Potrivit legii, de la 1 noiembrie 2018, toate categoriile de firme care au case de marcat cu rolă jurnal au obligația să le schimbe cu case de marcat cu jurnal electronic. Conform ultimelor date transmise de ANAF, în săptămâna trecută dotarea cu noile case de marcat era slabă, situaţia prezentându-se astfel: 252.561 de aparate înregistrate în sistemul informativ al ANAF, 179.065 de aparate cu identificator fiscal atribuit, 117.429 de case de marcat digitale. Se estimează că ar trebui înlocuite la nivel naţional circa 800.000 de case de marcat.
Pentru contribuabilii mari sau mijlocii, ultimul termen pentru introducerea caselor de marcat era 1 septembrie 2018.
Ministerul Finanțelor Publice (MFP) preciza că nici după 1 noiembrie 2018 nu va da sanccțiuni și nici măcar avertisment firmelor găsite fără case de marcat cu jurnal electronic, dacă antreprenorii au întreprins demersuri pentru dotare, însă nu au reușit să-și procure aparatele din cauza disponibilului insuficient din piață.
Tratament preventiv
MFP spune că va aplica un „tratament preventiv stimulativ şi de îndrumare a contribuabililor, inclusiv după 1 noiembrie 2018”, „fără afectarea activității operatorilor economici și fără aplicarea de sancțiuni, dacă nu există elemente de vinovăție a contribuabililor”.
Finanțele susțin că „dotarea cu noile case de marcat a crescut semnificativ în ultimele luni, iar până la sfârșitul anului 2018 se estimează că majoritatea operatorilor economici vor fi dotați cu noile aparate cu jurnal electronic”.
Eventualele acțiuni de control tematic privind respectarea termenelor de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic se vor realiza în baza unei proceduri care trebuie să respecte câteva repere metodologice. Astfel, „în situația în care organele de control derulează aceste acțiuni de tip preventiv și constată situații în care contribuabilul a realizat toate demersurile pe care le-a avut la dispoziție, iar achiziția aparatului de marcat nu a putut fi realizată din motive independente de voința acestuia, potrivit legii, contribuabilul aflat în această situație nu poate fi sancționat nici măcar cu avertisment (exemplu de astfel de situații: prototipul – modelul – de aparat de marcat specific unei anumite activități economice nu este disponibil pe piață; termenul stabilit de distribuitor sau furnizor prin contractul încheiat cu utilizatorul este ulterior datei controlului realizat; alte situații asemănătoare). Organele de control practică această abordare deoarece aplicarea unei sancțiuni contravenționale presupune existența unei vinovății a contribuabilului, ori dacă aceasta nu există, nu poate fi aplicată nicio sancțiune, nici măcar avertismentul”.
În situația în care organele de control constată că un contribuabil este în culpă, acestea vor analiza situația de fapt a comerciantului, pot constata, de la caz la caz, cel puțin următoarele situații și pot proceda în consecință astfel: este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat și instalat, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen de instalare foarte scurt; nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piață aparate corespunzătoare activității acestuia, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen scurt de dotare”.
Potrivit Legii prevenirii, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de dotare stabilit prin planul de remediere, autoritatea/instituția publică cu atribuții de control are obligația să reia controlul, iar în situația în care se constată neîndeplinirea obligațiilor legale în termenul acordat, se aplică sancțiunile prevăzute de OUG nr. 28/1999.
Citiți principiile noastre de moderare aici!