Pe data de 15 martie se va serba ziua Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor. În acest an, ca urmare a interesului deosebit al consumatorilor legat de criza economică, de situaţia financiară şi de problemele cu care aceştia se confruntă, tema propusă de Consummers International pentru marcarea zilei de 15 martie este „Banii noştri, drepturile noastre”.
Această sărbătoare nu va trece neobservată la Oradea. Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Bihor, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar al Judeţului Bihor, va organiza faza judeţeană a concursului având ca temă protecţia consumatorilor – „Alege, este dreptul Tău”. Concurs aflat la ediţia a VIII-a se adresează elevilor şcolilor generale şi de liceu din judeţ. De asemenea, luni între orele 10:00 – 14:00 protectorii consumatorilor vor organiza întâlniri cu toţi consumatorii la punctele de informare organizate în centrele comerciale Hypermarket Lotus şi Real 1 din Oradea.
Servicii bancare controlate
„Politica de protecţie a consumatorilor în ceea ce priveşte produsul financiar şi asigurarea accesului consumatorilor la servicii financiare stabile, sigure şi corecte, presupune în primul rând existenţa unei legislaţii clare şi precise care să includă prevederi legislative în amănunt: comisioane, informaţii precontractuale, dreptul de retragere şi de rambursare anticipată. Activitatea de supraveghere pe piaţa serviciilor financiare se concentreză mai ales pe creditele pentru consumatori”, a precizat Valeriu Cojocariu, directorul coordonator al CJPC Bihor.
Printre alte iniţiative legislative care au devenit deja legi aplicate în domeniu, ANPC a elaborat un proiect de act legislativ. Noul proiect are în plus două drepturi esenţiale: permite consumatorilor să se retragă din contractul de credit, fără a invoca nici un motiv, în termen de 14 zile de la încheierea contractului şi permite rambursarea anticipata a creditului, în orice moment, cu o compensaţie echitabilă şi justificată.
„CJPC Bihor a înregistrat în cursul anului trecut 33 de reclamaţii împotriva societăţilor financiare. Cei mai mulţi consumatori au reclamat majorarea dobânzii la creditele contractate, dar şi refuzul băncii de a diminua dobânda la creditele acordate în euro şi franci elveţieni, deşi indicii de referinţă au scăzut considerabil, existenţa de clauze abuzive în contracte, dar şi prelungirea perceperii unui comision prevăzut în contract doar pentru o anumită perioadă”, a punctat directorul CJPC Bihor.
Pe lângă controalele efectuate la bănci CJPC Bihor şi-a extins controalele şi la prestatorii de servicii financiare nebancare cum ar fi IFN, case de amanet şi la casele de schimb valutar.
În urma tuturor acestor controale, în cursul anului 2009 şi în perioada ianuarie – februarie 2010 au fost verificaţi 60 de operatori economici fiind întocmite 49 procese verbale de constatare a contravenţiei prin care au fost aplicate sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 121.000 lei.
De asemenea,11 procese verbale de constatare, prin care se constată existenţa de clauze abuzive în contractele de credit, au fost înaintate instanţelor judecătoreşti.
S.Al.
Citiți principiile noastre de moderare aici!