Din februarie 2016, contribuabilii mijlocii bihoreni vor trebui să se obişnuiască cu melodia „Lung îi drumul Clujului”. Începând cu această lună vor fi transferaţi la Administraţia Fiscală pentru Contribuabilii Mijlocii de la Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Cluj.
„Este vorba de 390 de contribuabili mijlocii din judeţul Bihor. Transferul acestora la Cluj are la bază Ordinul preşedintelui ANAF 3649/2015 privind organizarea activităţii de administrare a contribuabililor mijlocii ”, ne-a declarat Vasile Farc, purtătorul de cuvânt al Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Bihor.
Contribuabilii mijlocii transferaţi la Cluj au fost selectaţi pe baza criteriului reprezentat de cifra de afaceri raportată în situaţiile financiare încheiate la data de 31 decembrie a anului anterior celui în care se efectuează actualizarea.
Mutarea contribuabililor mijlocii la Cluj înseamnă mai puţine venituri colectate în judeţ, dar şi reducerea de posturi la AJFP Bihor. „Până acum, AJFP Bihor colecta, lunar, în medie, 210 – 220 de milioane de lei, judeţul Bihor clasându-se pe locul opt pe ţară. După transfer, ne aşteptăm ca veniturile lunare încasate să scadă cu o treime, adică 70 – 80 de milioane de lei”, a precizat Vasile Farc.
Ce înseamnă mutarea?
Această mutare înseamnă că toate actele fiscale vor trebui depuse la Cluj, iar reprezentanţii firmelor vor fi nevoiţi să facă naveta pentru a respecta obligaţiile ce le revin din punct de vedere fiscal. Activitatea de administrare a contribuabililor mijlocii la nivel judeţean se desfiinţează. Dacă vor avea nevoie de o adeverinţă, un certificat de atestare fiscală, o reeşalonare de plată, dacă vor trebui să plătească o taxă de mediu pentru autoturismele achiziţionate, orice, vor trebui să se deplaseze la centrul de regiune. Pe de altă parte, după 1 februarie, reprezentanţii firmelor transferate vor trebui să suporte cheltuieli de deplasare, periodic, între localităţile unde funcţionează în Bihor şi Cluj Napoca. Desigur, pot face comunicarea documentelor pe cale electronică, dar aceasta nu este în toate cazurile posibilă.
Numulţumiţi
Reprezentanţii firmelor mutate la Cluj sunt nemulţumiţi că vor fi puşi pe drumuri. „Nu se poate aşa ceva. Ne îngreunează munca. Pentru orice act fiscal trebuie să facem drumuri la Cluj, pe orice vreme. Cine suportă cheltuielile? Tot noi! Parcă ni s-a promis descentralizare, dar ceea ce face ANAF nu este descentralizare”, se revoltă Isabella Butnaru, reprezentantul unei firme de încălţăminte din Bihor.
„Nu avem încotro, va trebui să ne obişnuim. Va fi mai greu. Din păcate pe noi nu ne întreabă nimeni. Suntem puşi în faţa faptului împlinit”, a precizat Emilia Berzovan, şef Serviciu Financiar de la Turnătoria Iberica.
„Legile acestea sunt făcute de nişte nesimţiţi cărora nu le pasă de contribuabili. Pentru orice hârtie de care avem nevoie de la fisc, va trebui să ne deplasăm la Cluj sau să aşteptăm câteva zile să o primim. Când eram administraţi de la Oradea, o puteam obţine pe loc”, a declarat o contabilă.
Preşedintele ANAF, Gelu Diaconu, promitea că în urma reorganizării, contribuabilii mari și mijlocii vor avea parte de un tratament preferențial din partea Fiscului atunci când vine vorba de inspecţiile fiscale și ramburasarea TVA-ului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!