Repartizarea bugetelor pentru primăriile din județ se va face anul acesta în funcție de câteva criterii de performanță.
„Suma care le revine primăriilor anul acesta este de aproximativ 38 de milioane de lei. Alocările se vor face ținând cont de două componente. Prima componentă, care reprezintă 50% din suma totală, va fi repartizată în mod egal tuturor UAT-urilor. Cea de-a doua componentă presupune repartizarea banilor în funcție de respectarea indicatorilor menționați. Mulțumim tuturor primarilor care au fost prezenți la aceste discuții”, a precizat Călin Gal, vicepreședinte al Consiliului Județean Bihor, după o serie de ședințe de lucru cu primarii comunelor și orașelor din Bihor.
Mai exact, este vorba de repartizarea sumelor reprezentând 6% din cota defalcată din impozitul pe venit. Potrivit unui comunicat al CJ Bihor, proiectul de hotârâre privind repartizarea sumelor pentru primării va fi supus votului consilierilor județeni în următoarea ședință ordinară, care va avea loc pe 15 februarie.
[eadvert]
Sursa citată mai precizează că în urmă cu câteva zile, edilii din județ au fost chemați la ședințe de lucru, care au constat în prezentarea situațiilor financiare ale UAT-urilor și analizarea unor indicatori financiari, precum ponderea cheltuielilor de personal din totalul veniturilor și ponderea cheltuielilor de personal din totalul veniturilor plus impozitul pe venitul gospodăriilor, cheltuielile de personal raportate la numărul locuitorilor și veniturile pe cap de locuitor în fiecare UAT. Un alt indicator discutat a fost gradul de colectare a impozitelor și taxelor.
„Conducerea Consiliului Județean Bihor a făcut, de asemenea, recomandări privind îmbunătățirea indicatorilor financiari și dirijarea fondurilor în proiecte de dezvoltare locală și cofinanțări pentru proiecte cu fonduri nerambursabile”, a mai transmis CJ Bihor.
La întâlnirile cu primarii au participat președintele CJ Ilie Bolojan, vicepreședintele Călin Gal, prefectul județului, Dumitru Țiplea, subprefecții Botházy Nándor și Emilian Pavel.
Indicatori de performanță, anunțați în 2020
La sfârșitul lui 2020, Ilie Bolojan a făcut valuri în presa locală și națională, când a anunțat 12 indicatori de performanță, de care va ține cont atunci când va împărți bugetul pentru primăriile din Bihor. Jurnal bihorean a solicitat instituției informații legat de modul în care au fost aplicați acești indicatori la împărțirea banilor în 2021 și 2022, fără un răspuns până la această data.
În noiembrie 2020, în cadrul unei conferințe de presă, Bolojan a anunțat că începând cu 2021 finanțarea primăriilor va fi făcută în baza unor indicatori obiectivi și că la împărțirea bugetului nu se va mai ține cont de culoarea politică a primarului.
Anual, Consiliul Județean împarte primăriilor din județ milioane de euro, fonduri provenite din cota defalcată din TVA, respectiv din impozit, iar președintele CJ a prezentat la vremea respective 12 indicatori de performanță, grupați în trei capitole, de care spunea că va ține cont la distribuirea banilor.
Primul capitol făcea referire la buna gestionare a banilor publici. Altul la nevoia de curățenie, iar al treilea viza fondurile atrase și capacitatea administrativă.
„Prin stabilirea acestor indicatori de performanță în administrația publică, ne propunem ca toate chestiunile de ordin politic să devină chestiuni total secundare”, a anunțat în noiembrie 2020 Bolojan.
Primul capitol: cheltuielile primăriilor
Acesta se referă la buna gestionare a banilor publici. Acesta include cinci criterii: 1. cheltuielile cu personalul primăriei/cap de locuitor; 2. cheltuielile cu personalul primăriei, raportate la veniturile proprii ale acelei primării – „Ne indică cât îi ajunge plapuma unei primării”, a spus Ilie Bolojan; 3. veniturile din impozitul pe salarii (IVG)/locuitor – Bolojan: „Ne indică dacă există locuri de muncă în acea comunitate, raportat, sigur, la constrângerile geografice existente”; 4. veniturile proprii (fără IVG)/locuitor sau gospodării – „Ne arată valoarea de piață a proprietăților”; 5. gradul de colectare al veniturilor – „Este anormal să ceri bani de la stat în condițiile în care tu ai un grad de colectare de doar 50%”, a subliniat atunci Ilie Bolojan.
Atunci președintele CJ a cerut ca în doi ani, toți primarii din Bihor să ajungă la peste 90% grad de colectare. „Dacă nu sunt motive obiective pentru un grad de colectare scăzut, atunci și alocările Consiliului Județean vor fi direct proporționale cu cât încasezi și tu, ca primar. Nu e normal să nu aloci la o primărie care își face treaba și să aloci la cine nu își face treaba”, avertiza Bolojan.
Capitolul 2: curățenia!
Alt indicator de performanță anunțat se referă la curățenie în județul, evaluate după cinci citretii:
1. Starea de curățenie a șanțurilor și acostamentelor drumurilor. Bolojan: „Vrem drumuri fără buruieni pe margini, la fel ca în Ungaria, Polonia, Slovacia. Regulamentul ce se va supune votului în final de decembrie prevede cel puțin trei cosiri pe an”.
2. Terenurile agricole din vecinătatea drumurilor modernizate trebuie să fie cultivate, iar pășunile să fie întreținute. Bolojan: „Trebuie să începem de undeva. Să fim unul dintre județele unde suprafețele agricole se vor putea cultiva. Sau (primăriile) să își facă rost de venituri suplimentare la comună sau să își facă un model de hotărâre prin care să îi oblige pe proprietari să cultive. Altfel, să supraimpoziteze, deoarece altminteri terenurile lăsate de izbeliște dăunează și proprietăților vecinilor, prin răspândirea buruienilor și a diferitelor orătănii”.
3. Albiile și luncile râurilor trebuie păstrate în stare de curățenie.
4. Sisteme funcționale de colectare a deșeurilor menajere.
5. Asocieri în vederea amenajării unor depozite zonale pentru deșeuri de mari dimensiuni.
Al treilea capitol: investițiile
Al treilea capitol se referă la fondurile atrase, europene și guvernamentale. Bolojan: „Sunt zeci de proiecte PNDL neterminate în județ. Primăriile au o responsabilitate de a termina aceste proiecte și investițiile să fie funcționale”.
“Le vom face primarilor recomandări de încadrare în indicatorii optimali, care le vor aduce economii sau venituri în plus”, spunea Bolojan. Tot la acest capitol intra și reducerea cheltuileilor cu personalul. „Problemele vin din numărul de posturi și grilele de salarizare. În primăriile din județ sunt salarii mai mari decât la Primăria Oradea. Vor primi radiografia, vor reflecta la starea de fapt și sunt convins că vor acționa în consecință. Dacă ai și organigramă stufoasă, ai și salarii mari, și șofer, și mașină bună, vă dați seama că lucrurile nu arată bine”, a spus președintele Consiliului Județean.
Trimite articolul
XUna din putinele idei bune ale lui Bolojan. Problema este cine masoara performanta si daca este de aceeasi culoare politica!