„Quo Vadis Europa?” este titlul unei piese de teatru puse în scenă de elevii gojdişti. Sceneta face parte din proiectul Euroscola cu tema „Criza refugiaţilor într-o Europă a valorilor” şi a avut priemiera săptămâna trecută. Piesa va fi jucată miercuri, cu prilejul Zilei Mondiale a Educaţiei, în faţa părinţilor şi a elevilor, inclusiv în faţa unor elevi veniţi din Chile la Gojdu, într-un schimb şcolar.
Tema proiectului – „Criza refugiaţilor într-o Europă a valorilor”, a fost lansată în luna mai a acestui an de Biroul de Informare a Parlamentului European la Bucureşti în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.
„Am început să lucrăm la proiect de la lansarea lui. Practic, a trebuit să ne propunem nişte obiective şi să facem o scenetă pe care să o prezentăm publicului. S-au dat nişte cuvinte-cheie pe care a trebuit să construim sceneta. Ne-am axat mai mult pe valorile europene, pe Siria, pe această criză a refugiaţilor şi crizele care traversează Europa. Nu vrem să dăm soluţii, ci să sensibilizăm publicul, să-l determinăm să aprecieze că trăim pe un continent privilegiat şi că mulţi semeni de-ai noştri nu au această şansă. Şi poate că ar trebui să fim mai deschişi, mai toleranţi şi mai puţin conservatori”, a declarat prof. Livia-Maria Mircea, coordonator de proiect.
Chestionare, documentare
La început, organizatorii proiectului au realizat un chestionar pentru a vedea dacă elevii sunt la curent cu problemele refugiaţilor. Realitatea a dovedit că peste 90% dintre elevii chestionaţi nu au fost de acord ca refugiaţii să fie stabiliţi în Oradea.
„Am vrut să vedem cât de multe cunosc ei despre povestea refugiaţilor, cât de informaţi sunt. În urma aplicării chestionarelor, am constat că au identificat corect cauza pentru care ei pleacă din Siria (războiul şi regimul politic existent). Cum majoritatea nu a fost de acord ca ei să ajungă la Oradea, am încercat să-i sensibilizăm, să le schimbăm viziunea despre refugiaţi, astfel încât să existe o deschidere şi toleranţă faţă de aceştia, pentru că până la urmă toţi suntem oameni, suntem parte a unei comunităţi mari”, a declarat elevul Iulian Pavăl, membru în echipa de proiect.
Piesa a fost împărţită în mai multe acte în care s-a vorbit despre Uniunea Europeană şi valorile pe care le reprezintă (libertate, democraţie, toleranţă şi solidaritate), despre crizele UE (economică, a refugiaţilor). Acestora li s-a adăugat personajul Siria, care s-a adresat cetăţenilor europeni.
A urmat apoi o luptă între ţările reprezentante în Parlamentul European şi lupta pro şi contra valori.
Scenografia spectacolului poartă semnătura elevei Roxana Polojinţef-Corbu.
„Ne-am împărţit în echipe. Fiecare s-a documentat. După acest proces, am adunat toate informaţiile şi am scris scenariul. Ne-a luat destul de mult timp. Nu a fost uşor. Nu poţi să scrii un scenariu prin care vrei să sensibilizezi, dacă tu nu cunoşti nimic despre problema cu care te confrunţi”, a spus Roxana Polojinţef-Corbu.
Proiectul „Euroscola” a fost coordonat de prof. Livia-Maria Mircea, prof. Gergely Eniko-Tunde, Liana Bondici, în colaborare cu prof. Ileana Lăcrimioara Ţic şi prof. Adrian Niţă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!