Am început cu expresia de mai sus, care este, de fapt, titlul unei cărţi de povestiri, deoarece privind creaţiile Mariei Margoş acest lucru ne vine instantaneu în minte: culorii vii, forme frumoase. Expoziţia din Turnul Primăriei a artistei băcăuance demonstrează că nu numai un autor vîrstnic, cu mare experienţă, poate birui suişul anevoios al picturii naive.
Maria Margoş pătrunde adânc rostul şi realităţile vieţii arhaice din mediul rural, uneori „contemporaneizate”, însă rămasă la fel de rurală în viziunea artistei. Pictoriţa din Bacău, născută la Găiceana (comuna Popeşti), înfăţişează momentele satului natal, peisajele copilăriei, nu doar cu o subtilă ştiinţă a efectelor, ci şi cu un ascuţit simţ al observaţiei realiste, lucide, uneori ironice, uneori accentuat meditative. Detaliile pânzelor semnate de Maria Margoş sunt întotdeauna înnobilate de căldură omenească. Acest lucru a fost observat şi de diverşi critici de artă, care numesc tablourile pictoriţei naive drept adevărate „depozite de amintiri”.
Pictoriţa a debutat târziu, după o lungă perioadă în care a studiat arta naivă, definitivându-şi un stil propriu şi o cale constantă a creaţiei.
Fine aluzii picturale
Iată de ce lucrări ca: Pastorală, Piua, La cosit, în care detectăm fine aluzii picturale, sunt reprezentative astăzi pentru stilul Mariei Margoş, ale cărei creaţii au fost expuse atât în ţară, cât şi în străinătate, putând fi regăsite chiar şi în colecţii private.
Tuşele sigure, deşi lapidare, sunt despicate parcă de seducătoare asociaţii de idei şi “figuri de stil”. Maria Margoş este un creator de personaje de neuitat, unele dotate cu un ingenios umor. Acestea sunt doar câteva dintre “darurile” pictoriţei, care fac din pânzele dumneaei adevărate piese de artă naivă – încântătoare la privit, convingătoare în detalii şi în întregul ansamblu.
Expoziţia „Trepte spre candoare”, în organizarea Asociaţiei Artiştilor Naivi din România, este cu vânzare şi va sta pe simezele Turnului Primăriei din 1 iulie până în 22 iulie. În august şi septembrie Asociaţia Artiştilor Naivi din România va mai organiza o expoziţie de artă naivă la Sinagoga Neologă din Piaţa Independenţei, precum şi două ateliere interactive în Piaţa Unirii şi în Cetate. Toate aceste manifestări vor culmina cu Festivalul Naţional de Artă Naivă, care va avea loc în octombrie la Oradea în parteneriat cu Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor, Muzeul Ţării Crişurilor, Direcţia Judeţeană pentru Cultură Bihor, Revista „Familia”, Fundaţia Comunitară Oradea şi Primăria Oradea. Manifestarea se afla deja la ediţia a III-a şi tinde să devină un brand cultural al oraşului nostru.
Citiți principiile noastre de moderare aici!