Perioada 2014 – 2020 poate fi una decisivă pentru soarta judeţului Bihor, în competiţia economică regională. Că vorbim despre concurenţa cu judeţele învecinate sau cea inevitabilă cu vecinii transfrontalieri din Debreţin, Hajdu Bihar. Impulsul economic de care are nevoie Oradea şi Bihorul este aşteptat şi prin dezvoltarea Aeroportului, pentru ca Oradea să fie, în sfârşit, conectată la nodurile economice ale Europei.
În acest context, contrele dintre primarul Oradiei şi Consiliul Judeţean cu privire la Aeroport pot fi benefice privite din perspectiva interesului instituţional, însă pot avea şi efect de bumerang, dacă eforturile nu sunt conjugate. Există, aşadar, o concurenţă pentru dezvoltarea Aeroportului. Cel puţin declarativă. Primarul Ilie Bolojan nu crede că CJ Bihor are resursele financiare necesare pentru a face Aeroportul atractiv, prin susţinerea zborurilor internaţionale cu subvenţii. Chiar dacă administraţia judeţeană are deja o asemenea schemă de ajutor oferită companiilor, aprobată inclusiv de Comisia Europeană! Primarul susţine, în schimb, că „un oraş mare” ar putea dezvolta Aeroportul. Un oraş precum Oradea mare, desigur.
Oradea, pe fir!
Iată ce crede Bolojan despre capacitatea Consiliului Judeţean, condus de colegul său de partid, Cornel Popa, în contextul în care Aeroportul este în plin şantier de modernizare a pistei şi a utilităţilor (balizaj şi uzină electrică noi): „Aeroportul din Oradea nu va putea fi exploatat în următorii ani, indiferent de utilităţile pe care le are, ca un aeroport internaţional, în sensul să existe surse dinspre oraşele mari din Europa către Oradea, care să ne ofere o condiţie obligatorie, care este conectivitatea la zona de dezvoltare europeană. Motorul Europei este în sudul Marii Britanii, Germania şi nordul Italiei, aici este concentrat PIB-ul Europei. Noi, ca să fim un oraş conectat la lumea care se mişcă, trebuie să fim conectaţi cu Bucureşti şi cu Europa. Dacă vrem să aterizeze avioane, va trebui ca aceste curse să fie subvenţionate ani de zile de acum înainte. Acest lucru nu poate fi făcut de Consiliul Judeţean, deoarece nu are resursele necesare, singur. Doar oraşele mari pot avea resursele financiare necesare şi pot susţine asemenea proiecte mari de infrastructură. Veţi vedea aceasta, în anii următori. Eu nu voi mai fi primarul Oradiei, dar veţi vedea ce vă spun”.
Judeţul e stăpân
Lucrurile se văd altfel de la Consiliul Judeţean. Directorul de cabinet al preşedintelui Popa, Horia Carţiş, crede că, dimpotrivă, administraţia judeţeană are toate argumentele să transforme Aeroportul într-unul cu adevărat internaţional. „La momentul acesta, toată documentaţia şi beneficiarul efectiv este CJ Bihor şi Aeroportul Oradea. Ulterior, se poate discuta despre un eventual parteneriat cu Primăria Oradea, însă parteneriatul trebuie făcut astfel încât să nu pună în pericol ce s-a obţinut până acum, în materie de finanţări”, spune Carţiş. Consiliul are contractat un credit bancar de 20 de milioane de euro, din care ar putea „aproviziona” inclusiv subvenţiile către companiile aeriene.
Carţiş subliniază că CJ Bihor a obţinut de la Comisia Europeană posibilitatea de a subvenţiona taxele de aeroport până la 50% din cuantumul acestora, pentru a atrage companii aeriene la Oradea. „Avem posibilitatea să subvenţionăm cu până la 2,5 milioane de euro, până în 2017. În realitate, nu cred că vom atinge acest prag. Noi va trebui să subvenţionăm cu 1,5 milioane de euro, între 2015 şi 2017. În timp, Aeroportul va începe să producă venituri. De aceea, nu cred că CJ Bihor nu îşi permite să susţină”, spune Carţiş, care ţine să evidenţieze meritele administraţiei Popa la Aeroport. „De 25 de ani încoace, Aeroportul Oradea nu a fost susţinut aşa cum ar fi trebuit. Singurul preşedinte care a reuşit să facă ceva la Aeroport este Cornel Popa. S-a obţinut finanţarea pentru reabilitarea pistei, s-a reamenajat staţia de carburanţi pentru alimentarea avioanelor – adusă acum la standarde la o capacitate care poate deservi întreaga regiune de nord-vest. Mai mult, acum avem o schemă de subvenţionare a curselor noi, realizată de către CJ Bihor şi aprobată de către Comisia Europeană. De asemenea, avem documentaţia făcută pentru extinderea terminalului”, e mesajul omului lui Popa Cornel.
Stimulente suplimentare
Purtătorul de cuvânt de la CJ Bihor aduce în discuţie şi posibilitatea reducerii taxelor aeroportuare pentru operatorii aerieni ce vor zbura intensiv de la Oradea. „Dacă o companie aeriană are 60 – 80 de curse pe lună, CJ Bihor poate aplica o reducere a taxelor de aeroport. Spre exemplu, TAROM zboară de circa 50 de ori pe lună”, exemplifică Horia Carţiş.
Citiți principiile noastre de moderare aici!