Prefectul Claudiu Pop cere Consiliului Judeţean, prin adresă scrisă, să dovedească faptul că a respectat legea atunci când a alocat banii pentru primării, la ultima şedinţă a Legislativului judeţean, din luna noiembrie. Altminteri, dacă preşedintele Cornel Popa şi CJ Bihor nu se conformează, reprezentantul Guvernului în Bihor ameninţă cu judecata, situaţie ce ar suspenda hotărârile CJ Bihor (nr. 226 şi 228 şi 24.11.2015). Implicit, o asemenea situaţie ar face ca primarii care au beneficiat de bunăvoinţa CJ Bihor să nu-şi poată cheltuii banii alocaţi şi viraţi deja în conturi!
Sume serioase în joc
Este vorba despre banii pentru drumurile judeţene şi comunale alocaţi de Guvern judeţului Bihor. Sunt 12,6 milioane de lei alocaţi către 57 de primării, din care Consiliul Judeţean şi-a reţinut jumătate, adică 5,9 milioane de lei, iar cealaltă jumătate a alocat-o primăriilor pe care le-a selectat. Tocmai modalitatea de selecţie îi pute prefectului. De asemenea, prefectul cere lămuriri şi în privinţa alocării cotei de 20% din TVA către 60 de primării, în total 5,9 milioane de lei. În joc sunt, aşadar, 18,5 milioane de lei noi, adică 4,1 milioane de euro!
În acest context, amintim că în şedinţa CJ Bihor din 24 noiembrie, în cadrul căreia s-a votat alocarea banilor către primării, şeful PSD Bihor, Ioan Mang, l-a acuzat pe preşedintele Cornel Popa de alocarea arbitrară a fondurilor, pe criterii strict politice. Aceasta chiar dacă banii pentru drumuri fuseseră alocaţi tocmai de către fostul Guvern PSD.
„Consiliul Judeţean să dovedească faptul că a respectat legea şi să nu blocheze judeţul”, cere acum prefectul Claudiu Pop. Prefectul subliniază faptul că CJ Bihor are probleme mari cu transparenţa decizională, că administraţia judeţeană trebuie să dovedească faptul că a consultat primarii înainte să aloce banii de drumuri şi că banii din cota de 20% din TVA au fost alocaţi în urma unei analize a cererilor primarilor şi că au fost alocaţi pentru domeniile prevăzute de legislaţie: arierate, programe de dezvoltare locală şi de infrastructură.
„Să trimiteţi dovada”
În adresa trimisă Consiliului Judeţean, Prefectura arată că din textele hotărârilor CJ Bihor şi actele ataşate acestora transmise Prefecturii nu rezultă că s-au respectat procedurile legale: „Vă solicităm să ne transmiteți dovada consultării primarilor, dar și a respectării criteriilor de repartizare prevăzute de Hotărârea de Guvern”. „Veți supune spre reanalizare hotărârea în prima ședință a Consiliului Județean Bihor, urmând a ne comunica rezultatul reanalizării și măsurile dispuse pentru intrarea în legalitate, în caz contrar urmând a fi aplicate prevederile legale ce reglementează atacarea la instanța de contencios administrative a hotărârii în vederea anulării”, scrie Prefectura în adresa trimisă CJ Bihor, în legătură cu HCL 226/2015, ce include şi banii pentru drumurile judeţene şi comunale.
Prefect atent cu oropsiţii CJ
În legătură cu HCL 228/2015, privind banii alocaţi primăriilor din cota de 20% din TVA, Prefectura spune că „a solicitat celor 41 primării cărora nu li s-au alocat sume din cota de 20% din sumele defalcate, să comunice răspunsurile transmise către Consiliul Județean Bihor la circulara invocată”.
„Din cele 41 u.a.t.-uri pentru care nu au fost repartizate sume, un număr de 26 u.a.t-uri au transmis solicitări de sume, fie pentru achitarea arieratelor, fie pentru programe de dezvoltare locală sau pentru proiecte de infrastructură ce necesită cofinanțare”, transmite prefectul, dând exemplul comunelor Sârbi şi Uileacu de Beiuş, cu primari PSD, care au transmis inclusiv facturile neachitate, din arierate. „În cuprinsul Raportului de specialitate (al CJ Bihor – n.red.) nu există mențiuni legate de analizarea solicitărilor și justificarea nerepartizării de sume acestor două comune, în condițiile în care plata arieratelor se efectuează cu prioritate față de alte solicitări”, scrie Prefectura. În privinţa proiectelor de infrastructură, „conform anexei la hotărâre (nr. 228 a CJ Bihor – n.red.), nu există sume repartizate pentru acest domeniu, însă se poate identifica alocarea de sume altor lucrări, care nu se circumscriu nici unui domeniu prevăzut în art.33 alin.3 lit.b) din Legea nr.273/2006. Referitor la acest aspect, nu există o fundamentare legală care să justifice alocarea sumelor unor domenii care exced celor precizate de legiuitor”, arată Prefectura.
Concluzii şi teme de casă
În adresa transmisă CJ Bihor, Prefectura trage următoarele concluzii: „Documentația atașată hotărârii este neconcludentă și incompletă, fără să cuprindă acte sau referiri în documentele atașate cu privire la efectuarea unei evaluări a cererilor primite din partea primarilor, evaluare care să aibă drept rezultat fundamentarea și dimensionarea sumelor repartizate, dar nici justificări legale ale nerepartizării de sume pentru cei 26 de solicitanți; Un număr de 26 de primari au solicitat sume de bani în aplicarea prevederilor art. 33 alin. 3 lit. b din Legea finanțelor publice locale, fără ca pentru aceștia să se fi alocat astfel de sume, dar și fără a rezulta din documente justificarea refuzului sau a neîndeplinirii condițiilor legale de repartizare; Coroborând toate prevederile legale ce vizează repartizarea de sume de bani pentru autoritățile administrației publice locale, apreciem că trebuie avute în vedere și prevederile OUG nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare locală. Astfel, prin art.7 al OUG nr. 28/2013 se identifică obiectivele de investiții care pot fi finanțate în cadrul programelor de dezvoltare locală. Nu s-a făcut dovada respectării prevederilor Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrație, obiectul hotărârii fiind alocarea de bani publici pentru u.a.t.-urile din județ, procedură ce obligă la consultarea publică prealabilă prin aducerea la cunoștință publică a proiectului de hotărâre înainte de adoptarea acestuia”.
Şi penru această Hotărâre nr. 228/2015 a CJ Bihor, Prefectura solicită ca „pentru a putea aprecia legalitatea hotărârii în raport de prevederile legale de mai sus, vă solicităm să procedați, în prima ședință a Consiliului Județean Bihor, la reanalizarea Hotărârii nr. 228/2015, prin prisma celor concluzionate, urmând să ne comunicați rezultatul acestei analize, împreună cu documentele ce fac dovada respectării prevederilor legale pe care le-am menționat, în caz contrar urmând a fi solicitată instanței de contencios administrativ constatarea nulității absolute a hotărârii în conformitate cu prevederile alin. 7 al art. 33 din Legea finanțelor publice locale nr. 273/2006”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!