Conducerea Filarmonicii de Stat Oradea a anunţat cu bucurie că tânărul dirijor de origine croată Andrej Vesel (32 ani) a acceptat propunerea de a fi noul dirijor permanent al instituţiei. Postul s-a eliberat o dată cu pensionarea dirijorului Romeo Rîmbu, care a slujit filarmonica orădeană din 1990. Celălalt dirijor permanent al Filarmonicii este maestrul Janko Zsolt.
[eadvert]
Prima colaborare dintre dirijorul Andrej Vesel şi Filarmonica de Stat Oradea a avut loc în octombrie 2023, când a condus două concerte cu programe diferite. Primul a fost concertul din 12 octombrie intitulat „Eleganţă şi pasiune” având în program Uvertura operei Nabuco de Verdi, Rapsodie pe o temă de Paganini de Rahmaninov şi, în primă audiţie la Oradea, Concertul pentru orchestră de Lutoslawski, compozitor și dirijor polonez. Cel de al doilea concert a fost „Armonii festifall” din 13 octombrie, care l-a avut ca solist pe Ioan Dragoş Dimitriu la pian, în program fiind lucrările: Uvertura operei Oberon de Weber, Rhapsody in blue de Gershwin şi Simfonia nr. 5 de Beethoven.
În weekend au avut loc, tot sub bagheta dirijorului Andrej Vesel, cele trei concerte extraordinare de Anul Nou, cu piese ale familiei Strauss şi lucrări de Offenbach şi Suppé.
La conferinţa susţinută luni au participat Carmen Rus, managerul Filarmonicii de Stat Oradea, dirijorul Andrej Vesel şi Sergiu Suci – PR marketing şi organizare. Carmen Rus a precizat că cele două concerte din octombrie au fost o provocare atât pentru tânărul dirijor cât şi pentru orchestra orădeană, prezentând două concerte la interval de două zile cu programe total diferite.
„Andrej s-a dovedit a fi un bun lider. Dincolo de profesionalismul de care a dat dovadă, şi de şcoala de dirijat vieneză cu care vine în spate, a demonstrat că poate să ţină în mână foarte bine orchestra, să-şi apropie oamenii. S-a creat astfel o legătură foarte frumoasă între orchestră şi Andrej aşa că am început să purtăm discuţii cu dumnealui în ideea de a-l avea cât mai aproape, pentru că s-a simţit o chimie foarte bună între orchestră şi el, dar inclusiv între el şi public şi întreaga echipă a Filarmonicii. Având şi experienţa celor trei concerte reuşite de Anul Nou i-am propus poziţia de dirijor permanent al Filarmonicii de Stat Oradea iar Anndej a acceptat”.
O chimie deosebită cu orchestra şi publicul
Tânărul dirijor şi managerul Filarmonicii au semnat de faţă cu jurnaliştii contractul pentru stagiunea 2024-2025, cu posibilitatea de a prelungi contractul.
Andrej Vesel a amintit că a terminat studiile de pian la Zagreb, şi-a finalizat masterul la Viena pe dirijat orchestră dar şi cursurile de dirijat cor, tot în Viena. Din această perspectivă, Andrej spune că va combina tot ce a învăţat, ceea ce înseamnă că va propune pe viitor şi piese cu cor, şi se va concentra mai ales pe repertoriul german, vienez, dar nu numai.
„Voi gândi repertoriul şi în funcţie de locul în care vom cânta. Dacă vom concerta în sala Filarmonicii vom interpreta ceea ce se potriveşte acusticii spaţiului. Dacă vom avea ocazia să cântăm în biserică, ceea ce deja am şi discutat, va depinde şi de ce s-a executat deja în stagiunea precedentă, dar voi sugera poate recviemuri. Pentru Paşte nu ştiu dacă aţi audiat deja Johannes-Passion de Bach. Am multe idei noi pentru viitoarea stagiune”, spune dirijorul.
Deja s-a discutat şi despre repertoriul concertului de deschidere a stagiunii 2024-2025.
„Voi aduce în repertoriul orădean lucrări din repertoriul meu, cu care aş putea creşte orchestra. Am o echipă grozavă în orchestră. Am lucrat foarte bine împreună în octombrie. Pentru că atunci când am venit în octombrie şi am propus Lutoslawski toată lumea a fost sceptică. Dar am fost fericit să lucrez cu orchestra şi s-a demonstrat cât de mari sunt limitele. Dacă au putut interpreta aşa Lutoslawski cu doar trei repetiţii şi să aibă apoi un alt concert la o zi distanţă cu un alt repertoriu, pentru mine a fost dovada că există o capacitate uriaşă. Aşa încât nu îmi va fi teamă să propun repertorii mari, poate lucrări noi, poate chiar mari piese ale secolului XX, pe lângă compozitorii clasici. Vă puteţi aştepta şi la suprize precum a fost Lutoslawski”, spune Andrej, care subliniază faptul că marile calităţi ale orchestrei orădene sunt munca în echipă, cooperativitatea, dorinţa de a muncii şi motivarea. „Cu muzicieni motivaţi poţi să faci practic orice”.
Andrej Vesel îşi propune să lucreze separat cu fiecare secţiune a Filarmonicii, îşi doreşte să cunoască fiecare istrumentist şi să afle unde au studiat fiecare. A colaborat până acum foarte bine cu concert-maestrul Nagy Kálmán dar şi cu şefii de secţii. Dirijorul va locui în continuare la Viena, dar la Oradea va dirija cel puţin opt concerte pe an, chiar dacă îşi va continua activitatea şi în România, Austria, Slovenia şi Germania. Următorul concert pe care îl va dirija la Oradea, înainte de începerea contractului, va avea loc în august, şi va fi un concert în aer liber, avându-l ca invitat tot pe pianistul Ioan Dragoş Dimitriu cu care dirijorul colaborează de mai bine de zece ani. Acum, pentru cele trei concerte de Anul Nou de la Oradea, Andrej a fost însoţit de părinţii săi şi de logodnica sa, Bella, care este pianistă.
Concertul de 100 de ani
La finalul conferinţei de presă, managerul Carmen Rus a dorit să precizeze vizavi de controversele iscate privitor la centenarul Filarmonicii că, deşi în 23 decembrie 1923 a avut loc constituirea Societăţii Filarmonice, instituţia pe care o conduce şi-a propus să marcheze 100 de ani de la primul concert, care a avut loc în 6 februarie 1924. Aşa încât, având la dispoziţie şi afişul original, Filarmonica de Stat Oradea va susţine concertul aniversar pe 6 februarie, avându-l la pupitrul dirijoral pe maestrul Janko Zsolt şi reluând repertoriul de acum 100 de ani: Debussy, Massennet şi fragmente din Oratoriul Creaţiunea de Haydn. Intrarea la concert va fi liberă pe bază de invitaţie.
„Ne-am bucura dacă înaintaşii noştri ne-ar susţine cu sfaturile, profesionalismul, cu înţelepciunea pe care au dobândit-o în aceşti ani în Filarmonică şi ar fi deschişi să colaboreze cu noua echipă a instituţiei, care vine poate cu un suflu nou, cu îndrăzneală, cu planuri în care poate îşi permit să rişte inclusiv din punct de vedere artistic. Consider că din tradiţie şi inovaţie se pot naşte lucruri foarte frumoase dacă se păstrează un nivel de comunicare plăcut, în loc să fim oarecum apostrofaţi pentru fiecare îndrăzneală pe care o facem”, a precizat Carmen Rus, care a mai amintit că Filarmonica a devenit instituţie de stat abia în anul 1949.
Cine este Andrej Vesel?
Andrej Vesel s-a născut în capitala Croației, Zagreb și a început formarea muzicală cu studiul pianului. În anul 2015 a absolvit Academia de Muzică din Zagreb, unde a studiat cu celebrul pianist Vladmir Krpan. În continuare a urmat cursurile de dirijat orchestră cu Johannes Wildner la Universitatea de Muzică din Viena, la încheierea studiilor susținând un concert cu Vienna Radio Symphony Orchestra la „Sala de Aur” de la Musikverein, Viena. În paralel cu cursurile de dirijat-orchestră, a absolvit și cursul de dirijat coral cu maestrul Alois Glaßner. De asemenea, a participat la masterclass-uri susținute de personalități artistice, precum Marin Alsop, Riccardo Chailly, Christian Ehwald, Peter Eötvös, Uroš Lajovic, Andrés Orozco-Estrada, Jukka-Pekka Saraste și alții.
În anul 2017, Andrej Vesel a fondat propria sa orchestră, împreună cu pianistul Ioan-Dragoș Dimitriu, aceasta fiind denumită „Ton der Jugend Symphonieorchester Wien“, care are apariții regulate la Wiener Konzerthaus. În calitate de dirijor, Vesel s-a aflat deja la pupitrul unor orchestre importante din Palestina, Germania, Slovenia, precum și în România la Brașov, Oradea, Satu-Mare și Sibiu. În momentul de față, Andrej Vesel este deținătorul bursei croate „Večernjakova domovnica” la categoria muzică și a Bursei „Richard Wagner” pentru Festivalul din Bayreuth, Germania.
Trimite articolul
XAltul angajat pe ochi frumoși.
Ce spui #Bolo?
Îți place ce costruiești??
Oare nu trebuia organizat un concurs? Oare aceasta doamna Rus, o biata fosta corista și un modest cadru didactic la Sirbonica, însă fără importanta în viața muzicala națională, e mai presus de lege doar fiindcă îndeplinește stahanovist ordinele aculturalului Bolojan ?