În perioada 23.11 – 18.12.2015, comisarii din cadrul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Bihor au desfăşurat o acţiune tematică de control privind calitatea, modul de comercializare şi etichetare a alimentelor specifice sărbătorilor de iarnă: carne, produse zaharoase, ciocolată şi produse din ciocolată, produse de cofetărie, produse de patiserie.
Principalele deficiente constatate au fost: nerespectarea cerințelor privind păstrarea și expunerea produselor alimentare, privind vecinătatea produselor alimentare; lipsa monitorizării temperaturilor din spațiile frigorifice de păstrare ale produselor; comercializarea produselor fără etichete cu elemente de identificare şi caracterizare; lipsa menționării ingredientelor cu efect alergen, într-o formă care să iasă în evidență față de restul ingredientelor; lipsa datelor de identificare ale distribuitorului sau importatorului produselor; lipsa traducerilor elementelor de identificare şi caracterizare ale produselor; neafişarea preţurilor de vânzare ale produselor în mod vizibil și lizibil.
În timpul acţiunii tematice de control au fost verificaţi 90 operatori economici, fiind constatate abateri la 85 dintre aceștia. Au fost întocmite 85 procese verbale de constatare a contravenţiei prin care au fost aplicate sancţiuni contravenționale în valoare de 154.900 de lei. În urma acțiunii tematice de control 1.475 de kg de produse specifice sărbătorilor de iarnă în valoare de 24.122 de lei au fost oprite temporar de la comercializare până la remedierea deficiențelor.
Sfaturi pentru cumpărători
Totodată CJPC Bihor, doreste să vină în întâmpinarea consumatorilor prin câteva sfaturi de care să țină seama la achiziționarea produselor specifice sărbătorilor de iarnă. Astfel, la produsele neambalate (carne, pește, produse lactate, produse de patiserie şi cofetărie proaspete, etc.) trebuie analizat aspectul produsului (culoare, miros, consistență, etc.). Aspectul trebuie să fie cel specific fiecărui produs, nefiind admise modificări de nici un fel. Mai trebuie urmărit modul de expunere: comerciantul trebuie să asigure temperatura optimă de păstrare și să respecte regulile privind vecinătatea produselor. Pentru produsele preambalate trebuie verificată starea ambalajului: igiena, etanșeitatea și integritatea acestuia. Produsele care prezintă semne organoleptice de alterare, modificări ale aspectului, culorii, ambalaje neetanșe sau care prezintă semne ale începerii procesului de fermentare, trebuie refuzate. Același lucru se face și în cazul produselor la care aveți îndoieli privind calitatea și modul de informare prin etichetare; la produsele care prezintă termenul de valabilitate modificat, șters sau depășit. La cumpărarea produselor se solicită și se păstrează bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care se reclamă calitatea sau siguranța unui produs.
Nu cumpărați produse alimentare de la persoane și din locuri neautorizate. Comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare, și se riscă achiziționarea unui produs neconform sau chiar nesigur care poate afecta sănătatea consumatorului. Totodată, nu poate elibera bon de casă cu care să se justifice tranzacția comercială în cazul unei eventuale reclamații. În cazul nedorit în care consumatorul s-a confruntat cu una din situațiile enumerate mai sus se poate adresa CJPC Bihor.
Reclamații și sesizări
In perioada zilelor libere legale CJPC Bihor va asigura permanența pentru preluarea reclamațiilor la numărul de telefon 0259-431.817 între orele 8:00 și 16:30. Pentru situații deosebite dacă evaluarea nivelului de risc pe care îl reprezintă evenimentul respectiv, e nevoie de o intervenție, există pregatită o echipă de intervenție operativă. De asemenea, pentru consiliere și informații referitor la modul de depunere al unei reclamații, consumatorii pot apela telefonul consumatorilor 021-9551, între orele 9:00 și 21:00.
Citiți principiile noastre de moderare aici!