Dezbaterea publică a planului de acţiune pentru reducerea zgomotului în Oradea, organizată de Primărie marți după-amiază, a adunat abia o mână de orădeni deranjați de poluarea fonică a orașului.
Au fost prezenți reprezentanţi ai Primăriei, Agenţiei de Protecţia Mediului şi Direcţiei de Sănătate Publică.
În sala mică a Primăriei și-au făcut apariția și actuali, și foști consilieri locali ai PSD – Liviu Sabău Popa, Adrian Negrea, respectiv Adrian Stângă. Aceștia au făcut bloc contra proiectului administrației Bolojan de a construi linia de tramvai pe ruta Calea Aradului – Peța – Depou OTL – Cantemir, insistând că aceasta nu va reduce nivelul de zgomot din oraș, așa cum anticipau funcționarii din Direcția Tehnică și autorul studiului de zgomot, în numele firmei Enviro Consult.
Ceilalți participanți, cetățeni fără afilieri politice declarate, au cerut Primăriei soluții practice la poluarea fonică provocată de traficul rutier, cea mai importantă cantitativ din Oradea.
Plus/minus
Pesediștii au insistat contra extinderii liniei de tramvai reluând un argument enunțat încă de anul trecut, la sediul partidului, de liderul Ioan Mang: Oradea ar trebui să investească cei 12 milioane de euro în autobuze electrice, pe care să le introducă pe rute noi, ca factor de limitare a poluării urbane, inclusiv fonice. Sabău Popa a insistat că tramvaiul este un factor de poluare semnificativ pentru cei care trebuie să-l suporte zilnic. Din punctul său de vedere, noi linii de tramvai în Oradea înseamnă noi surse de poluare, și nu o rezolvare a problemei zgomotului urban. Bogdan Lazarovici, directorul executiv al firmei Enviro Consult, i-a răspuns că e de așteptat ca, odată cu achiziția de tramvaie noi și cu introducerea de noi curse, să crească numărul de clienți ai transportului în comun în detrimentul celor care folosesc mașina zilnic. „Construirea liniei de tramvai va scădea poluarea fonică cu doi decibeli la nivel de oraş, pentru că orădenii îşi vor lăsa maşinile acasă”, a explicat el, citând din Planul de Mobilitate Urbană. A insistat chiar că o nouă șină, înierbată, paralelă cu Peța, nu va creşte nivelul zgomotului.
Concluzia pe această problemă a tras-o Stângă: la cum taie OTL din curse, orădenii nu au cum fi dornici să-și petreacă timpul așteptând în stații, când au alternativa automobilului personal.
Rutier, nocturn
Cu aceasta, dezbaterea a ieșit din spectrul politicului. Au intervenit în discuție orădenii direct afectați de poluarea fonică provocată de traficul rutier. Studiul de zgomot pe Oradea privind traficul rutier în regim de noapte arată că sunt depăşiri ale valorilor maxime permise (60 dB) pentru traficul rutier pe str. Densușianu, Calea Borşului, str. Podului, str. Matei Corvin, Calea Aradului, str. Ogorului, Calea Clujului şi str. Făcliei (între intersecţia cu str. Codrilor până la intersecţia cu Podul Mareşal C-tin Prezan).
Majoritatea celor care și-au făcut timp pentru dezbatere sunt proprietari de case lângă șoseaua de centură, mereu deranjați de zgomot și vibrații.
„Avem o casă pe strada Densușianu nr. 64. Aș vrea să locuiți unii dintre dumneavoastră pe această stradă, să vedeți cum bubuie când trec tirurile. Să vedeți cum sunt limite de viteză care nu se respectă. Să vedeți că trenurile din Gara de Vest se formează și se încarcă și noaptea, când omul crede că s-ar odihni. Facem pe hârtie planuri de zgomot, toate le facem frumoase. În practică, nu facem nimic. Înainte să dea Centura în administrarea CNAIR-ului, Primăria trebuia să monteze parapeți pe strada Densușianu, cum a făcut la «Europa». Pe noi ne-au lăsat să umblăm pe la autorități care habar n-au, pe la funcționari care dau soluții și motivații doar să scape de răspundere. Practic, nu fac nimic. Vine iarăși vara, intră iarăși restricția camioanelor de la ora 8:00 până la 20:00, și să vedeți cum e ca atunci când ar trebui să dormi, să trebuiască de fapt să te școli, din cauza camioanelor. Dacă ați vedea fluența cu care trec camioanele pe strada Densușianu nu ați mai face hărți de zgomot, ci ați veni cu o soluție reală!”, a reclamat Gabriel Popescu.
Primăria să rezolve!
El a insistat că așteaptă soluția de la Primărie: „D-na a primit o rezoluție de aici, de la Primărie, să se adreseze CNAIR. Ce, eu plătesc impozit la CNAIR? Eu plătesc la Primăria Oradea, la niciun CNAIR. Cum s-a făcut ceva frumos la cartierul Europa, pentru că a fost o investiție privată și trebuia să se vândă case, și cei de pe strada Densușianu au același regim, pentru că plătesc la aceeași Primărie”.
„Nu am văzut nicio măsură propusă pentru această problemă”, a observat și Camelia Vaida, de asemenea proprietară a unei case lângă șoseaua de centură, în zona străzii Ignatie Darabant. A insistat, și ea, pentru montarea de parapeți care să-i apere pe orădenii din zonă de gălăgia traficului greu.
De efectele poluării fonice suferă și Daniel Marian, proprietarul unei case vecine cu Podul Prezan. Strada e mult mai poluată de la deschiderea drumului expres. „Nu trebuia să se facă investiţia în drumul expres în felul în care s-a făcut. Nu sunt trotuare, nu s-a luat nicio măsură împotriva gălăgiei provocate de traficul rutier”, susține orădeanul.
Pentru această zonă, soluția contra poluării fonice este mult mai greu de determinat. Fiind un drum interior, mai degrabă înghesuit, cu trotuare minuscule, montarea de panouri antifonice e puțin probabilă.
[related-post post_id=”2017052″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!