Admiterea la liceu și examenul de Bacalaureat îi stresează pe elevi, dar și pe părinții acestora. Meditațiile sunt o soluție simplă la lacunele acumulate de elevi pe parcursul anilor școlari.
[eadvert]
Până nu de mult, trendul era ca elevii să ia doar ore de engleză în particular sau să se pregătească strict pentru examenele naționale sau pentru admiterea la facultate. În ultima perioadă, a devenit o modă ca și elevii din clasele primare, precum și cei din clasele gimnaziale, să ia ore suplimentare pentru a avea rezultate școlare foarte bune. Aceasta indiferent de școală sau clasă.
„Fetița mea este în clasa a II-a și are învățătoare acasă. Nu am ce face pentru că nu se descurcă la școală și nu doresc să rămână cu goluri. Acestea se vor adânci în timp. Avem o învățătoare care vine de două ori pe săptămână. Plătesc 70 de lei ședința, dar se vede diferența”, a spus o mămică de la Școala Gimnazială „Dacia” din Oradea.
Chiar dacă aceste meditații sunt o povară financiară pentru majoritatea părinților, aceștia fac eforturi uriașe pentru a ajunge la un nivel mai ridicat al cunoștințelor.
De la 50 la 200 de lei
Un elev român din trei face meditații la cel puțin o materie, arată un studiu realizat de Societatea Academică din România. Redactorul Jurnal bihorean&bihon.ro a făcut un sondaj în rândul părinților și a descoperit că prețurile meditațiilor pornesc de la 50 de lei pentru o ședință de grup și ajung și la 200 de lei.
„Eu plătesc pentru fetița mea, care este în clasa a V-a, 50 de lei pentru o învățătoare care face cu ea română și matematică. În grupă cu ea sunt câte 6 copii”, spune o mămică de la Școala Gimnazială „Oltea Doamna”.
O altă mămică a unei eleve de clasa a VI-a susține că plătește câte 110 lei pentru o ședință de Matematică cu o profesoară recunoscută în Oradea.
„110 lei și câte cinci copii în grupă. Mi se pare cam mult. Dar nu am ce face, pentru că meditațiile o ajută foarte mult pe fetița mea. Nu vreau să renunț la doamna profesoară pentru că am ajuns foarte greu la ea”, a declarat mama unei eleve de la Colegiul Național „Iosif Vulcan” din Oradea.
Un alt părinte al unui elev de la Colegiul Național „Emanuil Gojdu”, care a prospectat „piața” meditațiilor din Oradea, susține că cei mai „scumpi” profesori sunt cei de la Gojdu.
„În orice caz, ca să ajungi la profesori buni, trebuie să te înscrii cu un an înainte. Eu ca să ajung la un dascăl de la Gojdu a trebuit să-mi înscriu copilul acum pentru anul școlar viitor, 2023-2024”, a spus un medic, părinte al unui elev de gimnaziu.
Părinții abordați de redactorul Jurnal bihorean & bihon.ro spun că prețul unei ședințe pornește de la 50 de lei, în grupe de câte 5-6 copii, dar poate ajunge până la 200 de lei, pentru o ședință individuală cu profesorul.
„Eu plătesc 100 de lei pentru fetița mea, dar este singură cu profesorul”, spune o mămică de la Școala „Dacia”. Un alt părinte de la aceeași școală susține că plătește 70 de lei pe ședință pentru copilul său din clasele primare, cu o învățătoare de la o altă școală.
„Pentru băiatul meu plătesc 150 de lei și este individual. 150 de lei este un preț bun, pentru că prietenii fiului meu plătesc 200 de lei ședința individuală de matematică”, a declarat un alt tată.
„Fetița mea este în clasa a V-a și merge la engleză cu o grupă de copii. Plătim 50 de lei ședința de grup. Cei care vor individual trebiuie să plătească 80 de lei”, spune Tania, mama unei eleve de la Școala Gimnazială nr. 16 din Oradea.
Platforme gratuite
Alți părinți însă au optat pentru diferite platform online, disponibile atât ca platforme web, cât și ca aplicație de mobil. Acestea conțin lecții video de matematică, limba română, limba engleză și cursuri de dezvoltare personală pentru părinți și copii, dar și de nutriție. Aceste platforme sunt, în viziunea părinților, soluția completă de învățare, care vine atât în ajutorul elevilor, cât și al părinților, care reușesc să amâne astfel intrarea în iureșul costisitor al meditațiilor, sau să pornească lecțiile individuale de la un nivel mult mai ridicat al cunoștințelor.
„Nu este același lucru ca și lecția față în față. Însă nu ne permitem să plătim ore suplimentare. De-abia ne ducem existența de la o lună la alta. Cheltuielile sunt foarte mari, iar veniturile sunt mici. Este cert că băiatul nostru are nevoie de ajutor suplimentar. La clasă profesorii nu așteaptă după nimeni. Cine prinde lecția din clasă, bine. Cine nu, se descurcă cum poate. Noi nu vrem să ajungă în clasa a VIII-a și să nu intre la un liceu bun. Așadar, am optat pentru acest gen de meditații”, a spus o mămică a unui elev de la Școala Gimnazială nr. 11.
Potrivit acesteia, lecțiile pe aceste platform sunt în format video și sunt în conformitate cu programa școlară în vigoare.
La ANAF
Pentru că ANAF a pus gând rău veniturilor din meditații și a anunțat controale masive, foarte mulți dintre profesori și-au declarat veniturile la Finanțe. În jur de 200 de profesori din Oradea și Bihor și-au înregistrat la ANAF veniturile obținute din meditații. Campion este însă un profesor din Oradea a cărui normă de venit pe anul 2022 a fost de 33.700 de lei, potrivit lui Vasile Farc, purtătorul de cuvânt al Administrației Județene a Finanțelor Publice Bihor.
„În Bihor, toți meditatorii și-au înregistrat activitatea la norma de venit. Cea mai mare normă de venit pe anul 2022 a fost de 33.700 de lei. Dar aceasta diferă de la o localitate la alta. De pildă, cea din localitatea Vașcău este cea mai mică. Totul este în funcție de importanța și de fluxul celor care pot apela la meditații. Nu este totuna să meditezi elevii de la țară, care pot fi de maximum patru copii sau la oraș, unde un profesor poate avea 4-5 pe oră. Profesorii, care sunt angajați la diferite școli și licee, beneficiază de o reducere de 60% din impozitul pe venit. Adică, dacă sunt salariați în altă parte se bucură de o reducere de 60%. 30% este reducerea pentru elevi și studenți și 30% se face reducere pentru cei care depășesc vârsta de 55 de ani (în cazul femeilor), respectiv 60 de ani, în cazul bărbaților. Din acest an, cei încadrați în grad de invaliditateI, II sau III, beneficiază de o reducere de 50%”, mai spune Farc.
Trimite articolul
XPrincipala problema e aceea ca profesorii la clasa isi bat joc de lectia de la clasa, facand-o superficial, tocmai ca sa “impinga” copii spre meditatii, iar clasele sunt de multe ori prost organizate. De asemenea, 30% din vina o au si parintii care ori sunt pre ocupati sa se ocupe de copii, ori pur si simplu nu au chef, si atunci prefera sa plateasca pt meditatii.