulţi preşedinţi de comisii dar în Bihor nu a fost cazul”, a încheiat Negrean.
Citiți principiile noastre de moderare aici!