Victime sunt și elevii care studiază la liceele din Beiuș și Ștei. De reținut că nu există un drum paralel cu linia ferată. Deputatul PSD Bihor, Gheorghe Bogdan, vrea ca vocea oamenilor din zona Beiușului să se facă auzită. Oamenii reclamă că își vor pierde locurile de muncă dacă trenul de călători de pe ruta Ciumeghiu – Holod – Vașcău va înceta să mai circule.
100 de oameni au semna petiția cu acest obiect. Documentul în care oamenii își exprimă nemulțumirea că trenul nu mai circulă din 1 ianuarie 2020 a ajuns și pe masa unor instituții precum S.N.T.F.C. CFR Călători S.A. – Regionala Cluj, Instituția Prefectului Bihor și Consiliului Județean Bihor.Semnatarii își exprimă nemulțumirea față de decizia sistării circulației trenurilor de călători pe această rută. Una care odată asigura transportul cu acceleratul pe ruta București-Vașcău.
Problemă socială gravă
Parlamentarul de Bihor a adresat marți, 28 ianuarie, o interpelare ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, privind încetarea circulației pe cale ferată a trenurilor de călători de pe ruta Ciumeghiu – Holod – Vașcău.
„Având în vedere această situație apărută la început de an, după un anunț prealabil făcut doar cu o lună înainte de punerea în aplicare a măsurii, consider că ministerul de resort este obligat să ia măsuri urgente pentru prevenirea apariției unei probleme sociale grave. Din acest motiv, i-am cerut ministrului Lucian Bode să estimeze un termen până la care vor fi reintroduse trenurile de călători pe această rută. Este inadmisibil în România anului 2020 să condamnăm la izolare oamenii din cauza unor bâlbâieli politice” , a declarat deputatul Gheorghe Bogdan.
Operatorul feroviar Interregional Călători, parte a Via Terra Spedition a anunţat că îşi va retrage din circulaţie toate trenurile de pe această rută începând din data de 1 ianuarie 2020. Surse din Ministerul Transporturilor spun că responsabilă cu oferirea de soluții atunci atunci când se retrag operatorii privaţi de pe o linie sunt cei de la Autoritatea de Reformă Feroviară. Înființată în 2016 de Guvernul Cioloș, ARF e prezentată de presa centrală drept o „autoritate fantomă”, ca urmare a lipsei de activitate, în ciuda scopului pretențios formulat pentru care a luat naștere: „elaborarea și implementarea de programe necesare pentru eficientizarea și imbunătăţirea calităţii serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată, inclusiv programe de eficientizare și restructurare destinate administratorului de infrastructură feroviară”.
Zvonuri despre desființarea transportului feroviar pe traseul Ciumeghiu-Holod-Vaşcău sunt de mai bine de 15 ani. Printr-o hotărâre de Guvern din ianuarie 2004 s-a stabilit ca unele tronsoane de cale ferată considerate nerentabile să fie închiriate unor agenţi economici. Situație în care s-a regăsit și ruta Ciumeghiu-Holod-Vaşcău, dată în administrare către SC Via Terra Spedition Cluj, societate care se obliga atât la gestionarea infrastructurii, cât şi să presteze serviciul de operator marfă şi trafic de călători.
Statul urma să acorde o subvenție operatorului pentru aceste servicii, fiind considerat un serviciu public social. Conform legii, acesta se subvenţionează la nivelul cheltuielilor reale la care se adaugă un profit de 3 până la 5%. Atunci Iulian Gaga, directorul general al SC Via Terra Spediton SRL, fostul șef al Gării Oradea, spunea că acest tronson ar fi păcat să treacă în conservare, deoarece „este o secţie cu un potenţial ridicat, sunt localităţi mari în acea parte de judeţ, cu multe şcoli, agenţi economici care au navetişti”, neecluzând probabilitatea de a menține o pereche de trenuri în zona respectivă din resurse proprii.
Gaga vorbea despre faptul că subvențiile i-ar permite achiziţionarea unor automotoare din import, mult mai rentabile decât locomotivele şi vagoanele actuale extrem de costisitoare. Aceasta fiindcă și la 60 de ani de la punerea în circulație, locomotivele Sulzer erau principalul mijloc de tracțiune al vagoanelor atât la CFR, cât și la operatorii privați.
Societatea comercială mai făcea în Bihor rutele: Sărmăşag – Marghita – Oradea, Oradea – Valea lui Mihai, Cluj-Napoca – Oradea, Cluj-Napoca – Huedin, Cluj-Napoca – Câmpia Turzii. Afacerile fostului șef al Gării Oradea, Iulian Gaga, omul aflat în spatele Via Tera Spedition păreau a merge bine: pentru anul 2016, Via Terra Spedition a raportat o cifră de afaceri de 23,4 milioane de lei, un profit net de 4 milioane de lei.
Și datoriile erau mari, trecând de 10 milioane de lei. „Situația acestei linii ferate trebuie, obligatoriu, rezolvată în cel mai scurt timp. Ministrul are termen 30 de zile să dea un răspuns, dar având în vedere situația sper să soluționeze favorabil, cu prioritate. Nu putem ignora nici faptul că pentru mulți oameni, această linie e unica care asigură legătura cu Timișoara. Sunt pensionari, care conform legii au transport gratuit de care nu pot beneficia pe această rută”, a concluzionat deputatul Gheorghe Bogdan.
Trimite articolul
XAcum sau trezit oamenii la realitate trenul pe aceasta ruta nu circula din 1995 07 01 administrat de CFR. Privatul circula daca vrea, nu este obligat.
Daca v-a plăcut sa călătoriți cu ¨nasu¨ acum călătoriți pe jos. Nimeni nu poate sustine un tren in circulatie, in timp ce toate încasările merg în buzunarul controlorului de bilete.
-
Marius sunt de acord cu tine dar multi au mers cu nașu dar in perioada cat cei de la Via Terra au circulat pe ruta Vascau – Holod se cumpărau bilete si voi ca navetiști aveam abonamente ,dar mai repede cred ca cei de la Via Terra au considerat că nu ii mai este rentabil traseu ,nu mai primeau subvenții
Multumim ca ati adus in atentia publicului larg, problema cu care ne confruntam, locuitorii acestei parti a judetului!
dar pana acum ce au facut acesti frumosi domni de la PSD de doar acum isi doresc binele locuitorilor? In care guvernari CFR a decazut pana la faliment?
Incepe campania electorala si bogdan vrea sa ne demonstreze ca inca traieste chiar daca a hibernat 8 ani ca deputat si 16 ca primar.
psd-ul este autorul moral al distrugerii transportului pe calea ferata impreuna cu cei ce l-au sustinut si cu cei ce-l reprezinta.
bogdan sa bage capul in pamant,sa-si toarne cenusa in cap,sa se taie cu scoici pe fata si sa iasa pe strada strigand iertare ca a fost partas la distrus o tara, apoi sa vorbeasca,fara cacofonii,cursiv,clar,concis,fluent,fara ăăăă,ââââ!!!
Doar nu era cafirma sa mearga in pierdere, oricine ar fi oprit firma. Se pot gasi solutii daca se vrea, dar inca nu e interes, poare doar politic.
inainte de 89 urcam in Oradea coboram la Holod, dupa 89 trebuia sa cobor la Salonta sauCiumeghiu sa iau trenul spre Holod iar din 2020- 01 -ianuarie nu circula nici un tren spre Holod-Vascau (doar marfar)