Ultimele patru garaje de pe o primă parcelă din zona Sovata, afectată de şantierele Primăriei, au dat serioase bătăi de cap demolatorilor.
Doi dinte proprietarii acestora susţin că, din moment ce curg procese pe rolul instanelor referitoare la aceste construcţii, demolarea cu forţa este un abuz al administraţiei. Reprezentanţii Primăriei aduc în sprijinul lor faptul că, deşi la buget s-au încasat bani buni de pe urma construcţiilor provizorii ca taxă ocupare teren, acestea s-au aflat mereu în ilegalitate din moment ce nu au avut niciodată autorizaţie de construcţie.
Orele 9.00 ale zilei de ieri i-au găsit pe cei din zona Sovata cu utilajele de demolare de la OTL SA la uşa garajelor. În mai puţin de o oră, perimetrul cuprins între blocuri şi digul Crişului s-a umplut de curioşi, presă, muncitori, trimişi ai Primăriei şi Poliţie. Evenimentele de ieri sunt „încununarea” presiunilor exercitate de Municipalitate de prin august 2011, spun rezidenţii, cu scopul de a-i convinge pe orice cale să renunţe la garaje. „Amenzi pentru parcări şi somaţii peste somaţii. A fost o presiune constantă pe noi. Cu tot cu ordonanţă preşidenţială, mi-am demolat garajul. Nu mai suportam stresul şi tensiunea”, ne-a spus Gabriel Croitoru.
Dr. Valentin Moldovan şi ing. Cornel Ienceu, proprietari a două din cele patru garaje vizate de demolare au încercat să opună utilajelor dosare ticsite de documente care, susţin aceştia, demonstrează ilegalitatea demersului Primăriei şi a Dispoziţiei Primarului pe care se fundamentează acesta. „Nu sunteţi proprietarii terenului, şi aicea-i tot baiul. În momentul în care ne arătaţi că sunteţi proprietarii terenului, a doua zi ne-am luat catrafusele şi am plecat. Terenul e al statului. În agitaţia asta de a face rost de nişte terenuri de parcare pe sume foarte mari, două miliarde de lei sunt în joc, ce a făcut Primăria?! Prin CL, în luna februarie, toate aceste terenuri şi le-a trecut în proprietate publică. Baza legală este Legea 213/ 98. Baiul e ca această lege nu se mai numeşte aşa iar art 7, prin care Municipalitatea şi-a trecut in proprietate terenul a fost abrogat. In opinia mea, acestă HCL e lovitpă de nulitate”, susţine dr. Moldovan, care susţine că acesta a fost mecanismul prin care Primăria ar fi „mânărit terenul”.
„Primăria, faţă de noi, ca nişte cetăţeni ai urbei ce suntem, avea obligaţia să ne invite să discutăm despre proiect. Ce propuneţi voi, ce venim noi să facem, care e problema şi care rezolvarea. Cred că aşa se ajungea la o înţelegere amiabilă pe care am fi respectat-o. Aşa, a venit comunicatul şi a zis, fraţilor, mâine vă luaţi tălpăşiţa şi plecaţi. După asta am avut o discuţie cu dl primar, aci şi i-am spus că noi vom acţiona în judecată. Terenul atunci nu era în proprietatea primăriei deci notificările de demolare nu erau legale. Ne-a spus că da, avem tot dreptul să mergem în judecată(…) Lăsaţi-ne măcar să ne urmăm cursul. Ori instanţa nu e vabilă şi atunci terminăm aici. Ori o lăsam să-şi spună cuvântul”, a cerut şi Inceu.
Jurista AIO dacă nu am fi avut aici un proiect public de interes local nu s-ar fi trecut la demolarea garajelor şi nici nu s-ar fi dorit încetarea relaţiilor contractuale . Acum există acest proiect şi-n baza acestuia nu vă mai putem menţine aici.
“Noi suntem cuminţi, aşteptăm să se pronunţe instanţa…”
În zadar. Trimișii Administrației Imobiliare Oradea (AIO) au știut una și bună: demolarea nu poate fi oprită sau anulată și nici măcar amânată! Mai ales că firma Drumuri Bihor muncea de zor și azi la amenajarea locurilor de parcare din zonă. Destul de recalcitrant, angajatul AIO care trebuia să conducă operațiunea de demolare a refuzat inițial să discute cu cetățenii, supărat că și presa a fost chemată la locul faptei. În cele din urmă, păzit de un polițist local, respectivul s-a așezat într-o filigorie și a urmărit expozeul lui Moldovan, care a scos extrase topo, somații din trecut, justificative cu privire la plata chiriei, dar și sesizările pe care le-a depus la primarul Ilie Bolojan, la Parchetul de pe lângă Judecătoria Oradea și chiar la Prefectura Bihor. Oamenii sunt cu atât mai supărați pe conducerea orașului, cu cât, deși au depus jalbe înregistrate oficial inclusiv la Primărie, a doua zi, edilul-șef a emis Dispoziția de demolare care ar fi trebuit pusă azi dimineață în practică.
Azi este vorba despre ultimele garaje care mai stau în picioare, căci, după cum spune Valentin Moldovan, majoritatea celorlalți locatari au cedat „presiunilor” și și-au demolat ei singuri garajele din spatele blocului. Un astfel de orădean, Gabriel Croitoru, a declarat în fața ziariștilor că și el a ales să procedeze la demolare deoarece, fiind și cu o dizabilitate, nu a mai avut răbdare și dispoziție pentru a face zeci de drumuri la Primărie și la Judecătorie pentru a-și căuta dreptatea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!