La sfârşitul săptămânii trecute, scenografa Amalia Buie aducea acuze conducerii Teatrului Regina Maria pomenind de marginalizare, discriminare și abuz într-un videoclip postat pe pagina sa de Facebook, în aceeaşi zi în care depusese o sesizare la secretariatul teatrului. Ulterior, aceasta a precizat tot pe pagina sa că se referă în mod explicit la managerul Elvira Rîmbu şi la directorul artistic Andrian Locovei. Solicitată de Jurnal bihorean/Bihor Online să spună punctul de vedere al conducerii teatrului, Elvira Rîmbu, managerul Teatrului Regina Maria, ne asigura că luni scenografa Amalia Buie va primi răspunsul solicitat, aceasta fiind prima şi singura sesizare pe care scenografa a depus-o în cei doi ani de colaborare cu Teatrul Regina Maria.
Joi, conducerea teatrului a trimis presei mrăspunsul la acuzele scenografei. Amalia Buie este angajată pe postul de scenograf Gr.pr. I, cu contract de muncă pe perioadă determinată, valabil în perioada 1 septembrie 2018 – 1 septembrie 2019, prelungit cu 10 luni, prin Actul Adițional nr 834 din 30 august 2018, pe perioada 1 septembrie 2019 – 1 iulie 2020.
Normă îndeplinită
Conform fişei postului, Amalia Buie trebuia „să realizeze obligatoriu decorul şi costumele la minimum două spectacole pe stagiune (premiere) şi o refacere”. În stagiunea 2019-2020, Amalia Buie a semnat scenografia pentru spectacolele „Nu credeam să-nvăţ a muri vreodată”, regia Emil Sauciuc, premiera 15 ianuarie 2020 şi „Sărbătorind Unirea”, – premiera 24 ianuarie 2020, regia Leontin Ciucur. De asemenea, s-a ocupat de refacerea costumelor pentru distribuţiile de copii din spectacolul „Sunetul Muzicii”. Aşadar, norma contractuală conform fişei postului a fost îndeplinită, precizează conducerea teatrului.
Legat de faptul că nu a fost angajată scenograf pentru premiera „Revizorul” în regia lui Petru Vutcărău, i se răspunde: „Amalia Buie a fost propusă pentru colaborare tuturor regizorilor invitaţi să lucreze la Teatrul Regina Maria. Regizorul poate accepta sau poate propune alt scenograf, designer, coregraf, light-designer, cu care dorește să lucreze la proiect, situație frecvent întâlnită și la alte producții. Menționăm că doamna Amalia Buie s-a aflat într-o situație similară când, nefiind angajata Teatrului Regina Maria, a realizat costumele pentru spectacolul „Arta Adulterului”, în regia domnului Daniel Vulcu. Teatrul Regina Maria avea și la acea vreme scenograf angajat”.
Referitor la acuzaţia cum că Teatrul Regina Maria ar fi plătit suplimentar, pe lângă salariu, o persoană necalificată, angajată pe post de muncitor, să facă asistența scenografului de costume la „Revizorul”, conducerea precizează că persoana în cauză are: Diplomă de Licenţă, Universitatea de Vest Timişoara, Facultatea de Arte şi Design, domeniul Arte Plastice, Decorative şi Design, specializarea Arte Plastice (iulie 2013) şi Diplomă de Master în domeniul Arte Vizuale în cadrul aceleiaşi universităţi (iulie 2015). Persoana în cauză a fost chiar contracandidata Amaliei Buie la concursul de scenograf.
Invocând excelenta colaboare ce Petru Vutcărău la spectacolul „Avalanşa”, Amalia Buie era convinsă că acesta ar dori-o ca scenograf şi la „Revizorul”. Conducerea teatrului subliniază faptul că Petru Vutcărău a ales scenograful cu care a dorit să lucreze la spectacolul „Revizorul”.
„Subliniem că scenograful ales de domnul Petru Vutcărău este o personalitate care se bucură de recunoștere națională și internațională, are o vastă și incontestabilă experiență, un palmares impresionant de premii și a gândit o scenografie complexă, pentru o piesă de referință din dramaturgia universală, scenografie perfect adaptată noii scenothenici a teatrului, acesta fiind și primul spectacol realizat la scena rotativă. Subliniem că, la spectacolul «Avalanșa», propunerile de scenografie ale doamnei Amalia Buie nu au fost în armonie cu ideea regizorală a spectacolului. Prin umare, scenografia a fost semnată de Vasilatos Ianis”. Amalia Buie a realizat însă costumele spectacolului. „Considerăm că doamna Amalia Buie s-a achitat de sarcina creării costumelor în mod corect, fără a fi însă cazul de excelență”, se mai punctează în răspunsul conducerii teatrului.
Referitor la faptul că nu a fost solicitată pentru decorul de la scena mobilă pentru spectacolul Ansamblului Crişana, în răspuns se precizează faptul că spectacolul nu va beneficia de decor, fiind vorba despre o scenă mobilă, ci de o proiecţie video. „De asemenea, menționăm că în perioada 15 mai – 12 iunie, doamna Amalia Buie a beneficiat, la cerere, de zile libere plătite pentru îngrijirea copilului, în cuantum a 75% din salariul de încadrare, conform Legii 19/2020, modificată si completată cu HG 217/ 2020 și conform OUG 30/2020.”
Prejudiciu de imagine
Conducerea Teatrului Regina Maria consideră că prin faptul că Amalia Buie a menţionat că „i s-au dat firimituri”, deşi a creat scenografia la două din trei prenmiere de până acum ale stagiunii, aceasta „aduce un grav prejudiciu de imagine instituţiei Teatrului Regina Maria, prin ironizarea repertoriului existent, a tuturor colegilor care au muncit la cele două producţii artistice menţionate precum şi a publicului care a onorat cu prezenţa respectivele spectacole”. Referitor la jignirile care spune scenografa că i-ar fi fost aduse, conducerea precizează că scenografa nu a fost insultată şi nu a existat niciun fel de reclamaţie în acest sens din partea acesteia, de-alungul celor doi ani de colaborare, nici în scris, nici verbal.
În finalul răspunsului, pentru prejudiciul de imagine cauzat instituției, Teatrul Regina Maria va acționa în instanță, în baza răspunderii civile contractuale/ delictuale. „Vom solicita în instanță scuze publice din partea doamnei Amalia Buie, pe aceleași canale de comunicare pe care a fost prejudiciată imaginea teatrului. În caz contrar, vom cere daune morale”.
Atașăm alăturat comunicatul integral, transmis de Teatrul Regina Maria:
„În urma solicitărilor primite din partea presei, ca urmare a videoclipului realizat şi distribuit în spațiul public virtual de doamna Amalia Bulie, scenograf al Teatrului Regina Maria Oradea, videoclip în care au fost lansate o serie de acuzaţii la adresa conducerii instituţiei, și ca urmare a solicitării scrise, depuse de doamna Buie la secretariatul teatrului, vă precizăm următoarele:
Doamna Amalia Buie este angajată pe postul de scenograf Gr.pr. I, cu contract de muncă pe perioadă determinată, valabil în perioada 1 septembrie 2018 – 1 septembrie 2019, prelungit cu 10 luni, prin Actul Adițional nr 834 din 30 august 2018, pe perioada 1 septembrie 2019 – 1 iulie 2020.
În data de 12.06. 2020, la secretariatul Teatrului Regina Maria a fost înregistrată o solicitare din partea scenografului angajat Amalia Buie. Aceasta este prima şi singura sesizare pe care doamna Buie a depus-o în cei doi ani de colaborare cu Teatrul Regina Maria. În aceeaşi zi, fără a se aştepta un răspuns din partea instituţiei noastre, doamna Amalia Buie a prezentat o serie de acuzaţii prin intermediul unui videoclip diseminat în spaţiul public virtual.
Conducerea Teatrului Regina Maria face următoarele precizări:
În ceea ce priveşte solicitarea scrisă din data de 12.06.2020:
1) De ce nu mi s-a dat ocazia să îmi îndeplinesc norma contractuală din stagiunea 2019/2020.
Conform fişei postului nr A/ 709, din data de 28.08.2018, capitolul III. Descrierea sarcinilor ce revin postului, alineatul 9 prevede: (scenograful) realizează obligatoriu decorul şi costumele la minimum două spectacole pe stagiune (premiere) şi o refacere.
În stagiunea 2018-2019 Amalia Buie a realizat scenografia şi costumele la: „Avalanşa”, de Tuncer Cucenoglu, regia Petru Vutcărău, premiera 21 noiembrie 2018 (costume); Concert Extraordinar „Uniţi în cuget şi-n simţiri”, premiera 24 ianuarie 2019, regia Leontin Ciucur; Concert Extraordinar – „De ziua ta”, premiera 8 martie 2019, regia Leontin Ciucur; „…Escu”, de Tudor Muşatescu, regia Claudiu Goga, premiera 31 martie 2019, și „Sunetul muzicii”, regia Mihaela Bogdan, premiera 1 iunie și 2 iunie 2019.
În stagiunea 2019-2020, doamna Amalia Buie a semnat scenografia pentru spectacolele „Nu credeam să-nvăţ a muri vreodată”, regia Emil Sauciuc, premiera 15 ianuarie 2020 şi „Sărbătorind Unirea”, – premiera 24 ianuarie 2020, regia Leontin Ciucur. De asemenea, s-a ocupat de refacerea costumelor pentru distribuţiile de copii din spectacolul „Sunetul Muzicii”. Aşadar, norma contractuală conform fişei postului a fost îndeplinită în ambele stagiuni.
2) De ce nu am primit scenografia, costumele, sau măcar asistenţa la piesa Revizorul, în condițiile în care:
a) Teatrul Regina Maria a plătit un scenograf din exteriorul T.R.M. pentru realizarea decorului
b) Teatrul Regina Maria a plătit un al doilea scenograf, tot din exterior, pentru realizarea costumelor
Doamna Amalia Buie a fost propusă pentru colaborare tuturor regizorilor invitaţi să lucreze la Teatrul Regina Maria. Regizorul poate accepta sau poate propune alt scenograf, designer, coregraf, light-designer, cu care dorește să lucreze la proiect, situație frecvent întâlnită și la alte producții. Menționăm că doamna Amalia Buie s-a aflat într-o situație similară când, nefiind angajata Teatrului Regina Maria, a realizat costumele pentru spectacolul „Arta Adulterului”, în regia domnului Daniel Vulcu. Teatrul Regina Maria avea și la acea vreme scenograf angajat.
c) Teatrul Regina Maria a plătit suplimentar, pe lângă salariu, o persoană necalificată, angajată pe post de muncitor la T.R.M., să facă asistența scenografului de costume.
Persoana la care doamna Amalia Buie face referire este angajată în instituție în funcția de pictor executant. Persoana în cauză are următoarele calificări: Diplomă de Licenţă, Universitatea de Vest Timişoara, Facultatea de Arte şi Design, domeniul Arte Plastice, Decorative şi Design, specializarea Arte Plastice (iulie 2013) şi Diplomă de Master în domeniul Arte Vizuale în cadrul aceleiaşi universităţi (iulie 2015). Persoana în cauză a fost contracandidata doamnei Amalia Buie la concursul de scenograf. S-a apelat la ajutorul ei pentru că se dorește încurajarea dezvoltării profesionale a angajaților T.R.M.
d) Cu domnul regizor Petru Vutcărău, care a regizat piesa Revizorul, am lucrat în deplină armonie și compatibilitate la Piesa Avalanșa din stagiunea 2018-2019. Drept urmare, piesa Avalanșa a câștigat premii naționale și internaționale, iar pe lângă calitățile regizorale și calitățile actorilor, costumele create de mine au avut un mare aport. Deci sunt convinsă că regizorul ar fi dorit să lucrăm din nou.
Reiterăm faptul că domnul Petru Vutcărău a ales scenograful cu care a dorit să lucreze la spectacolul „Revizorul”. Subliniem că scenograful ales de domnul Petru Vutcărău este o personalitate care se bucură de recunoștere națională și internațională, are o vastă și incontestabilă experiență, un palmares impresionant de premii și a gândit o scenografie complexă, pentru o piesă de referință din dramaturgia universală, scenografie perfect adaptată noii scenothenici a teatrului, acesta fiind și primul spectacol realizat la scena rotativă.
Subliniem că, la spectacolul „Avalanșa”, propunerile de scenografie ale doamnei Amalia Buie nu au fost în armonie cu ideea regizorală a spectacolului. Prin umare, scenografia a fost semnată de Vasilatos Ianis. În ceea ce privește costumele realizate de doamna Amalia Buie, deși în Fișa Postului, Capitolul III -Obiectivele Postului, alineatul 3 se menționează „Aprecieri elogioase ale criticii de specialitate”, în cronicile apărute despre spectacolul „Avalanșa”, costumele doamnei nu sunt menționate nici elogios, nici critic. Prin urmare, considerăm că doamna Amalia Buie s-a achitat de sarcina creării costumelor în mod corect, fără a fi însă cazul de excelență. În ceea ce privește convingerile personale ale doamnei Amalia Buie, acestea nu pot face obiectul unei discuții care se bazează pe criterii profesionale obiective.
3) De ce nu am fost lăsată să fac decorul la scena mobilă din Cetate, pentru Ansamblul Crișana (perioada iunie 2020), în condițiile în care eu mi-am manifestat disponibilitatea.
Spectacolul nu va beneficia de decor, fiind vorba despre o scenă mobilă, ci de o proiecţie video. De asemenea, menționăm că în perioada 15 mai – 12 iunie, doamna Amalia Buie a beneficiat, la cerere, de zile libere plătite pentru îngrijirea copilului, în cuantum a 75% din salariul de încadrare, conform Legii 19/2020, modificată si completată cu HG 217/ 2020 și conform OUG 30/2020.
Alături de aceste răspunsuri punctuale, conducerea Teatrului Regina Maria face următoarele precizări, necesare în contextul acuzațiilor pe care doamna Amalia Buie le-a făcut în mediul virtual, prin intermediul videoclipului diseminat:
Din pricina pandemiei COVID-19, în perioada martie –iunie 2020, stagiunea 2019/2020 a fost întreruptă. În perioada septembrie 2019 – martie 2020, premierele T.R.M. au fost: „Revizorul”, regia Petru Vutcărău, „Nu credeam să-nvăţ a muri vreodată”, regia Emil Sauciuc, premiera 15 ianuarie 2020 şi „Sărbătorind Unirea”, regia Leontin Ciucur- premiera 24 ianuarie 2020. În videoclipul diseminat în spaţiul public virtual, doamna Amalia Buie susţine că „i s-au dat firimituri”. Cum doamna Amalia Buie a semnat scenografia singurelor premiere existente în stagiune, înafară de Revizorul, considerăm că prin această exprimare aduce un grav prejudiciu de imagine instituţiei Teatrului Regina Maria, prin ironizarea repertoriului existent, a tuturor colegilor care au muncit la cele două producţii artistice menţionate precum şi a publicului care a onorat cu prezenţa respectivele spectacole. De asemenea, prin numirea în scris a unui coleg absolvent de Arte Vizuale drept „muncitor” şi „necalificat”, şi prin solicitarea în scris a unor explicaţii, care sunt legate aproape exclusiv de producţia spectacolului Revizorul, înţelegem că problema doamnei Amalia Buie este una de ordin personal, care vizează dorinţa dumneaei de a fi lucrat în mod expres la spectacolul amintit.
În ceea ce priveşte acuzaţiile video în care doamna Amalia Buie susține că ar fi fost jignită de conducere, precizăm că doamna nu a fost insultată, nu a existat şi nu există niciun fel de reclamaţie, solicitare, sau notificare în acest sens din partea doamnei, de-alungul celor doi ani de colaborare cu instituţia noastră, nici în scris, nici verbal.
Prin urmare, pentru prejudiciul de imagine cauzat instituției, Teatrul Regina Maria va acționa în instanță, în baza răspunderii civile contractuale/ delictuale. Vom solicita în instanță scuze publice din partea doamnei Amalia Buie, pe aceleași canale de comunicare pe care a fost prejudiciată imaginea teatrului. În caz contrar, vom cere daune morale”, se arată în comunicatul tranmis de TRM.
Trimite articolul
XCand iti alegi meserii de cacat trebuie sa accepti si sa fii obisnuita cu mirosul lui doamna Amalia!
offf daaaaa
Asa se intampla cand numesti femei parvenite, nepricepute si guralive la conducere.
GAITELE !!!
Ce facusi Analia Muie….???