În perioada 2015-2019 au fost în cinci turnee internaționale: în patru patru turnee cu celebrul compozitor, orchestrator, autorul coloanelor sonore ale unor filme celebre, Ennio Morricone și unul cu compozitorul american James Newron Howard care lucrează pentru casele de producție de film din Hollywood. Au cântat alături de Orchestra Națională Cehă de fiecare dată în fața a 5000-12.000 despectatori. Recent au primit oferte pentru a cânta în Olanda la ieșirea din pandemie, dar sunt în pragul desființării…
[eadvert]
Ovidiu Niculaș, artist liric și consilier artistic în Corul Filarmonicii Oradea, spune că în perioada 2015-2019 s-a ocupat de turneele corului fie în calitate de înlocuitor șef cor, fie în calitate de manager turneu. Într-o scrisoare adresată redacției, artistul anticipează că viitorul acestui cor va fi „din nefericire, nedrept și nefericit”. Ovidiu Niculaș mai susține că demersul său e o încercare „de a salva cultura pe aceste meleaguri, nu scaunele calde și salariile înființate special pentru anumite persoane în instituțiile de cultură”.
Fotolii directorale vs. cor
Vinovat de situația critică nu e, în opinia sa, șeful CJ, Ilie Bolojan, ci „conducerea Filarmonicii de Stat care în loc să simplifice și eficientizeze aparatul administrativ a preferat să mențină fotoliile directoriale desființând în schimb corul Filarmonicii, însăși scopul pentru care dumnealor ocupă acele funcții”. La începutul acestei săptămâni urma să fie aprobată noua organigramă, ședință la care șefa secției Cor, Carmen Rus are drept de participare dar nu are drept de vot. Totul se întâmplă în contextul în care, marți 8 decembrie, Filarmonica de Stat Oradea trebuie să prezinte o nouă organigramă cu un număr sensibil mai mic de posturi.
„Sunt 2 alternative: păstrarea scaunelor directoriale și a posturilor din stufosul aparat administrativ și desființarea corului format din 37 de persoane lajumătate de normă (18,5posturi de normă întreagă) sau eficientizarea administrativă și reducerea posturilor în acest sector, adică eluarea examinării personalului angajat prin «concursurile cu dedicație» atât în sectorul administrativ, cât și artistic sau o eventuală reevaluare profesională pe criterii de performanță artistică a artiștilor cu comisie externă”, consideră artistul.
Ovidiu Niculaș reclamă „o rumoare în rândul angajaților dar și al publicului apropiat legat de „ocuparea posturilor de conducere ( și nu numai) cu dedicație. Unele rezultate pot fi în orice moment răsturnate doar prin reverificarea criteriilor de experiență și a interviului”. Artistul reclamă un personal administrativ stufos de 25 persoane:-Director general – Manager -Director general adjunct-Director artistic-Contabil șef – economist-Sef serviciu administrativ-Sef serviciu situații de urgență -Secretar muzical-Resurse umane – economist-Casier-magazioner – economist-Contabil-Referent -personal tehnic”.
În plus artistul aduce în prim-plan „ocuparea funcțiilor de conducere administrativă trădează un «dezechilibru» etnic nejustificat, partea maghiară acoperind 100 %”. El dă și soluții, de exemplu, activitate pe timp de criză a Filarmonicii să fie administrată cu 14 funcții administrative și tehnice (director general licențiat în domeniul muzical, secretar muzical, office manager, maxim 2 economiști, 1 maestru lumini, 2 muncitori întreținere/mașiniști, 4 persoane plasare și curățenie, 2 pompieri).
După calculele lui Ovidiu Niculaș, ar rezulta o reducere de personal de 11 poziții, echivalentă sau mai mare cu a corului care deține 18,5 posturi.
„De asemenea e momentul și pentru o reevaluare a personalului artistic, nu atât de mult pentru concedieri cât pentru eficiențăși competență în realizarea actului artistic”, în contextul în care trei universități orădene care dețin catedre sau departamente de canto, la care se pot adăuga și altele din învățământul teologic orădean, produc voci, tineri care sunt în căutarea unui loc de muncă în acest domeniu”.
Trimite articolul
XPrea mare cor……Eu cred ca toate cele 4 orase din vest : Oradea, Arad, Timisoare si Satu Mare ar trebui sa aiba o singura Filarmonica care periodic sa mearga in turnee……..Nu cred ca au spectatori asa……plus cheltuieli inutile…..
-
Doar un director nu ar fi suficient ? sau spectacolele care vor mai fi o sa fie sustinute de directori….?
La spectacole mergi pentru cor si orchestra!
iar daca gandim financiar corul si orchestra “produc banii” nu conducerea Filarmonicii.-
Foarte tare, lasa partea administrativa neatinsa, si desfiinteaza corul (care mai era platit si cu jumatate de norma). Cred ca solutia optima ar fi ca toti artistii sa fie angajati ca si colaboratori platiti cu ora, sau si mai bine, voluntari, doar cei din adminstrativ sa aiba contracte de munca cu norma intreaga).
-
Evaluari profesionale ca sa aduceti doar voci proaspete, nu? Si cei de 45 de ani sa faca ce? Dupa ce au muncit zeci de ani, sa ii aruncati pe strada ca nu mai sunt ,,proaspeti,,. Bun gand s-o ganditu! Animalelor!
Nicio grijă ! Vor fi savaţi de FAIR.
-
Da, FAIR si Credidam…..Putem dormi linistiti ca ei vegheaza.