Din 2011 încoace, prin unităţile sale de la Cluj, Oradea şi Bucureşti, instituţia şi-a dat mai multe acorduri pentru construirea contestatului drum, pe traseul stabilit iniţial, care trecea prin remiza din zona Străzii Izvorului. Acum, problema e că, cu tot maldărul de acorduri, CFR invocă problema proprietăţii terenului. Suprafeţele necesare drumului sunt în proprietatea statului şi în concesiunea CFR, ca zonă de siguranţă a căii de rulare. Nu pare să conteze, în rezolvarea situaţiei, nici măcar faptul că întregi porţiuni de stradă – Ecaterina Teodoroiu sau Piatra Craiului, sunt atât domeniu public cât şi zone de siguranţă pentru calea ferată. O rezolvare a problemei a fost anunţată politic, via PSD. Preşedintele Ioan Mang a declarat că a discutat cu Iulian Matache, ministrul transporturilor, şi acesta i-a spus că CFR va pune terenul la dispoziţia oraşului, gratuit. Asta în urma unei şedinţe la CFR care are loc săptămâna aceasta.
În acest moment, pentru ca oraşul să nu piardă cei aproximativ 350.000 euro, finanţare străină, este important momentul în care constructorul poate intra pe amplasament. 45 de zile îi sunt necesare pentru realizarea tronsonului de drum prin remiză, între străzile Ana Ipătescu şi Izvorului. Şi vine iarna…
Două acorduri la start
La iniţierea proiectului drumului expres, pentru obţinerea finanţării pe programul Hu-Ro, Primăria a obţinut de la regionala CFR Cluj, în 2012, două acorduri pentru drum. Primul se referă la porţiunea de drum paralelă cu calea ferată, din strada Făcliei până la Gara Oradea iar cel de-al doilea, la porţiunea care pune acum probleme, cei aproximativ 650 de metri de drum care trece prin remiza CFR şi iese la Podul Th. Neş.
Acestea au fost date cu condiţia întocmirii documentaţiilor tehnice şi juridice necesare, şi semnate şefi de servicii şi departamente din Oradea, precum şi de reprezentatul Regionalei CFR Cluj. Cel de-ale doilea acord prevede obligaţia Primăriei de a iniţia o hotărâre de guvern pentru transmiterea terenului din concesiunea CFR în administrarea Primăriei. Ulterior, acestea au fost confirmate de alte acorduri, de la CFR Bucureşti.
Aceasta a fost pretenţia iniţială. “În discuţiile ulterioare, ni s-a spus ba că e nevoie de o HG, ba că nu e nevoie. Din 2013 durează discuţiile pentru avizare şi, cu fiecare schimbare de conducere la CFR sau prin minister, a trebuit reluată întreaga procedură”, spune Marius Moş, şeful Direcţiei Managementul Proiectelor cu Finanţare Internaţională (DMPFI). Problema transferului de teren e rezolvată la nivel declarativ. “Ceea ce contează cel mai mult e cum se va opera transferul, astfel încât lucrarea să ne încadrăm în termenul contractului de finanţare”, spune Moş.
O rezolvare care nu oferă constructorilor răgazul de 45 de zile, necesar pentru lucrare, are valoarea unui pahar cu apă în faţa unui incendiu de pădure. Orice factură care trece de 31 decembrie 2015 va fi respinsă de finanţator, şi va cădea pe bugetul oraşului.
Bălării
O vizită la faţa locului, pe terenul disputat de Primărie cu CFR relevă privitorului un peisaj dezolant, de maidan. Pornind prin remiză, dinspre Strada Izvorului, traseul drumului expres e, acum, ocupat de linii dezafectate şi de bălării. O unică linie care duce spre un atelier, este folosită, ocazional, câte o locomotivă sau două, dar nu în fiecare zi. În rest, un amestec de peisaj post industrial cu teren viran.
Metri în plus, pentru electrificare
De la pornirea proiectului, o modificare majoră a resetat datele drumului expres. “Între 2011 şi 2014 a intervenit o schimbare la proiectul tehnic, la detaliile de execuţie şi la condiţiile de avizare. Aceasta ţine de distanţa dintre drum şi axul celei mai apropiate linii de cale ferate. Iniţial, aceasta a fost stabilită de CFR la trei metri. Ulterior, CFR a găsit o strategie de dezvoltare care data din 2000, care prevedea electrificarea liniei de cale ferată pe traseul Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor. Ni s-a comunicat că distanţa stabilită iniţial la trei metri, trebuie să fie de cinci metri. Cifra nu este specificată în vreun standard, a fost stabilită în Consiliul Tehnico Economic al CFR”, spune Anamaria Sava, manager de proiect.
Conform acesteia, situaţia din teren permite construirea drumului expres prin remiză, şi în aceste condiţii. Soluţia a fost sacrificarea trotuarului, prin remiză, dat fiind că zona, fiind între căi ferate, nu are riverani.
Citiți principiile noastre de moderare aici!