Peste o sută de profesori de istorie au dezbătut rolul lor, în prezenţa a doi trimişi ai Ministerului. Sala Consiliului Judeţean a fost plină, miercuri, de dascăli să întărească rolul Istoriei, ca materie şcolară, în societate.
În deschidere, inspectorul general al IŞJ Bihor, Daniel Negrean, a dat citire unei prefaţe pentru conferinţa intitulată „Locul şi rolul disciplinei Istorie în societatea românească”.
Secretarul de stat, prof. Vasilica Ştefania Duminică, a povestit cum, ca profesoară de limba română, a avut nevoie să le explice elevilor contextul istoric ce a inspirat poezia „Cântare României” (Alecu Russo), pentru a-i sensibiliza privind valorile naţionale surprinse în acea operă literară.
„Întrebaţi să-mi spună ce au simţit la citirea Cântării României, mi-au răspuns că nu au simţit nimic şi că sunt doar cuvinte goale…”, a relatat Vasilica Duminică. „Trebuie să ne cunoaştem istoria şi valorile naţionale pentru a ne afirma ca cetăţeni români în cadrul Uniunii Europene. E prioritar să cultivăm dragostea tinerilor pentru Istoria Naţională. Am venit să preiau idei valoroase de la dvs., pentru a le transmite Comisiei de Curriculum din cadrul Ministerului”, s-a adresat prof. Vasilica Duminică, profesorilor orădeni.
Ca reprezentantă a Prefecturii, consiliera Claudia Timofte a subliniat că „trebuie să insuflăm «generaţiei Facebook», dragostea pentru Istoria Naţională”.
Istorie vs. Iphone
Iar deputatul Cherecheş Florica s-a referit şi ea la „jucăriile tehnologice” ale actualei generaţii.
„Să fii profesor de istorie înseamnă să-ţi iubeşti materia şi să transmiţi această iubire elevilor. E greu să concurezi cu jucăriile pe care le au la îndemână copiii de azi. Pentru aceasta cred că trebuie să te abaţi uneori de la litera programei şcolare. Eu am ocazia să întreb doi profesori de istorie dacă trebuie să se raporteze întotdeauna de la programă. E important să prezinţi modele din istorie, să evităm greşelile făcute în propria istorie şi să aflăm adevărul istoric. Doar aşa ne vom păstra individualitatea în contextul globalizării”, a spus Cherecheş.
Apoi, prof. dr. Doru Dumitrescu, inspector general pe specialitatea „Istorie” la Bucureşti, a susţinut prezentarea „Evoluţia statutului disciplinei Istorie în sistemul românesc de învăţământ. Statutul disciplinei Istorie în sistemele de învăţământ din Europa”. Alte trei prezentări le-au aparţinut profesorilor orădeni Luana Sîrca („Este Istoria «magistra vitae» pentru generaţia de astăzi?”) şi Ramona Iştoc („Oportunitatea optimizării statutului disciplinei Istorie în contextul european actual”) precum şi profesoarei aleşdane Alina Buzle („Rolul disciplinei Istorie în realizarea idealului educaţional”).
În final s-a lansat Portofoliul profesorului de istorie, o lucrare de 322 de pagini coordonată de inspectorul şcolar Elisaveta Roşu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!