Cine spune că nu trebuie băgaţi în seamă copiii atunci când fac referiri la lucruri serioase – nu e om serios. Chiar dacă mai toţi copiii au tendinţa de a exagera atunci când relatează ceva, oricând ar fi de un real ajutor adulţilor.
S-au convins de acest fapt chiar şi poliţiştii, când au observat că elevii dintr-a şasea de la Oltea Doamna şi Colegiile Naţionale Mihai Eminescu şi Gojdu au redat în cele mai mici detalii chipul unui „infractor”.
Mic scenariu
O iniţiativă inedită a poliţiştilor de la Compartimentul de Prevenire al Infracţionalităţii de la Poliţia Bihor a fost în stare să scoată la iveală calităţile extraordinare de observatori pe care le au copiii.
Miercuri la prânz, poliţiştii de la Prevenire (Ioana Indrieş, Lăcrimioara Fărcane) şi colegii de la Proximitate (Florin Capriş, Alina Paina, Gheorghe Bredău) au invitat câte o clasă de a şasea din cele trei şcoli pentru a-i sensibilza pentru cazurile când vâd că lângă ei se întâmplă o infracţiune.
Dacă până acum, poliţiştii au tot explicat diferitelor grupuri de copii cum să se păzească pentru a nu deveni victime sau agresori, de data aceasta, poliţiştii de la Prevenire şi de la Proximitate le-au explicat (imaginând o situaţie reală), ce pot face dacă sunt martorii unei infracţiuni. În curtea Poliţiei Bihor, din Parcul Traian, s-a încropit un mic scenariu. Puştii au format două coloane, iar în mijloc s-a „derulat” o posibilă infracţiune. O poliţistă, îmbrăcată civil, imagina o femeie care merge pe stradă, iar un alt poliţist, îmbrăcat tot în haine de stradă, imagina infractorul. Acesta o tâlhăreşte pe femeie şi fuge. Toată sceneta a durat doar câteva secunde, astfel că, teoretic, copiii nu prea aveau cum să sesizeze detalii prea multe.
Copiii reţin rapid detaliile
Poliţiştii i-au rugat apoi pe copii să descrie agresorul cât mai exact pentru a-l ajuta pe Florin Lăzău, poliţistul orădean expert în realizarea de portrete robot, să creeze o imagine a potenţialului infractor ce a tâlhărit-o pe femeie.
Cele trei şcoli şi-au numit câte trei reprezentanţi, care au oferit poliţistului Lăzău informaţii despre agresor. Fiecare copil a fost rugat să spună orice a sesizat la infractor.
Mirare: toţi copiii din cele trei grupuri au dat informaţii detaliate care i-au uimit pe poliţişti.
Lăzău a realizat trei portrete, pe care apoi le-au expus în sala mare a Poliţiei. Aici, în faţa tuturor elevilor din şcolile invitate, a apărut şi „realul infractor”, astfel că oricine a putut sesiza cu ochiul liber atât spiritul de observaţie al copiilor cât şi arta realizată de Lăzău.
Un juriu format din poliţişti a decis ca primul loc pentru oferirea de informaţii ca martori la infracţiune să fie acordat gojdiştilor, locul doi – copiilor de la Eminescu, iar locul trei – elevilor de la Oltea Doamna. Lăzău a ţinut să menţioneze că elevii de la Eminescu au luat locul II doar pentru că i-au relatat că infractorul ar fi purtat ochelari (ceea ce era fals), dar a sublinat că eminescienii sunt cei care au oferit cele mai mici şi exacte detalii despre infractor. Şi copiii de la Oltea Doamna au dovedit că oricând pot recunoaşte un infractor şi pot ajuta poliţiştii să îl prindă rapid.
Acţiunea inedită face parte din setul organizat de poliţiştii de la Prevenire în Săptămâna Prevenirii Infracţionalităţii.
O.Ş.
Citiți principiile noastre de moderare aici!