Episcopul romano-catolic de Oradea, Excelența Sa Böcskei László, afirmă, în Scrisoarea pastorală pentru Solemnitatea Învierii Domnului, că, din păcate, cântarea de bucurie pascală proclamată de Biserică contrastează cu strigătele care provin din atâtea situaţii dureroase, tot mai frecvente în lume şi aproape de noi, precum războaiele, violența, nedreptatea, nesiguranța, inegalitatea şi sărăcia.
[eadvert]
„În contextul obișnuit al exprimării urărilor pascale, cineva mi-a spus cât de dificil îi este să scrie și să transmită ceva autentic. Este greu a scrie lucruri frumoase, în timp ce în jurul nostru există dezbinare, invidie, egoism, răutăți și violență care se manifestă în cea mai brutală formă. Milioane de oameni suferă, flămânzesc, parcurg calea pribegiei, popoare se războiesc și nenumărați oameni mor pe câmpurile de luptă moderne ale lumii de astăzi.
«Aș dori să stau în fața lumii cu un mesaj autentic!» – și-a încheiat gândurile persoana respectivă. Și noi puteam afirma același lucru: este dificil să transmiți un mesaj autentic și captivant, atunci când nu reușim să privim dincolo de mormântul gol. Atâta timp cât ne concentrăm prea mult asupra lucrurilor pământești și le așezăm în centrul vieții noastre, vederea noastră nu poate să se deschidă către adevărata realitate: «Au luat pe Domnul din mormânt și nu știu unde L-au pus!» – a spus Maria Magdalena lui Petru după ce a găsit mormântul gol. Ea încă nu putea să vadă dincolo de goliciunea mormântului, dar după ce s-a întâlnit cu Cristos cel înviat, totul s-a îmbrăcat in lumină și a primit un sens nou.
Ierarhul orădean, care crede că probleme vor rămâne şi după sărbătoare, îşi exprimă speranţa ca, după întâlnirea cu Cristos, Domnul răstignit şi înviat, să fie mai multă lumină, mai multă pace, mai multă speranţă, mai multă bucurie, mai multă bunătate, mai multă răbdare, mai multă interconectare cu semenii, mai multă coresponsabilitate şi solidaritate.
„ Sărbătoarea învierii lui Isus poartă un mesaj în care omenirea poate recunoaște singurul adevăr etern și neschimbător: Cristos este viu! Trebuie să-L căutăm, să-L primim, căci acolo unde El este primit, acolo începe o viață nouă. „Isus nu s-a întors la o viață pământească, obișnuită, ca și Lazăr sau ceilalți morți pe care i-a înviat. El a pășit într-o altă viață, într-o viață nouă – în amploarea lui Dumnezeu, din care se arată apoi celor ai Săi.” (Papa Benedict al XVI-lea, Isus din Nazaret). Îmi doresc pentru fiecare dintre noi, dragii mei frați și surori, ca în bucuria celui Înviat să avem curajul să privim în amploarea lui Dumnezeu, să ne putem bucura de posibilitățile vieții noi și să facem roditoare semințele acesteia în activitățile și întâlnirile noastre de zi cu zi.
Doresc tuturor confraților mei preoți, călugărilor, călugărițelor, colaboratorilor episcopiei și a parohiilor, precum și tuturor credincioșilor sărbători pascale binecuvântate, liniștite și pline de bucurie. Harul sărbătorii pascale să ne aducă o speranță nouă și să ne încurajeze spre o angajare fermă în construirea unei vieți comunitare înnoite”, a spus PSS Böcskei László.
În anii 2010, 2011, 2014 şi 2017, Paştele a fost sărbătorit în aceeaşi zi de toţi creştinii – ortodocşi, romano-catolici, greco-catolici, de evanghelici şi reformaţi, de cultele neoprotestante.
Următorul an când Învierea Domnului va fi sărbătorită în comun va fi în 2025 – la 20 aprilie.
Trimite articolul
XEste o mare eroare a crestinatatii ca sarbatorile pascale sa fie tinute la date diferite de catre catolici si ortodocsi, deoarece capii bisericilor nu se inteleg sau nu vor ca aceste sarbatori sfinte sa fie tinute la aceeasi data , ar trebui ca aceasta sa fie stabilita de societatea civiila, este inadmisibil ca sarbatoarea sa fie tinuta diferit de cele 2 biserici din cauza ambitiilor personale.
-
Unii țin după calendarul gregorian alții după cel iulian.Ține fiecare la identitatea bisericii, comerț etc.Nu sunt ăștia în stare să se renunțe la tâmpenia de schimbare a orei ,va schimba biserica regula Paștelui? Miram-aș!
-
Problema in acest caz este chiar la minunata noastra biserica ortodoxa care a ales sa sarbatoreasca Pastele impreuna cu restul bisericilor ortodoxe. Chiar daca ambele biserici folosesc aceeasi regula (prima duminica dupa prima luna plina dupa echinoctiul de primavara) problema apare la data echinoctiului care desi ar tebui sa fie clara (ziua egala cu noaptea) biserica ortodoxa inca considera echinoctiul dupa vechiul calendar respectiv 3 aprilie. Problema simpla numai ca trebuie si noi sa recunoastem ca Pastele catolic este cel stabilit conform regulilor si sa renuntam la a tine partea celor care nu sunt de acord sa treaca la noul calendar (in cazul de fata rusii)