Întreaga flotă de mijloace de transport care face curse în judeţ este monitorizată prin GPS, iar datele sunt disponibile şi pentru călători, prin aplicaţia Busbihor, lansată recent. Anunţul l-a făcut Pasztor Sandor, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, într-o conferinţă de presă la care au participat, printre alții, Sorin Indrieş, din partea Poliţiei Rutiere, Vlad Gaje, din partea Autorităţii Judeţene de Transport, şi Ionel Teşan, din partea Asociaţiei Transportatorilor.
„S-a reuşit anul trecut să se monteze GPS pe fiecare autobuz şi pe fiecare mijloc de transport care face curse regulate licenţiate în judeţul Bihor. Cu două firme nu ne-am descurcat, le-au fost şi retrase licenţele de transport şi au renunţat”, a spus Pasztor, apreciind că „s-a ieşit din zona gri cu transportul în comun şi încercăm să intrăm pe o etapă mult mai transparentă”.
S-au montat GSP-uri pe 290 de maşini, dintre care în jur de 260 sunt în graficele de curse.
Aparatura, mentenanţa şi montarea au costat aproximativ 252.000 de lei, din care cam 200.000 de lei au costat aparatele şi 52.000 a fost aplicaţia. Aceasta este valabilă pentru doi ani, după care rămâne în proprietatea Consiliului Judeţean.
Busbihor
„În medie, sunt 25.000 – 30.000 de călători care folosesc zilnic transportul în comun din judeţ. Zilnic, aceşti oameni pot accesa aplicaţia, care este disponibilă de câteva zile pe tot teritoriul judeţului”, precizează Pasztor.
Conform acestuia, nu apar în sistem cursele speciale sau cele operate de agenţiile de turism. Deocamdată nu se văd nici maşinile firmelor care fac transport intrajudeţean, dar – spune Pastor – „sunt interesaţi şi au cerut singuri să intre”.
Piraţii se menţin
Preşedintele CJ crede că aplicaţia tocmai lansată e o unealtă de luptă contra „piraţilor”: „Acum putem depista tot ce este în afara sistemului, ce nu apare în sistem este în afara legii”.
În opinia lui Indrieş, de la Poliţia Rutieră, aplicaţia este binevenită pentru că se vor putea „monitoriza transportatorii licenţiaţi” în contextul continuării „acţiunilor pentru diminuarea transportului ilegal de persoane”. El susține că „anul trecut au fost indisponibilizate 17 maşini cu care se făcea transport ilegal de persoane” şi că s-au aplicat „508 sancţiuni, cu 200 mai multe ca în 2016”.
Directorul Vlad Gaje a observat că din 2013 încoace numărul de călători scade în mod constant: „Deşi numărul de curse şi acoperirea teritorială au crescut, numărul de călători s-a redus cu 10.000 pe zi. Piraţii, însă, au acelaşi număr de călători, cam 5.000 de persoane pe zi”.
Pentru a reduce „hemoragia”, Gaje consideră că e necesar ca fiecare client al transportului în comun în judeţ să aibă acces rapid la informaţiile despre cursele care-l interesează.
Aplicaţia grupează datele maşinilor a 42 de operatori – „e o premieră în ţară, sub acest aspect”, consideră Gaje.
„Transportatorii au trecut peste reticenţa pe care o implică dispecerizarea pe hârtie, la cea pe calculator. Inerţia, frica de nou, e mare”, apreciază el.
Din partea transportatorilor, Ionel Teşan a ţinut să mulţumească Consiliului Judeţean „că se ocupă şi de noi, că în 20 de ani cam puţine lucruri s-au făcut în transportul judeţean. În prima fază ni s-a părut un efort şi nu înţelegeam unde ne ajută. Acum mulţumesc, sper să fie bine pentru călători”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!