Obiectivul strategic general al programului este acela de a consolida contactele între oamenii din zona de graniţă pentru a asigura o dezvoltare economico-socială echilibrată a zonei, prin crearea unui corp comun de lucru de 20 de funcţionari care să beneficieze de instruire în scriere de proiecte, management de proiect şi achiziţii publice astfel încât să poată gestiona un număr cât mai mare de proiecte necesare dezvoltării zonei. Mai mult decât atât, se va realiza documentaţia pentru cinci proiecte comune integrate care va fi depusă spre finanţare din Fondurile Structurale. În ceea ce priveşte asigurarea unei dezvoltări economico-sociale echilibrate, proiectul îşi propune să realizeze o Strategie Comună de Cooperare care să devină un cadru de lucru pentru cele 16 administraţii publice implicate în proiect.
Localităţile membre ale Asociaţiei „Crişul Repede” (ACR), prin intermediul asociaţiei care le reprezintă la nivel regional au pus bazele unui parteneriat cu localitatea Kaba, din Ungaria, împreună cu care la ora actuală derulează Proiectul “Cooperare transfrontalieră pentru performanţă administrativă şi dezvoltare locală în regiunea Kaba – Crişul Repede”.
„ACR este un instrument de dezvoltare a instituţiilor publice locale şi un adevărat canal de comunicare şi cooperare cu instituţiile naţionale şi internaţionale. Întărirea parteneriatului existent cu primăria oraşului Kaba din Ungaria va fi un moment oportun pentru primăriile membre ACR de a dezvolta proiecte comune integrate cu ajutorul partenerului maghiar şi de a realiza un transfer de informaţii bidirecţional astfel încât partea română să beneficieze de experienţa în implementare a părţii maghiare, iar partea maghiară să identifice noi oportunităţi de colaborare cu partea română”, susţine Ţipter Zeno Dănuţ, primarul localităţii Aleşd.
În cadrul proiectului se deruleaza activitati de instruire pentru un personal format din 15 reprezentanţi ai autorităţilor publice locale membre ale Asociaţiei Crişul Repede, respectiv: Aştileu, Auşeu, Bratca, Brusturi, Borod, Bulz, Lugaşu de Jos, Măgeşti, Şinteu, Şuncuiuş, Vadu-Crişului, Vârciorog, Tileagd, Ţeţchea şi Aleşd; 2 reprezentanţi ai Primăriei oraşului Kaba, Ungaria; 1 reprezentant din partea Centrului cultural „Mácsai Sándor”; 1 reprezentant din partea Centrului Social-Kaba; 1 reprezentant din partea prestatorului de servicii publice locale din Kaba.
Prin instruirea celor 20 de funcţionari în gestionarea Fondurilor Structurale se va realiza o consolidare a interacţiunii între reprezentanţii celor 16 unităţi administrativ teritoriale prin schimbul comun de cunoştinţe, acumularea de know-how din partea colegilor maghiari în implementarea de proiecte din FEDR. Totodată, prin întocmirea documentaţiei pentru cinci proiecte integrate comune identificate în cadrul workshop-ului de instruire, cei 20 de reprezentanţi ai Autorităţilor Publice Locale vor putea interacţiona între ei şi vor munci în echipe. .
Programul va fi implementat printr-un sistem de management comun, coordonat de către Asociaţia „Crişul Repede”, cu sprijinul Consiliului Local Aleşd şi al Primăriei Kaba. După implementarea proiectului grupul de experţi va fi încurajat să îşi continue activitatea care va fi susţinută de către cele 16 primării. De asemenea, pentru a se continua funcţionarea corpului comun de lucru se vor identifica alte proiecte din care va fi finanţată activitatea acestuia.
În urma implementării proiectului fiecare primărie va avea un om instruit în accesarea de fonduri europene. Astfel, se va putea forma un birou de integrare europeană la nivelul primăriei, iar funcţionarii publici instruiţi vor putea să obţină certificate naţionale şi internaţionale în management de proiect. De asemenea, vor fi implementate cele cinci proiecte integrate identificate, se vor dezvolta noi parteneriate cu localităţi din Ungaria, se vor identifica noi teme de proiecte care vor putea fi finanţate din programele de cooperare şi nu numai, se vor putea realiza strategii de dezvoltare locală a fiecăriei localităţi, vor fi implicaţi şi mai mulţi actori locali în dezvoltarea comunităţilor (ONG-uri, mediul de afaceri, instituţii, etc.).
Valoarea totală a proiectului este de 49.490 Euro din care 44.541 Euro contribuţie Phare CBC prin intermediul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor.
Pentru a ajuta la extinderea colaborării dintre cele două regiuni, Consiliul Judeţean Bihor şi Autoguvernarea Hajdú-Bihar au înfiinţat în anul 2002 Euroregiunea Bihor-Hajdú-Bihar. Obiectivele generale ale euroregiunii vizează menţinerea şi dezvoltarea relaţiilor de bună vecinătate, identificarea domeniilor potenţiale de cooperare transfrontalieră, organizarea si coordonarea acelor activităţi care promovează colaborarea membrilor în plan social, economic, cultural, educaţional, ocrotirea sănătăţii, protecţia mediului şi turism, implementarea unor programe concrete în domenii de interes comun, promovarea unor relaţii de colaborare la nivelul locuitorilor şi al specialiştilor ce activează în diverse domenii de activitate de interes comun, promovarea cooperării Euroregiunii cu alte organizaţii internaţionale, sprijinirea membrilor Euroregiunii prin elaborarea în comun a unor proiecte ce vizează obţinerea de fonduri financiare de la Uniunea Europeană.
Veronica Bursasiu
Citiți principiile noastre de moderare aici!