Prin Ordinul Președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr.2127/ 27.01.2021 (MO Partea I nr.10 din 5 ianuarie 2022) a fost aprobat modelul, conţinutul, modalitatea de depunere şi de gestionare a formularului 212 „Declaraţie unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice”.
Termen, 25 mai
Declarația unică se completează și se depune până la data de 25 mai 2022 de către persoanele fizice care în anul 2021 au realizat individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din România și/sau din străinătate și care datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal. Declarația se depune și de către persoanele fizice care dispun asupra destinaţiei unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil aferent anului 2021, precum şi/sau din impozitul datorat pe câştigul net anual impozabil aferent anului 2021, pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii şi a unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private, în conformitate cu reglementările art. 123^1 din Codul fiscal.
[eadvert]
De asemenea, Declarația unică se depune și de către persoanele fizice care în anul 2022 declară impozitul pe venit aferent veniturilor estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate, precum și de către cele care în anul 2022 nu realizează venituri și optează pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate.
Relația cu ANAF prin SPV
Totodată, ANAF informează că, urmare modificărilor aduse Codului de Procedură Fiscală, începând cu 1 martie 2022, contribuabilii/plătitorii persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, precum și persoanele fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent în una dintre formele prevăzute de OUG nr.44/2008, cu modificările şi completările ulterioare, sunt obligaţi să transmită organului fiscal central cereri, înscrisuri sau orice alte documente prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, respectiv prin înrolarea în sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanţelor/ANAF.
În acest sens, Fiscul recomandă persoanelor fizice și juridice să întreprindă demersurile de înrolare în Spațiul Virtual Privat (în cazul în care nu s-au înrolat până acum).
Detalii suplimentare pot fi obținute: telefonic, apelând Call Center-ul de asistență al ANAF, la numărul 031.403.91.60; prin Formularul Unic de Contact, disponibil pe portalul www.anaf.ro în secţiunea Contact – Formular de contact și la structurile de asistență pentru contribuabili din cadrul unităților fiscale teritoriale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!