În urmă cu 20 de ani, Institutul de Studii și Proiectări Căi Ferate aprecia că pentru a reface porțiunea de cale ferată distrusă de alunecările de teren sunt necesare 350 de miliarde de lei (vechi). Azi, nici măcar nu se mai pune problema unui calcul de acest fel.
[eadvert]
Linia ferată, construită în perioada 1884-1887, pe o lungime de 116,7 km, a fost distrusă între anii 1996-2020. Înainte de revoluție, pe această linie, un accelerat asigura transportul bihorenilor pe ruta Vașcău – București. În perioada comunismului, se dorea construirea rutei Oradea – Brad, prin munți, ca fiind cea mai scurtă rută spre București, pentru transportul mărfurilor și persoanelor. Imaginea actuală a liniei ferate este una a dezastrului, după ce în urmă cu mai bine de jumătate de an, a fost scos din circulație și trenul Ciumeghiu – Holod – Vașcău. Acest tren era singura legătură a oamenilor din zonă spre Timișoara. Producătorul TVD, Horia Claudiu Dumitraș, a surprins recent un tablou al dezastrului: linia ferată nu se mai vede decât cu greu, fiind acoperită de vegetație. O adevărată cultură de bostani se dezvoltă în voie, pe traseul Oradea – Vașcău. Aceasta pare a fi de-acum noua destinație a căii ferate. O investiție colosală aruncată la gunoi, la a cărei degradare asistăm ca la un spectacol funebru.
În Ceica, linia ferată a fost închisă în 1996, datorită a trei ebulmente – suspendări ale liniei datorită alunecărilor de teren. Au existat mai multe interpelari în Parlament pe această temă. Încă din 2003, deputatul Cornel Popa interpela Guvernul Adrian Năstase pe această temă. Conform unui document aflat pe site-ul Camerei Deputaților, „cauza pentru care s-a închis acest tronson de circulație este volumul mare de lucrări de apărare, terasamente și suprastructură a căii ferate, afectate de calamitățile naturale. Pentru punerea în siguranță și restabilirea circulației feroviare pe această secție sunt necesare fonduri de aproximativ 350 de miliarde de lei (vechi, ROL – n.r.), evaluate pe baza unor studii întocmite de Institutul de Studii și Proiectări Căi Ferate în 2001”, explica ministrul Transporturilor din aceea vreme, Miron Mitrea, în răspunsul dat parlamentarului Cornel Popa. Acesta asigura că CFR călători are în vedere introducerea în mersul trenurilor, din 2004, a trenurilor personale în sistem pendular, care să asigure circulația călătorilor pe traseul Oradea-Holod (Ciumeghiu) și Holod -Vașcău. Mitrea preciza că având în vedere numărul mic de călători și costurile ridicate pentru redeschiderea secției, nu sunt rentabile lucrările de refacere a liniei. Înaintea închiderii, pe tronsonul Oradea – Vașcău circulau trei perechi de trenuri personale și o pereche de trenuri accelerate. Inițial, linia Oradea – Vașcău a fost destinată transportului de calcar, marmură şi lemn, dinspre zona Beiuşului. În 2010, trenurile mai mergeau doar până în Cordău, iar ultima cursă Oradea – Băile Felix a fost pe 13 decembrie 2014.
Deputatul Gheorghe Bogdan arăta într-o interpelare adresată Ministerului Transporturilor, încă de la începutul anului, că sistarea trenului Ciumeghiu – Vașcău pune în percol locurile de muncă ale oamenilor care foloseau această rută, dar și transporul elevilor care studiază la liceele din Beiuș și Ștei. 100 de oameni au semnat atunci o petiție, cu scopul de a salva această rută, înștiințând SNTFC CFR Călători SA – Regionala Cluj, Instituția Prefectului Bihor și Consiliului Județean Bihor. Se cereau „măsuri urgente pentru prevenirea apariției unei probleme sociale grave”. Soluțiile au întârziat să apară de la Autoritatea de Reformă Feroviară, cea care trebuia să intervină atunci când operatorul feroviar Interregional Călători, parte a Via Terra Spedition, a anunţat că îşi va retrage din circulaţie toate trenurile de pe această rută.
Distrugerea infrastructurii CFR pare a fi una programată: întâi au apărut zvonurile, apoi s-au concretizat în închirierea rutei Ciumeghiu – Holod – Vaşcău, dată în administrare către SC Via Terra Spedition Cluj, societate care se obliga atât la gestionarea infrastructurii, cât şi să presteze serviciul de operator de marfă şi trafic de călători. Statul urma să acorde o subvenție operatorului pentru aceste servicii, fiind considerat un serviciu public social.
Trimite articolul
XDupa Diktatul de la Viena din 1940 calea ferata Vascau-Ciumeghiu ramasese singura legatura feroviara a beiusenilor cu Romania. Si a functionat. Bine ! Bolnavii mai gravi, care nu puteau fi tratati la Beius, puteau ajunge – si au ajuns ! – la Spitalul din Arad. Pentru atatia oameni din Tara Beiusului migrati “pe Banat” a ramas, multi ani, o legatura esentiala cu locul de origine.
Nostalgii …
Azi cand faci Paris – Lyon sub 2 h doar cu trenul, o sa invatam si noi peste 50 de ani niste , https://www.youtube.com/watch?v=pT4IufMeyYA&t=1184s
-
Sode sa inteleg ca vrei sa faci ruta Paris -Binș-Vascau
Stimate client
Urmare petiţiei depusă la SNTFC CFR Călători SA, vă comunicăm următoarele. Societatea SNTFC CFR Călători SA răspunde petenţilor în conformitate cu prevederile legii nr.233/2002 şi ale Ordonanţei de Guvern NR.27/2002, privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, cu modificările si completările ulterioare, în termen legal.
Secția Oradea – Holod – Vașcău are o lungime totală de 150 km, din care 49,4 km infrastructură feroviară interoperabilă și restul de 100,6 km infrastructură feroviară neinteroperabilă.
”CFR Călători” S.A. a suspendat circulația trenurilor pe această secție încă din anul 2007 atunci când secția a fost inclusă în “infrastructură neinteroperabilă” fiind închiriată de gestionar particular, iar activitatea de operare fiind preluată de operator particular.
Urmare încetării contractului de închiriere a secției de cale ferată Ciumeghiu – Holod – Vașcău și predarea secției de către gestionarul particular SC Via Terra Spedition SRL către CNCF “CFR” SA, începând cu data de 01.01.2020, operatorul particular SC Interregional SRL a renunțat la activitatea de operare pe această secție.
Secția de circulație Ciumeghiu – Holod – Vașcău se află pe lista cu secții de circulație scoase la licitație pe Bursa Română de Mărfuri de către gestionarul infrastructurii feroviare, CNCF “CFR” SA, pentru preluarea prin închiriere, în scopul realizării activităților de gestionare a infrastructurii feroviare neiteroperabile și asigurării serviciilor de transport feroviar public de călători și/sau marfă.
Înțelegând necesitatea desfășurării activității pe secțiile neinteroperabile, au fost inițiate demersuri pentru a se putea ajunge la un echilibru financiar din operarea pe astfel de secții (contract de servicii publice separat în condițiile legii, contribuția autorităților locale la susținerea transportului feroviar, diminuarea taxei de utilizare a infrastructurii), însă până în acest moment nu avem răspuns la temele aduse în atenție.
În lipsa unor semnale pozitive din partea instituțiilor publice implicate, în condițiile actuale, CFR Călători nu dispune de resursele necesare pentru reluare activității pe secția neinteroperabilă Ciumeghiu – Holod – Vașcău.
La elaborarea mersului de tren ediția 2020/2021 s-a ținut cont de nevoile tuturor segmentelor de călători, principiul de bază fiind exploatarea cât mai eficientă a resurselor disponibile pentru echilibrarea bugetului de venituri şi cheltuieli și limitarea pierderilor operaționale.
Totuși, CFR Călători își manifestă deschiderea pentru rezolvarea problemelor referitoare la necesitatea de transport a cetățenilor, în acest sens vom propune autorităților locale din zonă o primă întrevedere pentru identificarea unor eventuale soluții.
Vom avea în vedere dezbateri cu privire la:
Ø Disponibilitatea autorităților locale de a avea o relație contractuală cu CFR Călători în sensul garantării unui număr mediu de călători pe tren și/sau de suportare a costului numărului de abonamente, dacă traficul nu corespunde estimărilor minimale;
Ø Traficul estimat pe segmente de piață (elevi, navetiști, studenți, călători ocazionali) și în limita posibilităților, estimarea relațiilor integrale de călătorie cu trenul, dacă acestea depășesc secția Ciumeghiu – Holod – Vașcău;
Ø Dacă sunt agenți economici în zonă care au salariați navetiști, aceștia urmând a fi contactați de către agenții noștri de la SRTFC Cluj;
Ø Orariile și opririle trenurilor de călători.
După centralizarea informațiilor vom proceda la analiza de business și vom lua o decizie în consecință.
CFR Călători este interesată să dezvolte servicii noi care să vină în sprijinul cetățenilor, inclusiv cu sprijinul autorităților locale, însă este necesar ca aceste servicii să producă efectele așteptate.
Vă asigurăm că SNTFC “CFR Călători” SA este deschisă dialogului cu publicul călător şi trebuie să respecte condițiile de circulație impuse de gestionarul de infrastructură, cât și prevederile legale în vigoare.
Cu stimă,
SNTFC “CFR Călători” SA
Serviciul Clienţi și Legitimații de Călătorie
Nu va enervati , rezolva Bolojan si pe ruta Oradea-Vascau cursa aeriana dus-intors ca amu no,el a fi ,,sefu,, la CJ !
As vrea sa se reintroduce din nou trenurile pe Ruta Oradra-Vascau.