Compania Trameco, parte a Grupului Selina deținut de omul de afaceri Beniamin Rus, a contestat certificatul negativ primit de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Certificatul negativ a fost dat constructorilor desemnați să realizeze tronsonul Chiribiș – Biharia (A3), în momentul rezilierii contractului de către CNAIR.
[eadvert]
Tronsonul Chiribiș – Biharia avea termen de finalizare luna august 2022, însă din cauza unor neînțelegeri apărute între constructor și CNAIR, lucrările au fost blocate de mai bine de 17 luni, cu stadiul de execuție de 1%, în momentul în care autoritățile au reziliat contractul, luna mai 2022. Contractul pentru tronsonul amintit a fost semnat pe 12 iunie 2020, urmând ca porțiunea din A3 să fie executată de o asociere de firme, sub conducerea Trameco, parte a grupului Selina. Cei 28,55 de kilometri de autostradă urmau să fie proiectați în 6 luni și executați într-un an și jumătate. Însă, CNAIR a respins trei proiecte tehnice realizate de Trameco, pe motiv că acestea prevedeau suplimentarea lucrărilor cu aproximativ 40% peste valoarea contractuală.
Pe de o parte CNAIR a susținut că nu este posibilă suplimentarea lucrărilor, așa cum constructorul a cerut prin proiectul tehnic, pe de altă parte Beniamin Rus a spus că la modul în care a fost făcut caietul de sarcini și expertiza „autostrada nu stă în picioare”.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) urmează să organizeze o nouă licitație pentru tronsonul Chiribiș – Biharia, însă, până atunci, compania trebuie să decidă cine construiește secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș. Situația se complică aici. CNAIR a desemnat deja Construcții Erbașu pe acest tronson, însă Grupul Selina a contestat decizia în instanță, care a decis, pe 15 februarie 2021, că CNAIR trebuie să reevalueze propunerile tehnice pentru tronsonul din A3. Asta însemna, la momentul respectiv, că cel mai probabil asocierea Drum Asfalt SRL & Trameco (Grupul Selina) ar fi urmat să fie declarată câștigătoare. Între timp însă, aceeași CNAIR a dat firmelor din Grupul Selina certificatul negativ. „În momentul de față, licitația pentru tronsonul respectiv se află în reevaluare, termenul estimat pentru comunicarea rezultatului procedurii fiind luna august 2022”, ne-a transmis CNAIR, care nu precizează însă dacă la evaluarea celor două oferte rămase în cursă, va fi sau nu luat în considerare certificatul negativ.
Ionuț Ciurea, directorul Asociația Pro Infrastructură, susține că decizia CNAIR este una grea. Compania are de ales între o ofertă care a fost desființată de instanță (Construcții Erbașu) și oferta unei asocieri de firme cu certificat negativ (Grupul Selina) „Oferta Erbașu trebuie descalificată, pentru că trebuie să se aplice decizia instanței. Și dacă iau în considerare certificatul negativ dat firmelor din Grupul Selina, atunci licitația trebuie anulată, pentru că nu mai au alte oferte. Nu este o decizie ușor de luat, însă nu au niciun motiv să o mai lălăie”, consideră Ciurea. El spune că decizia este cu atât mai grea cu cât, dacă CNAIR decide acum să ignore certificatul negativ, acest lucru trebuie aplicat și altor licitații aflate în faza de evaluare.
„Jocul este mai mare decât se zice. Dacă certificatul negativ se aplică la această licitație, trebuie să aplice în alte părți, la contracte mai mari. Legea nu impune Companiei de Drumuri să aplice chestia aia. Certificatul negativ înseamnă că atunci când beneficiarul semnează cu compania respectivă își asumă niște riscuri”, explică directorul Pro Infrastructură.
Pe lângă Suplacu de Barcău – Chiribiș, un contract în valoare de peste 500 de milioane de lei, CNAIR are în evaluare și ofertele pentru execuția Autostrăzii Buzău – Focșani, tronsonul Buzău – Vadu Pașii, una din oferte având ca lider de asociere compania Drum Asfalt SRL. Valoarea estimată a contractului este de peste 858 de milioane de lei. De altfel, cele două firme cu certificat negativ au fost desemnate deja câștigătoarele unor contracte de miliarde de lei, contracte care se află în acest moment în faza de contestații. Primul contract este pentru Lotul 3 Pietroasele – Municipiul Buzău, din Autostrada Ploiești – Buzău, contract cu o valoare de 1 miliard de lei. Un alt contract câștigat de fimele lui Beniamin Rus este Lotul 3 Chețani – Câmpia Turzii, din A3, în valoare de 363 de milioane de lei.
Contracte cu statul
Potrivit informațiilor furnizate de CNAIR, firmele din Grupul Selina au, în prezent, următoarele contracte în derulare: Reabilitare DN 76, Vârfurile – Ștei (74,8 milioane lei) cu lucrări în garanție, Reabilitare DN76, Sectiunea 3 (33,6 milioane de lei) cu lucrări în garanție, lărgire la 4 Benzi a Centurii București Sud (146 milioane de lei) cu stadiul de execuție 65,91% și termen de finalizare martie 2023, modernizare DN 28B, Târgu Frumos – Botoșani (267 milioane lei ) în execuție cu termen de finalizare iulie 2023, modernizare DN 2L Soveja-Lepșa (126 milioane lei) cu termen de finalizare aprilie 2024.
Cu Primăria Oradea, constructorul are în derulare următoarele contracte:
Reabilitare fațadă Palatul Fuchsl (3,8 milioane lei), Amenajare parcare suparaetajata Iosif Vulcan nr 10-12 (10 milioane lei), Creșterea performanței energetice a Spitalului Clinic Municipal Dr. Gavril Curteanu Oradea (40 milioane lei), Creșterea performanței energetice a Spitalului Clinic Județean de Urgență Oradea (33 milioane lei), Modernizare strada Trotușului (800.000 lei), Amenajare accese auto și spații de parcare în zona str. Traian Blajovici – str. Făgărașului – str. Islazului (16,6 milioane lei), Creșterea mobilității urbane din zona Nufărul – Cantemir (50 milioane lei), Amenajare pistă de alergare str. Sovata – mal Crișul Repede (383.000 lei) și contract pentru întreținerea străzilor din Oradea (6 milioane de lei) care expiră astăzi. Iar PMO are în faza de evaluare oferte
le depuse pentru Amenajare zonă publică – spațiu urban, parcarea subterană din strada Independeței, printre ofertanți fiind și Grupul Selina.
Cu Consiliul Județean Bihor, constructorul a semnat contracte pentru: întreținerea drumurilor din zona Oradea (7,1 milioane lei), întreținerea drumurilor din zona Beiuș (4,8 milioane lei), centura Beiuș (269 milioane lei), centura Aleșd (74,8 milioane lei), construcția Campusului școlar pentru învățământ special (104 milioane lei) și Reabilitare fosta Policlinică Mare, viitor sediu al CJ Bihor (44 milioane lei).
Constructori de 3 feluri
Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructă, susține că în România există trei tipuri de constructori. „În momentul de față avem doar patru constructori «Serioși», la care dacă le dai un contract îl pot duce la capăt. Aceștia sunt Strabag, PORR, Astaldi acum fuzionat cu Salini sub numele WeBuild și UMB. Celelalte două categorii sunt constructorii de «Doamne-ajută», le dai un contract și pe urmă spui «Doamne ajută să îl ducă la capăt» și firmele «Junk»”, spune Ciurea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!